Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Elektronisk VS. Manuell Slutare
- Trådstartare RG
- Start datum
Nome Nescio
Aktiv medlem
Det är väll nästan bara till den elektronsika slutarens fördel.
Men så enklet är det dock inte, valet av mekanisk eller elektronisk slutare hänger starkt ihopp med vilken senssor man väljer.
En CMOS senssor klarar inte av kontiunerlig belysning, utan måste ha en mekanisk slutare som skyddar.
En CCD klarar av kontiunerlig belysning och kan därmed ha elektronsik slutgare.
Men jag har inte sett någon CCD som har samma dynamisk omfång och/eller tillverkade i samma fysiska storlek som en CMOS till en D-slr är.
Men så enklet är det dock inte, valet av mekanisk eller elektronisk slutare hänger starkt ihopp med vilken senssor man väljer.
En CMOS senssor klarar inte av kontiunerlig belysning, utan måste ha en mekanisk slutare som skyddar.
En CCD klarar av kontiunerlig belysning och kan därmed ha elektronsik slutgare.
Men jag har inte sett någon CCD som har samma dynamisk omfång och/eller tillverkade i samma fysiska storlek som en CMOS till en D-slr är.
Emil-G
Aktiv medlem
Vad menar du med manuell slutare?
En elektroniskt kontrollerad slutare är naturligtvis exaktare än en mekaniskt kontrollerad slutare men åas beroende av batterier. Kvalitetsslutare som t.ex. Compur och Prontor är gott och väl tillräckligt exakta för diafilm med sin smala exponeringslatitud.
En elektroniskt kontrollerad slutare är naturligtvis exaktare än en mekaniskt kontrollerad slutare men åas beroende av batterier. Kvalitetsslutare som t.ex. Compur och Prontor är gott och väl tillräckligt exakta för diafilm med sin smala exponeringslatitud.
Senast ändrad:
RG
Avslutat medlemskap
Emil-G skrev:
Vad menar du med manuell slutare?
Det jag menar med mekanisk slutare är en slutare somsitter i en systemkamera.
RG
Avslutat medlemskap
Nome Nescio skrev:
Det är väll nästan bara till den elektronsika slutarens fördel.
En CCD klarar av kontinuerlig belysning och kan därmed ha elektronsik slutgare.
Men nya Canon Eos 1DmarkIII kan ju det bli kontinuerlig belysning på för den har ju live wiev
Graal
Avslutat medlemskap
Om du menar mekanisk-batterioberoende kontra mekanisk(elektroniskt styrd)-batteriberoende så föredrar jag personligen den mekaniskt batterioberoende. Detta vad gäller analogt. Fördelarna är att du slipper tänka på att ha fulladdade batterier med dig och att vinterkyla/fukt inte påverkar någon elektronik eller sätter ned batterikapacitéten. Digitalt finns ju inte annat än batteriberoende att välja på men man kan tydligen då välja elektroniskt styrd mekanisk eller som rent elektronisk och fördelar/nackdelar med det känner jag inte till, möjligtvis att du slipper slutarvibrationer i den helt elektroniska (fast det kanske bara är en fördel vid föruppfälld spegel eftersom det är spegeln som orsakar de största vibrationerna?).
Emil-G
Aktiv medlem
Den har en separat sensor framför slutaren för live view-funktionen, det är alltså inte samma sensor som sedan används för att ta bilden.Robin Gyllander skrev:
Men nya Canon Eos 1DmarkIII kan ju det bli kontinuerlig belysning på för den har ju live wiev
RG
Avslutat medlemskap
Har alla canon eos kameror det?Emil-G skrev:
Den har en separat sensor framför slutaren för live view-funktionen, det är alltså inte samma sensor som sedan används för att ta bilden.
RG
Avslutat medlemskap
Hittar inget :´(Emil-G skrev:
Om du letar lite kan du nog hitta ännu äldre trådar att trolla lite i Robin...
simonbertilsson
Aktiv medlem
Stämmer inte. Det är cmos-sensorn som används för live-view. Däremot stängs live-view automatiskt av om temperaturen skulle gå över 45 grader C.Emil-G skrev:
Den har en separat sensor framför slutaren för live view-funktionen, det är alltså inte samma sensor som sedan används för att ta bilden.
Se här.