ANNONS
Annons

Eizo eller Nec eller Lacie?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Behöver köpråd till en ny datorskärm som främst skall användas till bildbearbetning. Budget max 10.000
Jag har läst att många i "min" prisklass rekommenderar Eizo 2231.
Är dock även lite nyfiken på Nec eller Lacie skärmarna. Jag kan tänka mig att Eizo även tar en liten extra slant pga deras rykte.

Vad för typ av grafik-kort behöver man i sin dator? Jag antar att det också spelar roll, för det är väl inte lönt att han en jättefin skärm om grafik-kortet man har är gammal som gatan?

ska bli intressant tråd, även om det finns en jättetråd redan just om bra bildbehandlingsskärmar. Det intressanta med din tråd är ju att det är ett tydligt spann - 10k som säkert är intressant för de som vill ha lite bättre skärm, men som inte är beredd att köpa de riktigt vassa. Funderar själv på nya Apple 24" skärmen, men den har fått så mycket kritik pga brist på hårdvarukalibrering etc så man blir lite tveksam. Ska läsa denna tråd i detalj...

Jag kan rekomendera Eizo Flexscan HD2241W fick min idag! Helt underbar! Köp den på komplett.se de har prissatt den FEL! :D

I got one there he he he

Har just köpt en Lacie 324 inkl kalibreringsverktyg av Macdata i Sthlm. Den fungerar jättebra till min bärbar Mac.

Det är nog inte så viktigt vilket fabrikat du väljer i det prisläget, konkurrensen är så hård, och fabrikaten så lika. Det är nog bättre att du köper den av någon som du kan lita på, och där du kan prova först. Undvik stormarknader, de har generellt sämre kunskap och köper ofta upp restpartier för att lämna låga priser och ändå hög marginal.

Undvik även råden från de värsta prylfetischisterna. Du ska ju köpa ett verktyg för din verksamhet, inte grotta ner dig i antalet pixlar per hårstrå.

Håkan

Jag kan rekomendera Eizo Flexscan HD2241W fick min idag! Helt underbar! Köp den på komplett.se de har prissatt den FEL! :D

I got one there he he he

Menar du inte 2441 ? Iså fall är det en utgående modell som säljs lika billigt på Eizo;s egna sida. Och om jag förstått det rätt är den bäst till rörlig bild. 2461 skall tydligen vara att föredra i budgetklass, men det överskrider min budget.
Hittade information på forumet
"Oklart för mig vilken färgrymd 2441 täcker.Den är trots allt 1-2 år äldre än 2231 och det verkar som att någon teknsik förbättring har införts på senare tid och både 2231, 2461 mfl skärmar är PVA men har färgrymd kring 92-95% av Adobe-RGB"

Själv är jag lite sugen på vad nec har att jämföras med i samma prisklass. Vad jag har läst så har deras skärmdisplay en annan typ av uppbyggnad vilket gör att återgivningen ser likadan ut från alla håll man betraktar den på. Vet dock inte om detta gäller skärmarna i min prisklass.

Det som jag tycker är mest intressant med 2231 är priset och att man får en kalibrator med på köpet. Är "Spyder 3 Pro" en bra kalibrater? Vart hittar man endast kalibratorn?

Senast ändrad:
NEC Multisync 2690WUXi Silver finns som kampanjpris på Macoteket nu.
En mycket bra skärm med stor bildyta. Ca 25,5 tum.

NEC Multisync 2690WUXi Silver finns som kampanjpris på Macoteket nu.
En mycket bra skärm med stor bildyta. Ca 25,5 tum.

Tyvärr över min budget.

En sak slog mig också, kikade på eizo's hemsida och i deras utgående modeller. Där fanns det en skärm med texten bredvid "+ PNY GeForce® 9800GT graphics card". Jag förstår inte riktigt, finns det inte grafik kort i dom andra (skall det köpas separat efteråt), eller är det till datorn? Sorry för min datorokunskap ;)

När det gäller 2D grafik är väl sannolikt inte graffakortet den svaga punkten? Iof. har CS4a lite ny renderingsfunktioner som tydligen ska kunna dra nytta av bättre grafikkort, men pre-CS4 så funkade de flesta grafikkort bra för bildbehandling. Tror inte du behöver köpa ett nytt grafikkort om din dator annars är hyggligt modern. Bra grafikkort är i min värld huvudsakligen för spel eller avancerad 3D rendrering. Sysslar du mycket med det, kan det vara värt att investera.. men bra grafikkort är inte billiga. Kan kosta upp mot 10 000:- idag om du ska "senaste".

Svårt att veta om jag har modern dator eller inte.
Jag har denna idag (från -05):
http://en.wikipedia.org/wiki/IMac_G5

och en MacBook Pro (från -07) som jag ev tänkte koppla skärmen till då G5 är dödligt seg.

5200 Ultra (som sitter i G5:an tydligen) är en stenålders GPU så det är inte ens lönt att satsa på den.
Vilken modell av Macbook Pro har du, kan ej så mycket Mac modellerna. Kan du ta reda på vilket grafikkort de sitter i den du har ?

Som tidigare nämt så spelar de ej sådan stor roll vilket grafikkort du har sålänge du inte använder program som drar nytta utav det. Jag tror de sitter en väldigt svag GPU i Macbooken från 2007 men de kommer funka bra att driva skärmen med den ifall det är det du undrar.

I PS CS4 finns dock funktioner som drar nytta av grafikkortet en hel del, och ökar prestandan något ordentligt vad gäller att navigera i stora bilder o.s.v. Så just i sådana fall lönar de sig att ha bra grafikkort.

Behöver köpråd till en ny datorskärm som främst skall användas till bildbearbetning. Budget max 10.000
Jag har läst att många i "min" prisklass rekommenderar Eizo 2231.
Är dock även lite nyfiken på Nec eller Lacie skärmarna. Jag kan tänka mig att Eizo även tar en liten extra slant pga deras rykte.

Vad för typ av grafik-kort behöver man i sin dator? Jag antar att det också spelar roll, för det är väl inte lönt att han en jättefin skärm om grafik-kortet man har är gammal som gatan?

Hej!

Jag skrev lite om ungefär det här i den här tråden
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=100156
mina kommenterar i inlägg nummer 19

Eizo och Nec har lite av en särställning på marknaden för oss som är noga med färger. Samma sak gäller Lacie och Quato som dock bara har lite dyrare modeller i sina sortiment. Lacie har som nämns i inlägget jag länkade till ingen egen tillverkning, de "brandar" andra skärmar de tycker är tillräckligt bra. Det innebär att Lacies skärmar i 3- och 5-serierna är ommärkta Nec-skärmar och att de nya skärmarna i 7-serien är Samsung XL-skärmar.

Grafikkort spelar mycket liten eller i praktiken ingen roll för färgåtergivningen. Den enda direkt mätbara skillnad jag har kunnat se är att billiga kort med sämre kylning är en aning mer ojämna över tid. Tänk på att den viktigaste uppgiften för ett grafikkort är att agera hjälpprocessor när man arbetar med 3D-animering (till exempel när man spelar). Arbetar du med 2D-bilder, som vi fotofolk tenderar att göra, så spelar grafikkortet en mycket liten roll. Nya Photoshop CS4 drar lite nytta av grafikkortet, men det verkar bara vara vid vissa inte allt för vanliga operationer.

"Oklart för mig vilken färgrymd 2441 täcker.Den är trots allt 1-2 år äldre än 2231 och det verkar som att någon teknsik förbättring har införts på senare tid och både 2231, 2461 mfl skärmar är PVA men har färgrymd kring 92-95% av Adobe-RGB"

Många nya skärmar (från alla tillverkare) har idag färgrymder på ungefär 90% av Adobe RGB. Detta kan jämföras med det vanliga som hittills varit att skärmar kunnat visa ungefär sRGB som i sin tur är ungefär 65-70% av Adobe RGB (har jag för mig). Nu är alla sådana här siffror lite flummiga. När någon skriver "92% av Adobe RGB" framgår det i stort sett aldrig om de menar 92 % av storleken eller att deras rymd täcker 92% av Adobe RGB (och då kan vara allt mellan 92 och en bra bit över 100 % av storleken).

Men, utveckling av färgfilterna i tft-paneler, av bakgrundsbelysningen och av styrelektroniken har gjort att man idag kan visa större färgrymder än förut. Det är givetvis bra -- men ingalunda livsviktigt. Många gånger är det viktigare att en skärm har bra färgmappning än stor färgrymd, annorlunda uttryckt: det hjälper inte att visa mycket färg om man inte visar rätt färger. Att köra en skärm med stor färgrymd okalibrerad kan nog sluta med tråkiga överraskningar när du skriver ut. Tänk dessutom på att den absolut övervägande majoriteten av skärmar som andra människor använder inte kan visa mer än sRGB (om ens det, bärbara datorer har ofta ännu mindre färgrymder) och att majoriteten av de webbläsare som används inte stödjer annat än sRGB. Så jobbar med med webbsidor är stor färgrymd snarare en källa till problem än en hjälp.

Stor färgrymd är givetvis bra, men inte så viktigt som det ofta framställs när tillverkarna vill sälja nya dyrare skärmar till oss ... :)

Själv är jag lite sugen på vad nec har att jämföras med i samma prisklass. Vad jag har läst så har deras skärmdisplay en annan typ av uppbyggnad vilket gör att återgivningen ser likadan ut från alla håll man betraktar den på. Vet dock inte om detta gäller skärmarna i min prisklass.

Nec har fler modeller med ips-panel än vad Eizo har i dagsläget. Eizo har valt att nästan helt satsa på pva-paneler (som Nec också ofta använder). Sitter man själv framför sin skärm och är medveten om de små fenomen som finns i en pva-panel så är det inget som helst problem. Där ips-paneler har en viss fördel är om man skall sitat flera framför en skärm och diskutera bilder (t.ex. på en reklambyrå), då ger den tekniken en fördel. Men de små, små skiftningar i kontrast och ljussyrka man får hos en pva-panel ser inte jag som något problem. Jag har själv kört pva sedan 2005.

Det som jag tycker är mest intressant med 2231 är priset och att man får en kalibrator med på köpet. Är "Spyder 3 Pro" en bra kalibrater? Vart hittar man endast kalibratorn?

Spyder 3 är bra och är en tydlig förbättring jämfört med den äldre Spyder 2. En annan bra och vanlig kalibrator är Eyeone Display.

Spyder 3 säljs i lite olika versioner, eller snarare med lite olika medföljande programvaror, men gå till Cyberphoto eller Scandnavian Photo och sök efter "spyder" så hittar du dem snabbt.

Svårt att veta om jag har modern dator eller inte.
Jag har denna idag (från -05):
http://en.wikipedia.org/wiki/IMac_G5

och en MacBook Pro (från -07) som jag ev tänkte koppla skärmen till då G5 är dödligt seg.

Flexscan HD2441W är en utgående modell men är otroligt prisvärd speciellt sedan den är felaktigt prissatt på komplett.se och fungerar till både grafiskt arbete samt film och spel. Angående din fråga om Mac så sitter jag just nu på en Mac Pro G5:a och den funkar klockrent till skärmen!

Flexscan HD2441W är en utgående modell men är otroligt prisvärd speciellt sedan den är felaktigt prissatt på komplett.se och fungerar till både grafiskt arbete samt film och spel. Angående din fråga om Mac så sitter jag just nu på en Mac Pro G5:a och den funkar klockrent till skärmen!

En allmän kommentar om skärmar: snoka alltid runt på webben, det finns ofta bra erbjudanden att hitta om man letar lite. Eizo har egen utförsäljning av utgångna modeller (på deras webb) och stora kedjor som Dustin, Inwarehouse och Komplett (där de två senare numera har samma ägare) har ofta riktigt fina kampanjpriser. I synnerhet just Komplett verkar då och då få in stora partier av utgående skärmar som de rear ut. Visst är det kul att ha en helt ny modell, men kan man få en ett år äldre (men oanvänd) skärm till halva priset så ... :)

Ett annat tips, forska paneler!:

Lacie 324 verkade ju intressant, den har ju i sin tur samma panel som Eizo CG241W OCH hör-och-häpna: Dell UltraSharp 2408WFP. Grejen är att Dell kostar bara 7800 ink och Lacie ca 9000 ink och Eizo 12000 ink.
Valet borde vara självklart? Det blir en dell eller tänker jag fel??

Knappra in Samsung LTM240CS på:
http://www.flatpanels.dk/panels.php

Ett annat tips, forska paneler!:

Lacie 324 verkade ju intressant, den har ju i sin tur samma panel som Eizo CG241W OCH hör-och-häpna: Dell UltraSharp 2408WFP. Grejen är att Dell kostar bara 7800 ink och Lacie ca 9000 ink och Eizo 12000 ink.
Valet borde vara självklart? Det blir en dell eller tänker jag fel??

Knappra in Samsung LTM240CS på:
http://www.flatpanels.dk/panels.php

Hej!

Om det ändå vore så enkelt :)

Bara för att två skärmar delar panel behöver de inte vara lika bra. Tänk på att panelen bara är en av de tre huvudkomponenterna i en bildskärm: bakgrundsbelysningen och styrelektroniken är lika avgörande. Dessutom misstänker jag att samma grundpanel ibland kan utrustas med olika polarisationsfilter och möjligen med olika färgfilter.

Jämför du Dell 2407 och 2408 med Eizo CG241W så kommer du snabbt märka att det finns en hel del saker som orsakar prissklillnaden:

- Dell-skärmarna har tämligen primitiva och helmanuella kalibreringsmöjligheter, vilket hör samman med att de har en mycket enklare styrelektronik. Hos Eizo-skärmen kan du ställa in det mesta, men alldeles i synnerhet gamma och färgtemperatur. Dessutom har Eizo-skärmen automatiserad kalibrering ("hårdvarukalibrering") där du med den programvara de skickar med kan kalibrera skärmen både exakt och snabbt.
- Gamma-kurvan hos Eizo-skärmen styrs av en 12-bitars omvandlingstabell där Dell-skärmen använder 8 bitars noggrannhet. Du får alltså mycket mer noggrant styrda tonramper och därmed exakt rätt färgnyanser både i mörka och ljusa delar av bilden.
- Eizo-skärmen har en teknik för ytutjämning, DUE, som gör den mycket jämnare över ytan, både i ljusstyrka men framför allt färgtemperatur och gamma. Jämnheten beror också på en mer påkostad bakgrundsbelysning
- Eizo-skärmen har inbyggd ljusmätare som ser till att hålla den ljusstyrka du ställt in konstant.
- Varje enskilt exemplar av skärmar i Eizos CG-serie har mätts upp och grundkalibrerats i fabriken (du får med mätdiagrammen). Det här gör att du kan köpa flera CG-skärmar och vara tämligen säker på att allihop har mycket jämna och lika egenskaper - mycket arbetsbesparande för till exempel en studio som köper många skärmar.

Det jag räknat upp här ovan gäller med vissa variationer även för Nec-skärmar i deras Spectraview-serie plus de Lacie-skärmar som är förklädda Nec-skärmar (som Lacie 321 och 526 som är Nec Spectraview 2190 och 2690) samt för de flesta av Quatos skärmar. De här skärmarna har också mer påkostade komponenter, mer avancerad styrelektronik, automatiserad kalibrering och är noga utvalda och kalibrerade från fabrik.

När du köper påkostade proffsskärmar från Eizo, Nec, Lacie och Quato får du en hel del extra på köpet, trots att de skärmarna ibland har likadana paneler som betydligt billigare modeller från andra tillverkare.

Hmm... Det lät ju troligt. Skönt att vi fick det utrett. Men panelen måste väl vara den viktigaste faktorn i skärmbygget? Då får man sikta på en Lacie 324 istället...

Efter att ha haft en NEC och nu en Eizo så kan jag bara säga att Eizo'n har bättre bildkvalite (mycket jämnare belysning) även fast den är 4" större än NEC'en jag hade. Fick min första Eizo skärm så sent som igår och jag älskar den redan.

Har tyvärr ingen erfarenhet av andra skärmar!

Hmm... Det lät ju troligt. Skönt att vi fick det utrett. Men panelen måste väl vara den viktigaste faktorn i skärmbygget? Då får man sikta på en Lacie 324 istället...

Panelen, eller rättare sagt paneltypen, är viktigast för vissa egenskaper som till exempel betraktningsvinklar. Men om vi tittar på saker som jämnhet, stabil färgtemperatur eller exakt gamma så spelar det ingen roll hur bra panel du har om den kombineras med en billig bakgrundsbelysning och en elektronik som inte förmår använda den. Och en ganska medioker panel (som en del billiga tn-paneler) kan ge ett helt ok resultat om de är vettigt belysta och där man kan ställa in dem bra.

Det är som med det mesta här i livet, man får på det stora hela vad man betalar för.

Med det sagt vill jag också påpeka att skärmar från de stora datormärkena, dvs Dell, Fujitsu-Siemens och HP, brukar vara riktigt, riktigt bra i förhållande till sina priser. Deras mer påkostade modeller (som Dell 2408 du nämnde) har visserligen inte de avancerade funktionerna hos dyrare skärmar, men de är gjorda för att klara ganska höga krav. Tänk på att de i grund och botten mer riktade till företag som köper alla sina skärmar i jättebatchar och vill att de skall vara bra nog att passa alla upptänkliga behov inom företaget - från vanligt skrivbordarbete till de som kör CAD eller någon på reklamavdelningn. Sedan tror jag dessutom de här företagen helt enkelt är för noga med sina varumärken för att sätta dem på något av tveksam kvalité.

Ungefär samma gäller också för flera av de stora skärmmärkena: Acer, Asus, Benq, LG, Philips, Samsung och många fler. De har rena budgetserier som är, tja, billiga. Men de har också lite mer påkostade modeller med mva-, pva- eller ips-paneler som är avsedda för företag och där är kraven högre och det är ofta riktigt prisvärda skärmar även för oss fotomänniskor. De är inte superbra, men de är bra för de pengar de kostar och man kan göra mycket fotoarbete på dem. I synnerhet om man köper eller lånar en kalibrator och profilerar dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar