Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elan 7NE + 28-105mm f/4-5.6 USM - autofokusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

JKE

Aktiv medlem
Hej!

Min syster äger ovan nämnda kombination. Tyvärr har autofokusen börjat bete sig mycket underligt. Jag kanske ska påpeka att 7NE är den amerikanska beteckningen för 30V.

Till problemet. Oftast när man sätter på kameran går det att fokusera 1 till 3 gånger utan problem, men sen vill den inte. Den låter som att motorn "hackar" utan att kunna flytta på fokus. Konstigt nog går det återigen att autofokusera ett par gånger utan problem om man först går över till manuell fokus och vrider lite på fokusringen. Men sen hackar autofokusen igen.

Vi provade med ett 50/1.8, och där var det inga problem, fokuseringen fungerade utmärkt.

Är det någon som har en idé om vad som kan ha hänt?

Gott nytt år på er!

/Jonas
 
Beror lite på hur den låter.

Har du lite tur kan det vara batterierna. är dessa fräscha, så dom inte ligger på gränsen till att vara slut.

Är det inte det skulle jag tippa på att det antingen är skit i motorn eller något annat med motorn i objektivet.

Hör efter med Canon för service, det ska vara världsgaranti på gluggarna så du borde kunna knalla in med den till en av Canons verkstäder om det fortfarande är garanti kvar. Och då det är en V modell borde det väl vara det.
 
Senast ändrad:
Batterierna ska enligt indikatorn vara fräscha.

Ja de köptes i somras, så om garantin fungerar så som du och jag tror den gör blir det väl till att lämna in den.

Eller finns det nån som har en mirakelkur?

Tack för svaret!

/j
 
Svar NEJ.

Det som kan vara känsligt är att försöka fokusera manuellt samtidigt som man kör autofokusen om objektiven inte har FTM (Full time manual).

Men att bara ha den inställt på autofokus spelar ingen roll. Annars skulle säkert 99.9% av kamerorna paja rätt snart efter dom köpts då dom flesta använder autofokus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.