Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Egen TTL kabel

Produkter
(logga in för att koppla)

tritub

Aktiv medlem
Är på jakt efter en Nikon TTL sladd för att kunna hålla min SB600 i handen, och få samma funktion som om den sitter i tillbehörsskon. Problemet är att en sådan sladd på expert är så sabla dyr. Priset för 1,5 m kabel är 1500 kr...
Ngn som har tips på egen tillverkning / piratprylar?

Jessops i England har piratkablar annars. Varför inte gå ut med en förfrågan om sambeställning, så blir inte frakten så dyr per kabel. Jag tänkte göra en sån sambeställning i min fotoklubb och nästan alla var intresserade (sen rann det iofs ut i sanden eftersom jag hittade en begagnad SC-17 billigt). Intresset är säkert inte mindre på fotosidan.

Att göra själv är nog uteslutet för de allra flesta.

Nikon SC-28 kostar 655 kr på Cyberphoto, då mister du iofs AF-assist från blixten, men bara du kan svara på om du verkligen behöver den när du inte har blixten monterad i blixtskon. SC-29 som ger AF-belysning kostar under tusenlappen på Cyberphoto. Enligt Nikon USA är både ca 9 fot långa.

Det var inte illa vad de gått ner i pris! Förut kostade ju en sån där kabel från 1400 kr och uppåt.

Då är det ju knappast någon poäng att handla i England.

Men vänta, är ni beredda att betala 655 för en kabelstump som inte är värd en tiondel?
Kablar är väl produkterna inom både foto, data och musik (midi) som har allra mest påslag (från tio till tjugo gånger priset inom data, inte otroligt 50 - 100 ggr priset inom foto), så visst känner man sig dum. Köpte min i USA och fick den i alla fall lite billigare...

bEPH skrev:
Men vänta, är ni beredda att betala 655 för en kabelstump som inte är värd en tiondel?
Beredda och beredda. Servera en valmöjlighet så får vi väl se. Jag tycker att det är mycket märkligt att tredjepartsmarknaden för sånt där är så liten.

Jag förstå inte heller varför det är så stora pålägg på dessa fotoprylar????

Jag är också intresserad av att kunna göra det själv...

kan inte vara så svårt när man tänker efter, det är ju inte så många kontakter/ledningar så ska leda från tillbehörsko till blixten.

maxzomborszki skrev:
Vad är det du baserar det värdet på? Materialkostnaden eller användbarheten. Köpte min SC-29 i USA och tycker den är värd varenda öre!
Matrialkostnaden & tillverkningskostnaden, att du anser den är värd vartenda öre är ju sånt som drar upp priset.

Såvitt jag förstått är det inte så enkelt som att bara dra tåtar från kontakt till kontakt i blixtskon.

Alla kablar försämrar signalen som går genom dem mer eller mindre, och ibland måste man pilla in ytterligare komponenter förutom tåtarna för att det ska bli bra.

Jag tycker i och för sig inte att det borde hända så mycket i en halvmeterskabel, som det oftast är frågan om i blixtar, men jag är ruggigt dålig på elektronik ;)

bEPH skrev:
Matrialkostnaden & tillverkningskostnaden, att du anser den är värd vartenda öre är ju sånt som drar upp priset.
Precis min poäng. Det plus att vi snackar om saker för en ruskigt liten marknad. För sedan när tog en tillverkare enbart ut självkostnadspris på saker? Visst påverkas priset av tillverkningskostnad men framför allt hur marknaden ser ut.

Visst kunde det varit billigare, det kan man alltid säga. Jag välkomnar konkurrens och en ordentlig tredjepartsmarknad för dessa prylar. Om någon här tror sig kunna tjäna storkovan på att göra egna och sälja så varsågod. Jag lovar att vara en av de första kunderna.

AFE skrev:
Såvitt jag förstått är det inte så enkelt som att bara dra tåtar från kontakt till kontakt i blixtskon.
I princip, ja. Jag har hört någon säga att det ska finnas möjligtvis kondensatorer också, men det är inget jag kan bekräfta eller förneka. Har inte funnit någon önskan att öppna min SC-29.

Som jag ser det är det svåra är inte kabelstumpen utan kontakterna. Märkesspecifika blixtskor/-kontakter är ingenting du hittar på hyllan, inte ens hos ELFA e dyl. Antingen köper du dem från originaltillverkaren eller så får du beställa en egen serie, ingendera är särskilt billigt. Att tillverka enkla kontakter är nog inte så svårt om du har tillgång till en maskinverkstad, men jag har erfarenhet av dålig passform på kontakter. Exempelvis SC-29 sitter som gjuten och säkerhetslåset är klockrent. (Sen har ju SC-29 extra AF-assistlampa också men det är överkurs.)

maxzomborszki skrev:
Precis min poäng. Det plus att vi snackar om saker för en ruskigt liten marknad. För sedan när tog en tillverkare enbart ut självkostnadspris på saker? Visst påverkas priset av tillverkningskostnad men framför allt hur marknaden ser ut.
Visst håller jag med dig, men det jag försöker göra är ju just att påverka marknaden, att den ska inse att de betalar ett enormt överpris.
Om någon här tror sig kunna tjäna storkovan på att göra egna och sälja så varsågod. Jag lovar att vara en av de första kunderna.
Hmm, man ska aldrig ge löften utan att ha sett det slutliga priset:)

bEPH skrev:
Visst håller jag med dig, men det jag försöker göra är ju just att påverka marknaden, att den ska inse att de betalar ett enormt överpris.
Inte för att försöka avskräcka dig, men lycka till. Tror att den marknaden vi pratar om är ganska prisokänslig. Det är ett fåtal penningfattiga entusiaster som vi som gnäller om priserna.

Jag kom fram till slutsatsen att istället för att dunka på marknaden så var det i de flesta fall värt att jobba några extra timmar och få råd med prytteln istället. Det var bättre timpenning på det arbetet ;-)

Hmm, man ska aldrig ge löften utan att ha sett det slutliga priset:)
Ingen fara, ska någon tjäna storkovan måste de lägga sig på ett märkbart bättre pris. Märke spelar större roll än man kan tro, speciellt hos denna typ av kunder. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar