Annons

Eizo Coloredge CX270 eller?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska köpa mig min första skärm för bildbehandling. Jag vill ha minst 27" och den får kosta som mest 15 lax. Jag arbetar inte med film. Jag har kikat på Eizo Coloredge CX270 som enligt Pricerunner.se ska kosta 15 999 kr på DustinHome när dem får den i lager, detta pris är ju en tusenlapp över budget men är det värt det?
Finns det skärmar i samma kvalitet för tusenlappar billigare, kanske från NEC?

Då jag är på resande fot och har vart ett tag så har jag haft dåligt internet ofta och därmed även dåliga möjligheter för research. Jag reser hem om en månad och vill då på grund av tidsbrist att min nya skärm ska vänta på mig.

Tack på förhand.

Mvh

Det är antingen NEC eller Eizo som gäller idag. Jag pratade nyligen med bildskärmsexperten Stefan Ohlsson och han rekommenderade Eizos mellanserie, om man inte redan är inne på NEC. Han sa att NEC har lite bättre programvara för kalibrering, men att Eizos skärmar var strået vassare.

Så vilken är NEC's motsvarighet till CX270? Det finns alltså inget annat märke som kan mäta sig med Eizo och NEC i denna prisklassen för en skärm för detta ändamålet?

Senast ändrad:
Så vilken är NEC's motsvarighet till CX270? Det finns alltså inget annat märke som kan mäta sig med Eizo och NEC i denna prisklassen för en skärm för detta ändamålet?

NEC 241 Reference och 271 Reference är NEC:s toppmodeller.

Under dem finns NEC 241 och NEC 271. De är inte korrigerade för skillnader i ljushet över ytan. De leveras utan keps.

Dell har några modeller med viss ambition: http://www.fotosidan.se/cldoc/tre-skarmar-for-bildbehandling-fran-dell.htm

Molanders tar in ett märke som heter Quato. http://www.molanders.se/bildskarmar-fran-quato
De är inte så vanliga.

Nackdelen med nuvarande skärmar i storleksaklassen 27" från NEC och Eizo är väl att dessa fortfarande använder samma IPS-panel som i exempelvis Dells U2711? Eller har de kommit att använda någon nyare än?

Problemet med denna är att den har en extremt tilltagen antireflektionsbehandling. Detta medför att bilder med vitt eller andra enfärgade färger kan se gryniga ut. Även mindre text kan bli svårläst. Bildytan ser helt enkelt lite skitig ut nästan.

Detta var en av anledningarna som fick mig att lämna tillbaka en Dell U2711.

Dell har nu utkommit med en ny, U2713H som har en ny panel från LG (ja, alla förra toppmodeller från Dell, Eizo, NEC använde vad jag vet alla samma panel från LG), som använder en mycket snällare antireflektionsbehandling. Denna stör verkligen ingenting men tar ändå bort reflektioner bra. Du kan hårdvarukalibrera den och den stödjer 99% av Adobe RGB och har LED-teknik vilket minskar strömförbrukningen och därmed också värmeutvecklingen.

Hur den står sig med motsvarande Eizo och NEC vet jag dock inte, troligtvis kommer den inte upp till riktigt samma nivå. Men i närheten kommer den nog. Och det för halva priset av dessa.
Vad du sedan behöver är bara något du kan svara på. NEC och Eizo är som sagt strået vassare.

Tyvärr så förstör antireflektionsbehandlingen en del enligt mig. Jag valde Dellen framför Eizo SX2762W p.g.a detta. Nämnas ska dock att vissa inte verkar störa sig nämnvärt av denna.
Om du sitter i en starkt upplyst kontorsmiljö så kan man nog till och med uppskatta den.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto