Nej, den skulle inte väga betydligt mer. "Ekivalenta" objektiv blir ungefär lika stora och tunga, särskilt på telesidan där objektiven ändå är telecentriska.
Tillägg: Givet liknande optisk och mekanisk ambitionsnivå, kanske är säkrast att tillägga.
Exakt.
Ett 600/8 för småbild skulle möjligen bli marginellt tyngre än ett 300/4 för For Thirds på grund av den större objektivfattningen. Men sannolikt skulle det mer än kompenseras av att det är optiskt enklare att bygga ett 600/8 än ett 300/4 med jämförbara prestanda.
Det här sistnämnda blir mer påtagligt när vi börjar jämföra åt andra hållet: Ett 300/2 för Four Thirds skulle sannolikt bli både tyngre framför allt mycket dyrare än ett 600/4 för småbild - varför? Jo, för att det är mycket, mycket mer optiskt komplext att bygga ett likvärdigt högpresterande objektiv med maxbländare f/2 än ett med f/4. Ju större maxbländare vi kikar på ju besvärligare blir det.
Det här är ett stort skäl att småbild fortfarande är så dominant bland yrkesfotografer. Ekvivalenta Four Thirds-alternativ till vanliga yrkesobjektiv som 16-35/2,8, 24-70-/2,8, 70-200/2,8 eller 24-35-50-85/1,4 för småbild skulle bli både större och rätt mycket dyrare eftersom man skulle bli tvungen att jobba med så extrema maxbländare.
Visst går det att fotografera yrkesmässigt med For Thirds - se till exempel på naturfotografen Jan Pedersen (
https://www.wildnaturefotoresor.se/jan-pedersen). Men man hamnar rätt ofta i lite av ett tekniskt underläge - ofta ett par steg i slutartider eller brus - jämfört med konkurrenter som arbetar med småbild. Och för många gör det att man hellre bär lite tyngre grejer.
Till syvende och sist är ett av de viktigaste sakerna att lära av ekvivalens att prestanda väger. Vill man maximera ljusinsamlingen blir utrustningen tyngre. Men kan man tänka sig att släppa lite på ljusinsamlingen - vilket man väldigt ofta kan! - så kan man komma undan med en avsevärt lättare utrustning.
Själv skulle jag t.ex. gärna fjällvandra med en RX100 VI - bra zooomomfång, bra bildkvalitet och väger bara strax över 300 gram. Visst ger jag upp en hel del ljusinsamling jämfört med en småbildskamera eller till och med en Micro Four Thirds-kamera, men på vandring är det en kompromiss jag tycker känns smart.