Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

eget

Produkter
(logga in för att koppla)

M-Nilsson

Aktiv medlem
Hur gör man på bästa sätt en marknadsundersökning om man ska starta eget och tex sälja bilder? Någon som har några tips?
 
Sätt upp ett antal frågor som måste besvaras:

Vilka typer av bilder vill du ta?

Vilka typer av bilder vill folk köpa?

Hur vill dom köpa?

Vem/hur många tar bilder på samma saker?

Hur många bilder räknar du med att sälja?

Vad är det som gör att kunden väljer dina bilder framför andras? (pris? kompetens? osv)

En marknadsundersökning bygger på frågor som man vill ha svar på - Om du nu t ex skall ta porträttfoto, så kan du söka svaret på Gula Sidorna, dvs hur många porträttfotografer finns det? Antalet som står listade är ju dina potentiella konkurrenter. Tar dom bilder på samma sätt som du? Svaret på detta kan du ju få via deras websidor.

Prata med folk som skulle kunna bli/vara dina kunder, fråga t ex vad dom är beredda att betala för en fotosession osv.

Oavsett svaren så är det många gånger viktigare att tro på sin idé - Ge inte upp i första taget. Marknadsundersökningen är ju först och främst till för att du skall kunna bedöma riskerna med dina ambitioner - Din idé kan vara bra trots att marknadsundersökningen visar något annat.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar