Efter att ha haft en NEC och nu en Eizo så kan jag bara säga att Eizo'n har bättre bildkvalite (mycket jämnare belysning) även fast den är 4" större än NEC'en jag hade. Fick min första Eizo skärm så sent som igår och jag älskar den redan.
Har tyvärr ingen erfarenhet av andra skärmar!
Det beror oerhört mycket på vilken Eizo och vilken Nec vi talar om ... Bägge har modeller hela vägen från billiga tn-modeller till de mest påkostade och exklusiva skärmar du kan köpa i butik.
De påkostade Nec Spectraview-skärmar jag har mätt upp har varit lite jämnare belysta än motsvarande CG-skärmar från Eizo, inte mycket numera, men Nec har länge varit bra på detta. Däremot har Eizo överlag haft jämnare gråramper (dvs precisare gamma) än motsvarande dyra Nec Spectraview.
Och när jag har mätt mer normala kontorsskärmar i prislägen runt 3000-10000 kronor brukar istället Eizo vara lite jämnare belysta och ha lite jämnare gamma.
Överlag, i tester av det vi lite löst kallar kontorsskärmar (prisintervallet 3000 - 10000) brukar de här två märkena stå ut en aning från resten vad gäller att vara neutrala och välkalibrerade direkt ur kartongen. Plus då att de är ganska ensamma i det prissegmentet om att låta dig ställa in den färgtemperatur och den gamma du vill ha.