EISA awards är ett enda stort skämt.....verkar som att dom hittar på/lägger till nya/ta bort kategorier titta som tätt för att inte "trampa någon på tårna"....sen är det lite märkligt att dom utser årets kameror mm långt innan året är slut....troligtvis därför Sony Nex-7 aldrig fick någon utmärkelse för den var utan tvekan European Compact System Camera 2011
Absolut! Nu verkar det ha gått inflation i det hela.
Tror det var bättre förr.
Jag har en Minolta Dynax 7 Limited hemma.
Den kameran gjordes i numrerad "Limited Edition" special utgåva med guldinlägg och lite extra lullull och påkostad lyxkartong med guldfärgat tyg osv, just för att den vann utmärkelsen EISA Camera of the Year. Det är också broderat detta på kameraremmen.
Då ansågs det som en fjäder i hatten, men nu är det så urblaskat och kass det kan bli ju.
Nu verkar det fördelat så att alla ska få pris. Kan dom inte bestämma sig för vilken de tycker är bäst, Nikon D800 eller Canon 5DMk3?
Båda har ju vunnit i två olika kategorier som jag inte kan se nån skillnad på egentligen.
Dessutom är ju som sagt inte året slut än och fler kameror är ju planerade att lanseras i år från flera tillverkare.
En sådan här årlig utmärkelse säger ju inte så speciellt mycket beroende på om tillverkarna lanserar sina modeller under samma år.
T.ex. har det ju på sina håll spekulerats i om det här var en anledning för Canon att lansera 1DX redan före årskiftet trots att den inte blir tillgänglig förrän långt senare så att de kunde vinna med den 2011 och slippa ta fighten med Nikon D4 under samma år.
Ungeför som Oscars-galan som mer blir ett tillfälle för alla kändisar att festa och ha kul och hänge sig åt lite inbördes beundran. Häromåret vann den där stumfilmen priset som bästa film, mest i brist på särskilt hög konkurrens.
Andra år är det århundradets supertoppfilmer samtidigt.
Har för mig att 1999 var det Matrix, Fight Club, pulp fiction och Nyckeln till frihet som tävlade mot varandra. De är ju klockrena vinnare allihop.
Nä, lägg ner detta, eller lyft det till en nivå så att priset blir värt något.
Tyvärr är det nog girighet som ligger bakom. sådana här utmärkelser används ju gärna i marknadsföring och tillverkarna får säkerligen betala en avgift för att få tillåtelse att ha EISA-loggan med utmärkelsen i sin marknadsföring.
/Mats