Advertisement

Annons

Elaka fotografers samfund

Produkter
(logga in för att koppla)

Nathhorst

Medlem
När man läser en del "proffs " fotografers kommentarer på bilder kan man i bland upriktigt ledsen. De borde om något vara konstruktiva i kritik inte elaka dömma ut modeller tankar osv utan i stället hjälpa den stackars amatör fotograf som försöker bli b'ättre .. Det faktum är väl att de flesta som lägger uin en bild här är väl nöjda och stolta över sin bild. Sen kommer det något klokt proffs och tillintetgör fullständigt ..
Ja de kanske hade en svår barndom vad vet jag . Jag tycker man bör tänka sig för i sin kritik och verkligen kommentera det i bilden som kan göras bättre . att bilden är tagen är ju ett faktum och går inte att ändra på just för den bilden men om jag ska bli bättre kanske tips om foto teknik kan vaa avgörande , eller är proffsen rädda för konkurrens ocgh dela med sig av sin kunskap? ( mentor,coach ) ?
Att hacka åpå vilka redigerings program man använder osv tjänarväl heller inget till. vi har alla olika förutsättning .. ja alla kan inte bli fotografer .. se auditions turnen i idol... alla kan inte sjunga .. men man måste få prova och att framföra buidskapet att man ska pröva annat kan göras mer subtilt.. eller ????

Rapportera gärna kommentarer du tycker är olämpliga så får vi kika på dem.

Att kommentera en modell är "off topic" och sällan OK. I vissa fall - tex modellfoto - kan ju sminkning och kläderna vara en betydande del av bilden, så det kan man skriva om - men själva människan bakom skall man förstås inte ge sig på. Inte heller skall man ge sig på fotografen med förklenande ord, bara bilden.

Det är OK att vara hårt men ändå konstruktivt kritisk ii Bildkritik - där skriver vi tydligt att man skall ha applicerat en rejäl dos självkritik etc innan man lägger upp. Den del saknar ju faktiskt det, och behöver få höra det - men för den skull behöver man inte vara elak fast man kritiserar verket.

Som ny medlem bör man inte räkna med att andra skall utbilda en inom fototeknik med sina kommentarer, en hel del självstudier krävs faktiskt - kommentarer från andra bör funka som ett stöd och "avstämning" mot vad andra tycker. Det är också ett bra tips att skriva om vad man önskar kritik på i en bild - budskapet, komposition, tekniskt.

Rapportera gärna kommentarer du tycker är olämpliga så får vi kika på dem.

Att kommentera en modell är "off topic" och sällan OK. I vissa fall - tex modellfoto - kan ju sminkning och kläderna vara en betydande del av bilden, så det kan man skriva om - men själva människan bakom skall man förstås inte ge sig på. Inte heller skall man ge sig på fotografen med förklenande ord, bara bilden.

Det är OK att vara hårt men ändå konstruktivt kritisk ii Bildkritik - där skriver vi tydligt att man skall ha applicerat en rejäl dos självkritik etc innan man lägger upp. Den del saknar ju faktiskt det, och behöver få höra det - men för den skull behöver man inte vara elak fast man kritiserar verket.

Som ny medlem bör man inte räkna med att andra skall utbilda en inom fototeknik med sina kommentarer, en hel del självstudier krävs faktiskt - kommentarer från andra bör funka som ett stöd och "avstämning" mot vad andra tycker. Det är också ett bra tips att skriva om vad man önskar kritik på i en bild - budskapet, komposition, tekniskt.

Absolut håller med. Menar inte heller att det är en utbildning som behövs men konstruktiv kritik är utbíldande. jo en del bilder borde man kanske tänka över innan man publicerar absolut.. Jag vänder mig inte mot det . En del bilder läggs nog in för att provocera också. men som vanligt ju mer uppmärksamhet en sak får ju mer vinner den som just önskar uppmärksamheten.. så det som är en bild som inte är värd att kommentera behövs ju inte heller kommenteras.. och att man får visst ta en del som skrivs med en nypa salt . men åter igen tycker jag att den kritik som jag ger / får ska vara konstruktiv och utbildande.. och man som kritiker bör välja nivå på kritik beroende på fotografens nivå.. ??

Absolut håller med. Menar inte heller att det är en utbildning som behövs men konstruktiv kritik är utbíldande. jo en del bilder borde man kanske tänka över innan man publicerar absolut.. Jag vänder mig inte mot det . En del bilder läggs nog in för att provocera också. men som vanligt ju mer uppmärksamhet en sak får ju mer vinner den som just önskar uppmärksamheten.. så det som är en bild som inte är värd att kommentera behövs ju inte heller kommenteras.. och att man får visst ta en del som skrivs med en nypa salt . men åter igen tycker jag att den kritik som jag ger / får ska vara konstruktiv och utbildande.. och man som kritiker bör välja nivå på kritik beroende på fotografens nivå.. ??

Absolut, det är därför vi har "Bildkritik - Mjukstart" tex. En gång i tiden hade vi en "Hård kritik" också men det föll inte så bra ut, de som lade in där tyckte folk var för snälla :) Men man kan ju se på en medlems profilsida också hur länge man fotograferat, det är väl den enda indikation vi har på hur pass erfaren man är.

Inom olika bildgrupper finns dock ingen sådan här uppdelning, och de är ju inte heller till för att önska renodlad bildkritik - där får medlemmarna försöka komma överens om vad som är OK och inte. Det finns grupper som är inriktade på kritiken och att skriva om bilden, andra som mer handlar om motiven och hur man fotograferar dem.

Vi får in hyfsat med rapporter när forumtrådar spårar ur, men sällan på kommentarer - så förhoppningsvis betyder det att de flesta är OK, men visst spårar det ur där också. Jag uppmanar till att rapportera sådana kommentarer så vi får bedöma om de skall modereras eller raderas.

Jag tycker också det finns en tendens åt andra hållet, men alldeles för mycket kommentarer i stil med "Gud så fin". Vilket egentligen är värre än en oförskämd kommentar med lite djup i...
Men detta är bara enligt mig.

Jag tycker också det finns en tendens åt andra hållet, men alldeles för mycket kommentarer i stil med "Gud så fin". Vilket egentligen är värre än en oförskämd kommentar med lite djup i...
Men detta är bara enligt mig.

Jag håller med. Det finns bl.a. ett annat svenskt forum med ett kameramärke i namnet där alla klappar varandra på axeln och skriver i kommentarerna ungefär att allt är det bästa de har sett. Som fotograf skulle man vara fullärd om det vore sant.

Det är inte ofta jag kommenterar bilder över huvudtaget.

Att ge konstruktiv kritik i meningen att berätta för fotografen hur han kunde gjort för att göra bilden bättre är ju skitsvårt. Och dessutom mycket subjektivt. Vad är egentligen bättre? I vissa fall klarar jag det på rena rama nybörjarbilder i mjukstartpolen.

Att bara gulligulla och ge beröm håller jag med om att det blir fånigt. Men ibland gör jag det med bilder jag gillar.

Den vanligaste sortens kommentar jag ger är att jag beskriver upplevelsen jag själv har av någon bild jag gillar. Alltså lite mer än bara gulligull. Jag försöker förklara hur jag upplever bilden och varför jag gillar den. VIlka känslor väcker den. Vilka associationer, minnen, etc.

Petter ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar