ANNONS
Annons

Eizo eller Nec eller Lacie?

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter att ha haft en NEC och nu en Eizo så kan jag bara säga att Eizo'n har bättre bildkvalite (mycket jämnare belysning) även fast den är 4" större än NEC'en jag hade. Fick min första Eizo skärm så sent som igår och jag älskar den redan.

Har tyvärr ingen erfarenhet av andra skärmar!

Det beror oerhört mycket på vilken Eizo och vilken Nec vi talar om ... Bägge har modeller hela vägen från billiga tn-modeller till de mest påkostade och exklusiva skärmar du kan köpa i butik.

De påkostade Nec Spectraview-skärmar jag har mätt upp har varit lite jämnare belysta än motsvarande CG-skärmar från Eizo, inte mycket numera, men Nec har länge varit bra på detta. Däremot har Eizo överlag haft jämnare gråramper (dvs precisare gamma) än motsvarande dyra Nec Spectraview.

Och när jag har mätt mer normala kontorsskärmar i prislägen runt 3000-10000 kronor brukar istället Eizo vara lite jämnare belysta och ha lite jämnare gamma.

Överlag, i tester av det vi lite löst kallar kontorsskärmar (prisintervallet 3000 - 10000) brukar de här två märkena stå ut en aning från resten vad gäller att vara neutrala och välkalibrerade direkt ur kartongen. Plus då att de är ganska ensamma i det prissegmentet om att låta dig ställa in den färgtemperatur och den gamma du vill ha.

Det beror oerhört mycket på vilken Eizo och vilken Nec vi talar om ... Bägge har modeller hela vägen från billiga tn-modeller till de mest påkostade och exklusiva skärmar du kan köpa i butik

NEC'en jag hade var en LCD2690WUXi (S-IPS) och Eizo jag har nu är en SX3031W (S-PVA). Ungefär samma standard alltså fast Eizo'n är större. Jämför man de två skärmarna så har Eizo'n betydligt jämnare belysning vilket jag finner förvånande med tanke på att den är mycket större. Min NEC såg inte så himla bra ut ute i kanterna. Därför hade jag inte 30" NEC'en som ett alternativ när jag uppgraderade.

Ska inte yttra mig om billigare modeller då jag inte har någon erfarenhet av dessa.

Senast ändrad:
NEC'en jag hade var en LCD2690WUXi (S-IPS) och Eizo jag har nu är en SX3031W (S-PVA). Ungefär samma standard alltså fast Eizo'n är större. Jämför man de två skärmarna så har Eizo'n betydligt jämnare belysning vilket jag finner förvånande med tanke på att den är mycket större. Min NEC såg inte så himla bra ut ute i kanterna. Därför hade jag inte 30" NEC'en som ett alternativ när jag uppgraderade.

Ska inte yttra mig om billigare modeller då jag inte har någon erfarenhet av dessa.

Intressant, precis som du säger så blir det i praktiken svårare att få till bra jämnhet ju större en skärm är. Just 2690 är inte Necs jämnaste skärm (det priset tar 2090 och 2190) men när jag mätte 3031 var den ganska lik 2690 just i jämnheten.

BTW, hade du akiverat ColorComp i din 2690? Funktionen som sköter ytutjämning? Motsvarar DUE-tekniken hos Eizo.

Suck, en 30-tummare, det vore nåt det ... ;)

Jag köpte Nec spectraview 2690. Den första var väldigt ojämn längs kanten och hadde låg kontrast över lag, så jag ringde supporten. Jag fick en ny på studs. Den var lika dålig, fast på andra ställen. Så skickade jag in bilder tagna på dom båda och svaret var typ 'så där skall det ju inte vara'. Så jag fick en tredje utan snack, och den är jämn och väldigt fin. Går att kalibrera supernoggrant (dE<0,3 och kontrasten blev bra).

Det har ju kommit en version 2, kanske för att lösa lite produktionsproblem? I alla fall var servicen utomordentlig. Jag stod inte mig särskilt hårt, då jag inte riktigt visste vad jag kunde förvänta. Men supporten vart väldigt envisa om att jag skulle bli nöjd.

Thorsten

Jag köpte Nec spectraview 2690. Den första var väldigt ojämn längs kanten och hadde låg kontrast över lag, så jag ringde supporten. Jag fick en ny på studs. Den var lika dålig, fast på andra ställen. Så skickade jag in bilder tagna på dom båda och svaret var typ 'så där skall det ju inte vara'. Så jag fick en tredje utan snack, och den är jämn och väldigt fin. Går att kalibrera supernoggrant (dE<0,3 och kontrasten blev bra).

Det har ju kommit en version 2, kanske för att lösa lite produktionsproblem? I alla fall var servicen utomordentlig. Jag stod inte mig särskilt hårt, då jag inte riktigt visste vad jag kunde förvänta. Men supporten vart väldigt envisa om att jag skulle bli nöjd.

Thorsten

En av de saker man betalar en hel del extra för när man köper dyrare skärmar, datorer, skrivare, kameror, stereo osv är just känslan av att "supporten vart väldigt envisa om att jag skulle bli nöjd". Det är en av de saker man oftast inte får när man köpt något riktigt billigt av en lika entusiastisk som okunnig säljare i en stor köplada med helsidesannonser i dagstidningar (inga namn nämnda ;)

http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=3302&p=15

I ovanstående test så slår Dell 2408 b.la. Lacie 324.
Verkar ganska seriöst test. Plus att man får tag i en Dell för 6600 ink.moms nuförtiden! Tycker även 3 års garanti är lite overkill för en skärm. Om 3 år from nu så vill man ju ändå ha en LED-skärm. Sedan ska aldrig god support underskattas. Men då får man som sagt vara beredd att betala för den.

BTW, hade du akiverat ColorComp i din 2690? Funktionen som sköter ytutjämning? Motsvarar DUE-tekniken hos Eizo.

Yes den utnyttjade jag. Jag fick dock aldrig helt jämn belysning, var tvungen att ha den på 4-5 om det skulle bli ganska bra men jag ville gärna ha lite mer ljusstyrka på skärmen vilket colorcomp tog bort. Även fast den stod på 5 så syntes det på sidorna att ljuset var lite svagare vilket syntes mycket väl på en vit bakgrund till exempel. På Eizo'n jag har nu så ser den faktiskt otroligt jämn ut över hela ytan ända ut i kanterna, och även då lite mer ljusstyrka än NEC'en med colorcomp på.

Jag var mycket nöjd med NEC'en också, det var bara ljusfallet i kanterna som störde mig med den skärmen. Och den hade även aningen bleeding i kanterna som syntes på en helsvart bakgrund.

Senast ändrad:
http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=3302&p=15

I ovanstående test så slår Dell 2408 b.la. Lacie 324.
Verkar ganska seriöst test. Plus att man får tag i en Dell för 6600 ink.moms nuförtiden! Tycker även 3 års garanti är lite overkill för en skärm. Om 3 år from nu så vill man ju ändå ha en LED-skärm. Sedan ska aldrig god support underskattas. Men då får man som sagt vara beredd att betala för den.

Anandtech är seriösa och gör utförliga och noggranna tester. Men som de själva konstaterar, de är helt enkelt inte målgruppen för Lacie-skärmen. Hade de testat för målgruppen professionella bildmänniskor hade resultatet sannolikt blivit annorlunda - vilket de som sagt själva är inne på.

Finesserna hos Lacie-skärmen i det här fallet ligger ju i jämnare tonramper (10 bitars gamma), att du själv kan välja gamma och färgtemperatur - finns ju många i vår bransch som hellre vill ha 5000 eller 5500K och gamma på 1,8 istället för de 6500K och 2,2 som är standard - plus inte minst den automatiserade kalibreringen som spar mycket tid om man kalibrerar sin skärm med jämna mellanrum.

Men, och detta här är ett viktigt men, vi är inte alla professionella fotoredigerare och inte ens alla sådana behöver alltid uppfylla superkrav. En frilansfotograf som mestadels fotar för dagspress har ju till exempel inte alls samma färgkrav som en mode- eller inredningsfotograf. Och för majoriteten av fotoentusiaster så är ju Anandtechs slutsats helt korrekt - Lacie-skärmen (och motsvarande skärmar från Eizo, Nec eller Quato) är overkill och ger rent praktiskt inte så mycket mer än till exempel Dell 2408.

Det där med tre års garanti är för övrigt i huvudsak intressant för företag(are) som till skillnad från privatpersoner inte omfattas av konsumentköpslagen. Där skiner ju annars Eizo med sin garanti på 5 år alternativt 30000 drifttimmar (vilket av dem som inträffar först). De siffrorna säger en hel del om vilka livslängder tillverkare förväntar sig av skärmar ... ;)

Yes den utnyttjade jag. Jag fick dock aldrig helt jämn belysning, var tvungen att ha den på 4-5 om det skulle bli ganska bra men jag ville gärna ha lite mer ljusstyrka på skärmen vilket colorcomp tog bort. Även fast den stod på 5 så syntes det på sidorna att ljuset var lite svagare vilket syntes mycket väl på en vit bakgrund till exempel. På Eizo'n jag har nu så ser den faktiskt otroligt jämn ut över hela ytan ända ut i kanterna, och även då lite mer ljusstyrka än NEC'en med colorcomp på.

Jag var mycket nöjd med NEC'en också, det var bara ljusfallet i kanterna som störde mig med den skärmen. Och den hade även aningen bleeding i kanterna som syntes på en helsvart bakgrund.

Intressant. Provade du som Thorsten tidigare i tråden att ringa supporten?

Bleeding i kanterna är ofta ett symptom på ett illa monterat exemplar, det är ju ytterst små toleranser när de monterar ihop panelen med ljusdiffuseringen baktill och belysningen. Minsta glapp där och det får konsekvenser för jämnheten. Ett vanligt symptom på detta är ju just ljusläckage lokalt precis vid kanterna.

(Och tyvärr: alla ni som har en billig skärm, 1500-3000 kr-klassen, i sådana skärmar anses ofta lite ljusläckage och ojämn belysning ligga inom specifikationerna, det är bara i dyrare skärmar avsedda för mer krävande arbete som detta anses vara ett problem. Vilket i och för sig
är logiskt, men likafullt lite irriterande.)

Sidofråga: hur länge har du hunnit köra 3031? Hur trivs du med den bildstorleken (2560x1600) för bildarbete? (närmast retorisk fråga ;) Jag har ju testat sådana där skärmar, gillar dem och känner att jag själv gärna skulle vilja ha en. Men har inte hört så mycket från sådana som verkligen suttit och arbetat ett längre tag med bilder på en sådan.

Intressant. Provade du som Thorsten tidigare i tråden att ringa supporten?

Bleeding i kanterna är ofta ett symptom på ett illa monterat exemplar, det är ju ytterst små toleranser när de monterar ihop panelen med ljusdiffuseringen baktill och belysningen. Minsta glapp där och det får konsekvenser för jämnheten. Ett vanligt symptom på detta är ju just ljusläckage lokalt precis vid kanterna.

Sidofråga: hur länge har du hunnit köra 3031? Hur trivs du med den bildstorleken (2560x1600) för bildarbete? (närmast retorisk fråga ;) Jag har ju testat sådana där skärmar, gillar dem och känner att jag själv gärna skulle vilja ha en. Men har inte hört så mycket från sådana som verkligen suttit och arbetat ett längre tag med bilder på en sådan.

Nix jag ringde aldrig supporten om det. Jag upplevde det aldrig som något större problem även fast jag störde mig lite på det. Den blödde inte speciellt mycket men man såg att det fanns där på svart bakgrund. Även väldigt ojämn belysning över hela skärmen när det var helsvart, det var lite som små ljusa moln över skärmen så att säga. Men eftersom min skärm så sällan täcks av svart färg så ignorerade jag det istället.

Men ljusfallet var irriterande i kanterna på vit färg vilket så mycket är. Jag har alltid mitt MSN fönster längst ner i höger kant och den såg grå ut medans allt var vit och klart i mitten. Kanske inte så jättemycket men jag är lite kräsen så sånt stör mig lite.

Jag kan inte ge dig någon utförande recension av SX3031W då jag själv fick hem den först igår ;) Jag har inte hunnit göra någon större redigering av bilder än men jag ska sätta igång snart med bilder från Gran Canaria där jag var förra veckan. Men jag ser redan nu att bildkvalitén är underbar. Jag kan bara säga att 2560x1600 är en helt fantastisk upplösning att köra! Man får plats med så mycket på skärmen utan att saker är i vägen, kommer att vara riktigt nice när man startar upp photoshop. Trodde det skulle bli lite litet först om jag ska vara ärlig men nu när jag sitter här med den framför mig så känns det bara så rätt =) Dessutom har jag ingen död pixel eller inte heller något subpixel fel. Ganska bra med tanke på att det är över 4 miljoner pixlar i skärmen.

Jag störde mig nog också mest bara. Det hadde nog ingen större praktisk betydelse. Fast skärmen var dyr, så störd blev jag, och desto nöjdare är jag i dag ;o)

Hälsningar, Thorsten

Jag störde mig nog också mest bara. Det hadde nog ingen större praktisk betydelse. Fast skärmen var dyr, så störd blev jag, och desto nöjdare är jag i dag ;o)

Hälsningar, Thorsten

Rätt ska vara rätt =)

En fråga till dig om din NEC. Om du gör en gradient från svart till vit på ett dokument som är 1600x1200. Får du nån banding alls i de mörkare partierna? Jag har för mig att min multisync klarade det utmärkt men kommer inte ihåg säkert. Jag såg igår att min Eizo får lite banding på de väldigt mörka partierna. Det är det enda lite negativa jag märkt med denna annars utmärkte skärm.

Flexscan HD2441W är en utgående modell men är otroligt prisvärd speciellt sedan den är felaktigt prissatt på komplett.se

Varför är den felaktigt prissatt där? Det finns ju fler som säljer den för samma pris.

(Jag som trodde att priset var desto mer rätt, ju mer den gick ner...;)

Intressant läsning.. jag har kikat lite på Nec 2690WUXi. Men den verkar ju inte finnas i lager hos en enda leverantör. Finns det nått fuzz om hur läget är hos Nec?

Det har väl kommit en tvåa?
T

Hur då tvåa?

I min högst ovetenskapliga koll nyligen så snabbjämförde jag Nec 2690 och Eizo CG241W. Den mest påtagliga skillnaden var att Eizon kändes skönare att kolla på. Tycker det borde vara tvärtom eftersom det är lägre pixeltäthet på Nec'en.

NEC har kommit med en uppgraderad version av 2690 (LCD2690WUXi2), huruvida den är tillgänglig i Sverige än har jag ingen aning om. Jag vet inte exakt vad de har uppgraderat men jag ser att den har 97,8% av aRGB jämfört med 95% som jag har för mig att min första version av 2690 hade. 1000:1 i kontrast har den också jämfört med 800:1 på den första, men inte lika ljusstark.

NEC har kommit med en uppgraderad version av 2690 (LCD2690WUXi2), huruvida den är tillgänglig i Sverige än har jag ingen aning om. Jag vet inte exakt vad de har uppgraderat men jag ser att den har 97,8% av aRGB jämfört med 95% som jag har för mig att min första version av 2690 hade. 1000:1 i kontrast har den också jämfört med 800:1 på den första, men inte lika ljusstark.

Hmm, undrar lite över storlekar här. 26" ser ju jättehärlig ut men vad innebär det i praktiken? Man kan väl inte sitta lika nära som med en 22" är det inte samma antal pixlar som en 22:a om jag kör maxupplösning med en mbp t.ex? Som alla andra velar jag mellan eizo och nästan nec. Eizo känns ändå som standard i branschen men då blir det nog 222:an...

vägled en vilsen själ ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar