Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elektromagnetiska fält (?)

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotoGirl

Avslutat medlemskap
På min arbetsplats sitter vi nära en elektromagnetisk vanna. Om man går upp till den, med analog klocka snurrar visarna baklänges och fort, pga det elektromagnetiska fältet.

Kontoret ligger vägg i vägg med denna vanna. Och jag har i dagarna två fotograferat i studio nere i källaren och stött på problem som att ljusblixtarna ändrar styrka för olika exponeringar, och värdena som var bra på en bild blir således inte bra på nästa.

Då är min fråga, kan det vara det elektromagnetiska fältet som påverka kamerautrustningen?

Om det är det, är det bra att ha sin utrustning nära elektromagnetiska fält, eller bör jag sätta upp det någon annan stans?

Ska försöka hitta information om det påverkar själva D50, i manualen hittade jag inget om det.

Har sökt på forumet men inget inlägg om detta hittade jag.

Om det elektromagnetiska fältet kan förstöra utrustningen vill jag att ni hojtar till med en gång, för det står kvar och då monterar jag ner det imorgon.

Tacksam för svar
 
Din utrustning kan mycket väl påverkas, men vad värre är, även du själv. Prata med ditt skyddsombud. Starka magnetiska och elektriska fält bör undvikas.
 
hasse lundberg skrev:
Ursäkta min okunnighet, men vad är en "elektromagnetisk vanna"?

Det är inte så lätt att veta. Det är en stor tegelbyggt kar. 3 m högt och 10-15 m brett. Där man smälter sand och glas för att tillverka isolering. Smältningsprocessen görs med hjälp av elektromagnetiska grejer som jag inte kommer på vad det heter nu.

Det har gjorts mätningar och det är nog ca 7 meter mellan vannan och väggen in till kontoret. Och enligt mätningarna är vi långt inom ramarna för gränsvärdet. För vår egen hälsa dvs.
 
bildsten skrev:
Din utrustning kan mycket väl påverkas, men vad värre är, även du själv. Prata med ditt skyddsombud. Starka magnetiska och elektriska fält bör undvikas.

Japp det vet jag. Mätningar har gjorts, och hade det varit skadliga mängder hade vi inte fått sitta där. Men jag har både tänkte en och flera gånger och gillar inte själv att sitta så nära ett magnetiskt fält som detta.
 
Induktion?

Det låter som om det är någon form av induktionsugn eller liknande du sitter invid.

I sådana fall skapas det ett magnetfält runt ugnen, som när de ändrar styrka, eller något ledande förflyttas i det, inducerar strömmar i ledande föremål.

All elektronisk utrustning som säljs i EU skall klara _vissa_ externa störningar, men stora magneter är _inte_ krav.

Om din utrustning beter sig underligt där, men bara där, så skulle jag rekommendera att du flyttar den därifrån.
 
Re: Induktion?

flutte skrev:
Det låter som om det är någon form av induktionsugn eller liknande du sitter invid.

I sådana fall skapas det ett magnetfält runt ugnen, som när de ändrar styrka, eller något ledande förflyttas i det, inducerar strömmar i ledande föremål.

All elektronisk utrustning som säljs i EU skall klara _vissa_ externa störningar, men stora magneter är _inte_ krav.

Om din utrustning beter sig underligt där, men bara där, så skulle jag rekommendera att du flyttar den därifrån.

Tack! Jag har själv funderat på det nu hela kvällen, då jag gått igenom alla bilderna från dagen och trots samma ljus samma bländaröppning och samma slutartid är variationerna STORA på bilderna. Från mörkt till ljusare
 
Re: Induktion?

flutte skrev:
Det låter som om det är någon form av induktionsugn eller liknande du sitter invid.

I sådana fall skapas det ett magnetfält runt ugnen, som när de ändrar styrka, eller något ledande förflyttas i det, inducerar strömmar i ledande föremål.

All elektronisk utrustning som säljs i EU skall klara _vissa_ externa störningar, men stora magneter är _inte_ krav.

Om din utrustning beter sig underligt där, men bara där, så skulle jag rekommendera att du flyttar den därifrån.

Ja det är nog precis vad det är. En induktionsugn. Kan inte själv mycket om ugnen därute, då man är kontorsråtta. ;-)

Japp där är ledande rör upptill som smälter, och så rinner det ner och ut vidare i processen.
 
PhotoGirl skrev:
Som tex? Jag borde kunna mer om det än jag kan. Men tyvärr inte. :-(

Det lagringsmedia som jag tänkte på var microdrive. Eftersom lokalen som du vistas i ligger inom ramarna för gränsvärdet så ska inte det påverka lagringsmediat. Vad kameran beträffar är det ju uppenbart att den påverkas därmed inte skadas. Anledningen till att jag vet att en kamera inte skadas av en mycket kraftig magnetiskt fält är för att jag provat köra några kameror på vår degausser (på jobbet) som används för att avmagnetisera hårddiskar.
 
För att ni ska få en liten fingervisning vilka värde jag pratar om, så har EU ett gränsvärde som inte får överstiga 200 mikro teslar (tror det stavas så)

Nere i den lokalen jag sitter i ligger värdet på 3,5 mikro teslar, så det är ju långt under gränsvärdet.

I det innefattar att bo nära kraftstationer m.m

På mitt kontor uppmäter det 0,9 mikro teslar utan dator utrustning.
 
photo_dream skrev:
Det lagringsmedia som jag tänkte på var microdrive. Eftersom lokalen som du vistas i ligger inom ramarna för gränsvärdet så ska inte det påverka lagringsmediat. Vad kameran beträffar är det ju uppenbart att den påverkas därmed inte skadas. Anledningen till att jag vet att en kamera inte skadas av en mycket kraftig magnetiskt fält är för att jag provat köra några kameror på vår degausser (på jobbet) som används för att avmagnetisera hårddiskar.

Okej det är ju bra att veta. ;-) Jag har ju själv aldrig testat att avmagnitisera.
 
PhotoGirl skrev:
För att ni ska få en liten fingervisning vilka värde jag pratar om, så har EU ett gränsvärde som inte får överstiga 200 mikro teslar (tror det stavas så)

Nere i den lokalen jag sitter i ligger värdet på 3,5 mikro teslar, så det är ju långt under gränsvärdet.

I det innefattar att bo nära kraftstationer m.m

På mitt kontor uppmäter det 0,9 mikro teslar utan dator utrustning.

Men jag tror att vid 2 mikroteslar så börjar störningar träda in, att det påverkas, så ju mer jag tänker på det nu, förstår jag ju varför det inte gått att få till bra bilder.

Har aldrig haft en sämre fotosession än denna. Helt fantastiskt dåliga bilder.

Det blir inget mer fotograferande där nere.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.