Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

element 5.0 uppdatering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cappichen

Avslutat medlemskap
jag har just nu photoshop elements 5.0 och funderar på att köpa en nyare version om jag gör detta kommer bilderna i 5.0 föras över till de nya prog eller??
 
Bytte nyligen från 5.0 till 7 och då frågade datorn vid instalation om filerna för 5.0 skulle uppdateras för den nya versionen, svarar du Ja på det så kan du inte längre öppna de i 5.0 men ska du ta bort den versionen så är det bara att svara ja på frågan så konverteras alla bilder för din nya PSE version.

Jag valde att ha 5.0 kvar och svarade Nej på den frågan så jag kan ännu öppna alla "gamla" bilder i 5.0 och så kör jag bara de tagna med systemaren i 7.an, så bara välj hur du vill göra.
 
Bytte nyligen från 5.0 till 7 och då frågade datorn vid instalation om filerna för 5.0 skulle uppdateras för den nya versionen, svarar du Ja på det så kan du inte längre öppna de i 5.0 men ska du ta bort den versionen så är det bara att svara ja på frågan så konverteras alla bilder för din nya PSE version.

Jag valde att ha 5.0 kvar och svarade Nej på den frågan så jag kan ännu öppna alla "gamla" bilder i 5.0 och så kör jag bara de tagna med systemaren i 7.an, så bara välj hur du vill göra.




Okay va bra har inte så stort minne på datorn så jag vill nog ta bort 5.0
 
Jag tror att vi här har ett vanligt missförstånd när det gäller Elements sorteraren.
Det du ser i Sorteraren är egentligen inte dina bilder utan miniatyrer som Elements har skapat till "Katalogen". Där finns också taggarna som du kan lägga till dina bilder. Det är Katalogen som uppdateras när du uppgraderar till en ny verision av programmet.

Dina bildfiler ligger tryggt orörda i sina mappar på hårddisken. Om du går direkt via Redigeraren (Arkiv/Öppna) så skall du kunna öppna dem i vilken som helst av programverisionerna.

/Leif
 
Jag tror att vi här har ett vanligt missförstånd när det gäller Elements sorteraren.
Det du ser i Sorteraren är egentligen inte dina bilder utan miniatyrer som Elements har skapat till "Katalogen". Där finns också taggarna som du kan lägga till dina bilder. Det är Katalogen som uppdateras när du uppgraderar till en ny verision av programmet.

Dina bildfiler ligger tryggt orörda i sina mappar på hårddisken. Om du går direkt via Redigeraren (Arkiv/Öppna) så skall du kunna öppna dem i vilken som helst av programverisionerna.

/Leif

Ok så man uppdaterar alltså versonen man redan har? typ
 
När du har installerat en ny verision av Photoshop Elements och öppnar Sorteraren så hittar programmet din gamla "Katalog" och då frågar det om du vill konvertera katalogen för att användas i det nya programmet.

Jag ser ingen anledning att använda båda verisionerna av Sorteraren parallellt. Man kan ju, om man så önskar, skapa flera kataloger om man nu t ex vill skilja på bilder tagna med olika kamror.
I Sorteraren gå till Arkiv/Katalog/Ny.

/Leif
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.