Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ej VR

Produkter
(logga in för att koppla)

MarkusK

Medlem
Hej

har en D3000 och funderar nu på att köpa ett nytt objektiv, har 18-105 men vill ha ett lite mer ljusstarkt objektiv till inomhusfoton.

Det jag har kollat på är:
Nikkor AF-S DX 35/1,8 G

Det är jag är rädd för är att det inte är VR i det och vad jag vet har jag inte det inbyggt i huset, (eller har jag fel) gör detta mycket för kvallitén och tror ni jag skulle bli missnöjd pågrund av det.

Man ju testa att stänga av VR på mitt objektiv jag har nog för att testa i o för sig.

Nån som har tips eller erfarenhet av objektivet.

Tack
Markus
 
Hej

har en D3000 och funderar nu på att köpa ett nytt objektiv, har 18-105 men vill ha ett lite mer ljusstarkt objektiv till inomhusfoton.

Det jag har kollat på är:
Nikkor AF-S DX 35/1,8 G

Det är jag är rädd för är att det inte är VR i det och vad jag vet har jag inte det inbyggt i huset, (eller har jag fel) gör detta mycket för kvallitén och tror ni jag skulle bli missnöjd pågrund av det.

Man ju testa att stänga av VR på mitt objektiv jag har nog för att testa i o för sig.

Nån som har tips eller erfarenhet av objektivet.

Tack
Markus

Med f1.8 kommer du kunna fota med 4-8ggr så snabba slutartider som med ditt 18-105.
Snabbare slutartider är ofta att föredra eftersom det fryser rörelse hos det du fotograferar också.

/Karl
 
Jag har haft objektivet i snart 1½ år och det är inte många gånger jag har saknat VR. 35 mm är så pass kort brännvidd att det egentligen inte gör så stor skillnad, plus att det är så mycket ljusstarkare än kit-objektivet att du får tillräckligt korta slutartider iaf.

Sen beror ju mycket på hur stadig man är på handen. Jag har tagit skarpa bilder med det ner till 1/5 s (http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1945876.htm).

I övrigt kan jag bara säga att det är ett ruskigt prisvärt objektiv. Det har nästan helt ersatt min normalzoom. Skarpt redan fullt öppet och grymt skarpt från f/3.2-f/4.

Var inte orolig, det är bara att slå till. :)
 
Hej ! Med det objektivet behövs ingen VR,för det första pga ljusstyrkan och för det andra pga brännvidden.
T.o.m. med objektivet 50/ 1,8 funkar det fint utan VR.Problemet utan VR är ju när man har längre brännvidder som ditt 18-105 och längre,där gör VR nytta men som sagt inte så mycket på lägre brännvidder.MVH.
 
Tack för alla svar, har länge funderat på denna glugg, men nu känns det som jag har bestämt mig.
Tänkte inte själv på slutartiden kommer sjunka tackvare större bländare.

Sorry för att särskrivning föresten, var lite stressad.

/Markus
 
Nikkor AF-S DX 35/1,8 G kommer lätt bli din nya favoritglugg!
Hade själv ett sånt till min D90. Har nu sålt både kameran och gluggen till förmån för en D700 och Nikkor AF 50/1,8 D som motsvarar 35mm på DX.

Verkligen en favorit när den går att använda... Ger kanonskarpa ljusa bilder!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.