Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Egen softbox för extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Orfeous

Aktiv medlem
Går i tankarna i att göra en egen softbox för extern blixt.
En idé är att ta en gammal lampskärm och klä om den i svart tyg.
Sen klä framsidans öppning med nåt vitt nylontyg som släpper igenom lite ljus.

Eller finns det någon annan bättre idé? Kanske göra någon med typ tältpinnar som är böjbara så att man kan vika ihop den :)

Jag skar bort en långsida av ett mjölkpaket och tejpade på smörgåspapper i hålet. På andra sidan skar jag upp ett kryss och vek upp trianglarna så det blev ett fyrkantigt hål som skall passa på blixten. Gör man tight sitter mjölkpaketet fast utan tejp eller gummiband.

Det är billigt, man kan kasta paketet när man är klar, samt alla porträttbilder ser väldigt glada ut då alla nästan skrattar ihjäl sig när de se kontruktionen.

En kul idé men inte riktigt min tanke jag är mer ute efter en proffesionell.

Men det är ju bra att man kan få folk att skratta naturligt genom att bara använda en rolig konstruktion.

Jag fick faktiskt tips i en annan tråd som jag blev sugen på men då krävs en del sykunskaper och jag är väl inte den bästa bakom symaskinen :D

Har kollat på hela Strobist DVD seminariumet och där använder han mest bara 1-2 blixtstativ, två paraplyer och två speedlightblixtar för att göra
en hel studio för fotografering av modell. Blir jättefina bilder tycker jag. Ibland använder han taket som bouncer och ibland med paraplyer och iland även med en orangeplast på en blixt för att få en varmare ton.
osv...

Men det är ju ändå kul med hemmabyggen :D

DIY Softbox på google var bra upptäckte jag.

Jag har gjort en egen softbox av styvkartong(förvaringboxar), svart tejp aluminiumfolie och ett duschdraperi allt från IKEA

fördelen med boxarna är att de kommer med skruvar som du kan använda att sätta ihop din box.

mät blixten skär till kartongerna obs lämna flikar som du kan fästa runt blixten.

Fixa, dutta...klart!!

Använd ett gummiband för att hålla den på plats sen...

Den saknar ju lite av pro-känslan... - men vad spelar det för roll när bilderna blir skitsnygga.

Jag gjorde en liten softbox av glasskartong och av ett gammalt paraply... samt en bit vit tyg.

Bilagor

• _MG_0968.jpg
    _MG_0968.jpg
    8.5 KB · Visningar: 2,084

Lådorna är klädda med aluminiumfolie på insidan och blixten sitter vinklad i lådan så den träffar baksidan.

580 EX II och elinchrom skyport till båda. Funkar skitbra.

Klenare blixt i dessa 45x65 cm storlekar rekommenderas inte!

Jag skar bort en långsida av ett mjölkpaket och tejpade på smörgåspapper i hålet.
Det är billigt, man kan kasta paketet när man är klar, samt alla porträttbilder ser väldigt glada ut då alla nästan skrattar ihjäl sig när de se kontruktionen.

Underbart och konstruktivt! Skall testa det med ett annat dryckespaket :) För vem vill inte ha glada modeller... :)

Underbart och konstruktivt! Skall testa det med ett annat dryckespaket :) För vem vill inte ha glada modeller... :)

Hahahaha. Fy F#n vilken superb idé. Det måste jag testa ;) Perfekt att få äkta leenden och skratt. Annars bruklar det bilr framknystat och stelt.

/Stefan

Jag gjorde ganska exakt som T_M. Paraplytyg och glasskartongsplast insydda i väggarna. Sedan innansidan klädd med nån sorts folietyg jag hade på en gammal frysväska. Fast den blev lite lite i slutändan. Får göra en större senare. =)

Bilagor

• 21.jpg
    21.jpg
    16.5 KB · Visningar: 1,703
  • 22.jpg
    22.jpg
    18.5 KB · Visningar: 1,735
Tjusigt!!! Testa med den lilla, den räcker nog rätt långt alla fall... blir nog mycket mjukare skugga

Hade tänkt bygga dylikt för ett tag sedan! Hmm kanske man ska ta upp igen!

Köpte då ett mjölkvitt duschdraperi från IKEA som skulle få agera självaste Softningen
men hade lite problem med något som skulle vara "boxen".... en kartong borde ju faktiskt funka bra

Får jag nog ta å gräva lite hemma i kameralådorna:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar