Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elanslutning / interface EF EOS

Produkter
(logga in för att koppla)

Passbiten

Medlem
Hej
Är det nån som har koll på stiftkonfigurationen på ett EF EFs objektiv?
Samt hur det fungerar? Nivåer, protokoll??

Skulle vilja kunna styra fokuseringen och bländare "utifrån"

// Hasse

Stiftanslutningen är allmänt känd - tror att den står på wikipedia till och med. Interfacet är mycket bökigare - jag har en gång gett mig på att revers engineera det protokollet och det fungerade - på EOS 300 (utan D), nyare hus så ger det error 99 eller vad det nu var när man försöker köra bländarkontroll - af bitarna i protokollet är enklare, men något är lurt med bländarstyningen som iaf inte jag orkade lista ut. Samma fenomen fanns i vissa äldre piratobjektiv där just bländarstyrningen sket sig med nyare hus än EOS 300 (ungefär) - sigma och de andra har löst problmet, men jag har inte hittat detaljer om hur det fungerar nu ute på nätet och har inte orkat gett mig på att lösa det än iaf.

Orsaken till att jag ville lösa det var för att göra en fungerande (AF och bländare stryning) av EF-optik till m4/3, men orkade inte - om någon ids så varsågod att ta upp stafettpinnen - själv tänker jag vänta på att någon annan löser det så köper jag adaptern på E-bay sen :)

Det finns enklare sätt att tappa håret... Men det är absolut inte omöjligt, bara jobbigt.

Pinout:
http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EF_lens_mount

Stiftanslutningen är allmänt känd - tror att den står på wikipedia till och med. Interfacet är mycket bökigare - jag har en gång gett mig på att revers engineera det protokollet och det fungerade - på EOS 300 (utan D), nyare hus så ger det error 99 eller vad det nu var när man försöker köra bländarkontroll - af bitarna i protokollet är enklare, men något är lurt med bländarstyningen som iaf inte jag orkade lista ut. Samma fenomen fanns i vissa äldre piratobjektiv där just bländarstyrningen sket sig med nyare hus än EOS 300 (ungefär) - sigma och de andra har löst problmet, men jag har inte hittat detaljer om hur det fungerar nu ute på nätet och har inte orkat gett mig på att lösa det än iaf.

Orsaken till att jag ville lösa det var för att göra en fungerande (AF och bländare stryning) av EF-optik till m4/3, men orkade inte - om någon ids så varsågod att ta upp stafettpinnen - själv tänker jag vänta på att någon annan löser det så köper jag adaptern på E-bay sen :)

Det finns enklare sätt att tappa håret... Men det är absolut inte omöjligt, bara jobbigt.

Pinout:
http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EF_lens_mount

Tack ! ska kanske göra ett försök, för jag är redan tunnhårig...eller lyckasjagkanske trigga igång elkillarna på jobbet :)

Tjusigt! ser vid hastig anblick ut som det är lösningen på problemet - lyd dock ett gott råd att köpa ett biligt skräphus och ett skräpobjektiv när du testar - det kan gå fel trots allt och synd att förstöra något dyrt....

Jag har något ruttet EF objektiv och en EOS 33 som är mekaniskt defekt men med fungerande elektronik om du vill ha att leka med.

Jag måtte ha letat för dåligt senaste (för något år sedan) jag letade efter info - google is your friend...

Japp har eldat upp saker förr :)

Har själv nått gammalt objektiv nånstans om det inte försvunnit i förra flytten. Kan elda upp det till o börja med får vi se ;-)

Kommer inte att sätta igång det första jag gör i morgon bitti direkt, men testa ska jag. återkommer så fort jag antingen eldat upp nått eller lyckats få ihop nått kul.

Ha en bra kväll

ANNONS