Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Egna vykort skapade via Posten..någon som har testat?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Är det någon som har testat vykortstjänsten som Posten erbjuder? Jag upptäckte den nämligen ganska nyligen.

Tjänsten innebär att man kan ladda upp en bild man själv har tagit. Vidare skapar man ett elektroniskt vykort (hur baksidan av vykortet ska se ut). Sedan trycks denna unika bild upp till ett fysiskt vykort som slutligen skickas ut till den adress man önskar. Vykorten är i A5 format och kostar 17,50:-. Det priset inkluderar porto och lär gälla över hela världen. Leveranstiden (inom Sverige) är 1-2 dagar beroende på när under dagen man lägger en beställning. Innan kl 12 tar 1 dag..annars 2.

Det låter som en smidig tjänst tycker jag. Men frågan är hur kvaliteten på trycket blir? Och hur blir det med färgöverensstämmelsen med bilden som jag ser den på min skärm? Om jag inte har gjort någon avancerad kalibrering mer än typ gamma vill säga..

Jag testade i alla fall att skapa ett vykort av en bild och lär snart få svar på mina egna frågor. Bara lite nyfiken på vad andra har för erfarenheter av Postens "vykortstjänst"..

Jag har använt den några gånger och tycker att den är bra. Kvaliten blir inte som ett vanligt foto men helt ok. En mycket uppskattad funktion posten som kan användas till mycket, tex inbjudningskort. De gånger jag skickat in har jag tagit bilder från en 2 MP kompaktkamera.

Samtliga kort har kommit fram dagen efter (om man skickar innan 12.00).

:D:O:V:E: skrev:
Viste inte om denna tjänst. Berätta gärna hur kvalitén ser ut när vykortet kommer fram! :D

Japp..lovar att återkomma angående kvaliteten. I och med att jag inte vet hur resultatet kommer att bli så skickade jag klokt nog vykortet till mig själv.. ;=)

MagnusJoh skrev:
Jag har använt den några gånger och tycker att den är bra. Kvaliten blir inte som ett vanligt foto men helt ok. En mycket uppskattad funktion posten som kan användas till mycket, tex inbjudningskort. De gånger jag skickat in har jag tagit bilder från en 2 MP kompaktkamera.

Samtliga kort har kommit fram dagen efter (om man skickar innan 12.00).

Låter bra att du är nöjd..speciellt när du har använt en så pass enkel kamera som du beskriver. Själv har jag skannat ett dia med min Minolta SD III. Helt klart är det en tilltalande tjänst eftersom man kan skapa enstaka unika vykort till en rimlig kostnad. Det ska bli intressant att se resultatet!

Jättekul grej men kvaliteten är inte alls bra tycker jag. Men det är ju mer uppskattat tror jag att skicka en bild man själv tagit.

Viste inte om denna tjänst. Berätta gärna hur kvalitén ser ut när vykortet kommer fram! :D

Nu har jag fått vykorten. Om kvaliteten kan jag säga att den inte är så jättehög. Färgerna stämde hyfsat bra med hur jag upplever de på min skärm (åtminstone var det inga uppseendeväckande skillnader). Skärpan och kornet var det dock lite sämre med. Men jag är osäker på om det är tryckeriets "fel" eller om det är mina kunskaper i bildbehandling som brister. Förmodligen en kombination av de båda.

Kvaliteten är alltså inte som ett foto, men det fungerar. På en armlängds avstånd är den sämre kvaliteten förstås inte lika påtaglig. Dessutom tror jag att man som upphovsman till bilden är extra känslig för avvikningar från de skarpare originalen. Kanske är det inget som den "vanlige" betraktaren reagerar något nämnvärt över!?

Och som Stellan skriver..det är en kul grej då man själv har tagit bilden. I och med att det är så pass lätt att skapa vykorten, de är hyfsat billiga och levereras på 1 dag så kommer jag nog använda tjänsten när det ska till att skickas enstaka vykort.

Det ska tilläggas att baksidans tryck var riktigt snyggt faktiskt!

Jag ska faktiskt kolla in den där tjänsten, så kan man överraska mormor och farmor :D

Ja, de kommer förmodligen säga att de aldrig har sett så bra bilder förut.. ;=). Tur att man har släkten som kan göra opartiska bedömningar :=))

Sedan är det inte fel att de kanske ser lite sämre också.. *ler lite för mig själv*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar