Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elektronisk kompetens

Produkter
(logga in för att koppla)

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Är något man aldrig talar om. Vad jag menar är hög pålitlighet och funktion även om man inte alltid följer manualen.
Min K20 är ett under av tillförlitlighet. Jag stänger knappt av den längre, det betyder att jag sliter minneskort ut och in med kameran påslagen. Likadant med objektivbyte. Hoppsan, glömde jag av att stänga av kameran – tur att inget hände.
Blixtar använder jag lite hipp som happ. Vem orkar kolla om spänningen stämmer. Det funkar alltid.
Jag får aldrig några felmeddelanden, jag har aldrig tappat någon bild. Den fungerar alltid!
Förmodligen är andra kameramärken lika pålitliga, men det är inget jag känner till. Vad jag vill säga är att detta är så självklart för mig att jag inte ens reflekterar över det längre.
Hur gör andra kameraägare? Är ni petnoga med att stänga av och på kameran som man skall eller är alla Pentaxianer lite nonchalant bortskämda?
En sak är säker, jag kommer inte att byta bort min K20. Blir det uppdatering köper jag ett hus till.
lm
 
Jag byter objektiv utan att stänga av. Däremot brukar jag försöka komma ihåg att stänga av vid kortbyte. Annars är kameran alltid påslagen.

Tillägg: Såg först nu att jag är i pentaxforumet och läser. Canon kör jag :)
 
Jag glömde oftast att stänga av min olympus vid objektiv och kort byte innan jag byte till pentax. Trots det gick min e-510 som en klocka tills jag sålde den. Nu när jag har pentax är jag lika slarvig.
 
Vad underbart SKÖNT det är att se att det faktiskt finns fotografer som inte är alldeles hysteriska :)

Jag är Canonist, och precis som er :) Stänger aldrig av kameran innan jag byter objektiv eller minneskort (eller batterier, höhö).

Jag anser som alltid att om man kan göra på ett visst sätt med en produkt, så ska den klara det. D.v.s. går det att ta av objektivet när kameran är igång, så ska den klara det. Annars skulle det finnas en spärr :) Det går ju nämligen inte garantera sig mot såna som oss, och vi skulle bli skitförbannade om kamerorna gick sönder av det vi anser är normal hantering :)
 
Stänger knappt av kameran alls. Aldrig under fotosession. Brukar stänga av den under natten (om jag inte fotar så klart :) Eftsersom det uppenbarligen funkar bra blir jag lite irriterad på tillverkarna som skrive i manualerna att man skall stänga av kameran, det gör att en massa människor blir oroliga att de har haft sönder något när de upptäcker att de glömt stänga av kameran innan de bytte objektiv. Några sådana rader i manualen kan nog kraftigt försämra ägarupplevelsen om man är lagd åt det oroliga hållet.
 
Eftsersom det uppenbarligen funkar bra blir jag lite irriterad på tillverkarna som skrive i manualerna att man skall stänga av kameran, ...
Instruktionsboken till min Sony A900 uppmanar inte till avstängande vid byte av objektiv eller minneskort. Vilka tillverkare skriver att kameran måste stängas av?
 
Har inte järnkoll på mina senare kameror, men har definitivt för mig att det brukade stå man skall stänga av kameran innan man byter objektiv.
 
Nedan lite ur Pentaxmanualen...


Se till att kameran är
avstängd före insättning/uttagning av SD-minneskortet (marknadsprodukt).
• Stäng alltid av kameran när den inte används.
Stäng av kameran innan objektivet sätts på eller tas av för att förhindra oväntad
objektivinställningar.

Finns säkert mer..

Å andra sidan tycker jag inte att det är fel att skriva varningar. Jag tar det bara som bonus att det fungerar ändå.
lm
 
Dom har ju varnat och om man då byter minneskort utan att stänga av kameran och allt blir raderat, vem ska man då skylla på.
Det är nog en säkerhets åtgärd från tillverkarna för att något sådant inte skall inträffa och en sådan viktig sak kan man väl tänka på i sådana fall. Inte för att kameran skulle gå sönder utan att du kan förlora massor med bra bilder kan jag tänka.
 
När det gäller minneskort så handlar det nog mest om att kameran skall hinna skriva färdigt. De skulle kunna säga vänta tills lampans slocknar och sedan 2 sekunder till eller något sådant, men de väljer tydligen att skriva att kameran skall stängas av...
 
När det gäller minneskort så handlar det nog mest om att kameran skall hinna skriva färdigt. De skulle kunna säga vänta tills lampans slocknar och sedan 2 sekunder till eller något sådant, men de väljer tydligen att skriva att kameran skall stängas av...
Att skrämma folk med onödiga varningar är inte snällt.

Sony skriver bara att man ska vänta tills lysdioden, som visar att kortet används av kameran, slocknar.
 
Tyvärr är Pentax inte bra på att skriva. De gör fantastiska kameror och objektiv, men manualerna har jag aldrig kommit överens med. Det känns inte som de har riktig koll på att manualen och vad som står i den också är en del av köp och ägarupplevelsen. Jag tror man skulle vinna mycket på att lägga ner lite mer energi på manualen, kanske till och med trycka den i färg och varför inte i hård pärm. Lägg på en hundring eller två på priset så borde extrakostnaden vara intäckta. Att manualen sedan inte översätts till små språk som svenska har jag förståelse för (skicka med ett litet häfte på svenska som tillägg bara så att folk kan komma igång på svenska), men gör en riktigt bra manual på Engelska åtminstone, och utan att lägga in onödiga skrämselkommentarer om att himlen skall falla ner om man inte stänger av kameran innan man gör saker. Nu vill jag ju givetvis att Pentax skall fortsätta fokusera på att göra bra kameror och objektiv, men några personer skulle kunna fundera lite mer kring dokumentation. Att skriva en manual för en modern kamera med alla dess finesser är något helt annat än att skriva en manual för en kamera för 20 år sedan. Jag har lite uppfattningen att Pentax har samma personal som har försökt utveckla det gamla sättet utan att lyckas särskilt bra. En modern kamera är så komplicerad så jag vet inte ens om det går att göra en bra och överskådlig manual som fungerar både för de som bara vill veta det viktigaste, och de som vill veta exakt hur de olika funktionerna fungerar och hur de kan användas. En rejäl utmaning är det i alla fall.
 
Stäng av kameran innan objektivet sätts på eller tas av för att förhindra oväntad
objektivinställningar.

Det brukar jag faktiskt göra, men jag visste inte att det stod någonstans. Ibland när jag har bytat objektiv utan att stänga av kameran så funderar jag på om kameran har uppfattat objektivbytet och ställer in SR/IS/VR korrekt för det nya objektivet.

Inte för att jag misstänker att kameran missar det, men jag vill inte riskera något :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.