Annons

ekonomiskt telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)

oas_1

Medlem
Sen min konica minolta dog efter en paddelfärd under sommaren 2007 har jag införskaffat mig en canon istället.
Problemet för mig är att bytet av system har blivit en dyr historia, och jag har inte hunnit köpa mig ett tele högre än 70 mm ännu, vilket känns allt för dräpligt nu när nya vildmarksäventyr är planerade.

Alltså vänder jag mig nu till er goda medmänniskor här på fotosidan för allmäna tips om telezoom med ungefärlig brännvidd på 70-300. Kruxet är ju då priset, som helst ska ligga runt 3000:-

Canon, tamron, sigma, cosina eller annat. Vilka rekomenderas och varför?
Jag använder canon eos 20D.

Relativt ljusstarka optiker uppskattas, men då prisklassen begränsar möjligheterna, uppskattas alla tips mycket!
 
Detta kanske...
Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS
Ca 2950:- med motljusskydd mm hos Cyberphoto.

/Leif
 
Tack för de snabba svaren! Hur upplever ni skärpa, kontrast osv med objektiven?
55-250 kan ju kanske vara något.. Eller 75-300. Slutligen handlar det ju dessvärre alltid om att bara bestämma sig. Inte min starka sida...

Fler tips uppskattas! :D
 
Tack ska du ha!
Vad säger ni om egenskaperna då?
Om valet står mellan usm och is? Hur mycket stör man sig på långsamheten på icke-usm-objektiven?
 
oas_1 skrev:
Tack ska du ha!
Vad säger ni om egenskaperna då?
Om valet står mellan usm och is? Hur mycket stör man sig på långsamheten på icke-usm-objektiven?

Man kan störa sig rejält!
När jag upptäckte skillnaden mellan USM och mina "gamla" DC-objektiv så blev DC:na sålda omedelbums.
 
Jag skulle absolut välja IS-varianten, Bildstabilisator är underbart, speciallt vid tele. 75-300 är inget vidare, ingen vidare skärpa enligt mig.
55-250 IS är ett kanon-objektiv (kanon höhö :))
 
Jo jag har mången gånger saknat den bildstabilisator som jag tidigare varit bortskämd med att ha inbygd i kamerahuset på min km. Vidare kan jag också känna att min 20D stundtals felfokuserar lite väl ofta.

Men å andra sidan skulle det vara förargligt att, efter inköpet, upptäcka att saknaden till usm blir för stor.

Jag måste säga att 55-250 verkar än så länge ligga närmast till val.

Jag bläddrade igenom tidningen kamera & bild (tror jag att det var iaf) och de föreslog ett canon 90-300, men för andra kamerafabrikat rekomenderade de bland annat tamron osv. Hur starka står sig dessa konkurrenter mot canons originalobjektiv. Är det bara en feluppfattning från min sida, eller har de en tendens till att vara något ljusstarkare?
 
Tack Oliver!
Jag var faktiskt just på minuten inne och gjorde precis detta.. Lustigt.

Det är mycket som verkar gott därifrån. Om jag ursäktar, du råkar inte veta dessa avgifter eller någonstans där jag kan få reda på dem? Finns säkert redan tusen trådar om det, men jag skulle ändå uppskatta din godjärtade vänlighet.
 
Förlåt fär mitt altför stora ivrighet. Såg att b&w själva erbjuder att räkna ut sändkostnader.
Inräknas allt däri? Tull, moms och så vidare?
 
Det blir 25% moms, vet inte riktigt men ungefär 6% tull. Men om du köper lite filter och tillbehär så blir tullen 3%. Och sedan frakt på några hundra.
 
ANNONS