ANNONS
Annons

Egen website, användare å avtal ?

Produkter
(logga in för att koppla)

gtx

Ny medlem
Om man har en egen hemsida, och folk får ladda upp i stort sett vad som helst:
bilder, filmer (roliga småklipp),flash spel/filmer..

om dom lägger upp en copyright bild, vem är den skylldiga då ?

och om det är MIG som hemsids-admin, kan man då göra ett "avtal" som dom Måste godkänna för att ladda upp, som avsäger mig som admin allt ansvar och lägger det på användaren som gör det.

hur skulle ett sådant ifrånsägandes-avtal säga då?
och vad är straffen för å ladda upp copyright skyddat material nu ?

Tack på förhand.

Sökte på forumet efter svar, men inget liknande detta, tror jag iaf inte.

Det är i första hand den som lägger upp upphovsrättsskyddat material som är ansvarig. Det du skulle kunna bli ansvarig för är medverkan till upphovsrättsintrånget. Det kan man bli genom uppsåt eller oaktsamhet, till exempel att inte ta bort materialet när man får reda på att det finns där.

Straffansvar går inte avtala bort.

Påföljden för upphovsrättsintrång är böter eller fängelse upp till två år.

Tänkte, Hur Funkar dom alla större sidorna då ? som tex, Lunarstorm har säkerligen tonvis med skyddat material som är upplagt av användare.
där finns det små "anmäla detta" vid varje bild/objekt

sen Hamster.net innehåller tonvis med flash-spel/filmer samt bilder..
har dom tillåtelse för allt det, lr är det CC lr nå sånt ?

inte så insatt som sagt, men undrar hur andra klarar sig så bra,

Tack för svar Btw!

De klarar sig för att huvudsyftet för lunarstorm inte är filuppladdningen och de tar bort materialet när det blir anmält så då kan de inte få medverkanansvar för oaktsamhet (vilket de skulle kunna göra om de lät det fortgå).

Hamster.net vet jag inte vad det är (sidan leder till petsmart.com) men det är förmodligen upphovsrättsintrång men som inte upptäckts av ägarna . Eller att ägarna inte har resurser eller tycker det är värt att reagera på det. Mycket på internet är egentligen inte utlagt på ett lagligt sätt men folk bryr sig inte eller orkar inte bry sig.

CC är tyvärr inte så vanligt som man skulle kunna hoppas.

Spray har en tjänst där man kan lägga upp videoklipp och sedan rösta på det roligaste, detta tycker jag går över gränsen. Där ligger exempelvis flera klipp från SVT vilket de brukar reagera starkt på. Vi får se om Spray fortsätter med tjänsten.

ops, hade bråttom vid förra inlägget, skulle käka pizza ;)

hamsterpaj.net i ment =)

men tack för svaren.. låter jobbigt å ha en site specifikt för fildelning av roliga filmer/bilder..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar