Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Egen "vädertätning"

Produkter
(logga in för att koppla)

math1

Medlem
Hej.

Har precis köpt en begagnad Canon 40D med BG-E2 batterigrepp. Det jag funderar på är att huset är ju vädertätat med det finns inget som tätar mellan batterigreppet och huset.

Är det någon som har provat att försöka täta där emellan? Jag söker inte nu vattentät ner till 50m utan vill bara minska känsligheten för fukt och damm.

Mvh
Marcus
 
Senast ändrad:
Tja.
Jag har två förslag.
1. Köp en bit neopren duk/ark och klipp till en passande tätning i mellan kameran och batteri greppet.
2. Har du svårt att få tag på neopren tag i sådant fall kork eller vanlig gummiduk och snida till en packning.
Lägger du packningen i mellan kameran och b-greppet med hål för kontakter och montage skruven så blir det garanterat tätt.
 
Precis

Det var ungefär så jag tänkt göra. Undrade bara om någon annan gjort lika dant.

Men jag tackar och bockar!!

Mvh
Marcus
 
Jag har tänkt på samma sak....nästan.

Använder Nikon och i mitt specifika fall rör det sig om tre vädertätade produkter. D300, batterigreppet och AF-S70-200. Samtliga är vädertätade. Greppet har för övrigt packningar runt kontakterna (dock inte runt hela ytan runt greppet utan enbart runt kontakterna.

Var på ett av mina vanliga uppdrag härom vekcan, på crossbanan. Just denna dag regnade det ordentligt och var knallerigt. Efter dagens bilder märkte jag att fokusringen "grusade" när jag vred på den. 1000 kr gick rengöringen på. Enligt uppgift sitter det två små O-ringar under fokusringen men de räckte tydligen inte. Det hade kommit in skit under ringen.

Det finns ett par olika varianter till regnkappor till en kamerakombination som min men de är alla rätt dyra. Jag struntar fullständigt i utseendet. Det viktiga är att prylarna fungerar. Min lösning hittintills har varit att vira in gluggen i gladpack. Funkar hyffsat. Lite krångligt att få till en rörlig zoomring bara. Fokusringen plastar jag glatt in då den använder jag aldrig i manuellt läge.
 
Jag och tre vänner åkte på valsafari för en månad sedan.

Vi har alla 50D med batterigrepp. Det var minst sagt en blöt dag. Det regnade och blåste konstant vilket blev ett riktigt bra vädertest för kamerautrustningen.

Turen varade i ca 5h och endast ett kamerahus dog =). Jag och min kompis Emil hade vädertätade objektiv (70-200 2.8 IS V1 och V2) och inget ytterligare skydd. Vi körde båda med Black Rapid RS5 och inget ytterligare skydd. Det gick utmärkt och vi hade inte det minsta problem. min kompis Johan hade kameran i canons vanliga rem och en plastpåse över sitt 70-200 4L vilket resulterade i att den dog efter ca 4h.

Det visade sig vara micro brytaren som sitter i botten av kamerahuset vid batteriluckan. efter att ha blåst bort vattnet så funkade den igen. Jag är faktiskt riktigt imponerad övar vad 50d tål men det är nog en bra ide att täta batterigreppet och neopren låter som ett bra förslag.
 
Packningssortiment

Köpte ett Packningssortiment http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=133039439 på clas ohlson idag. kollat på det som snabbast. Tror det blir svårt att skära ut något bra ur någon av dem. Skall kolla upp "packning på tub" istället tror jag.

Åker till Kroatien på lördag så får se om jag hinner kolla på det innan. Men tror det blir tajt.
 
Senast ändrad:
Jag har också tänkt på att vädertäta själv. Borde men inte kunna lägga lite tejp på smarta ställen? Runt skärmen till exempel.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.