Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Egen mattskiva

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Ursprunget till detta kommer från tråden här:
http://www.fotosidan.se/forum/newreply.php?do=newreply&p=1384496

Eftersom dagens mattskivor visar ett mycket större skärpedjup än vad som kommer att produceras av sensorn har jag som gillar tunnt skärpedjup problem vid manuell fokus. Pentax tillhandahåller inga orginalskivor av gammal typ, och vad jag förstått verkar det gälla de flesta tillverkare. Man kan köpa pirat från tillverkare som t.ex. Katzeyes i Kina för 1000-1500 spänn, men har ingen lust att lägga de pengarna på något osett, dessutom svårt att välja vilken modell man skall ha.

Så jag har börjat testa lite själv. Byggde en enkel mattskiva idag med dokumenttejp som mattsida. Det funkade över förväntan. Jag har etsmedel beställt för att etsa en matt yta istället, vilket lär ge en snyggare sökarbild om inget annat.

Mina konstateranden så här långt;
En enkel mattskiva med tejp är enkel att göra och har ett tunnt skärpeplan så man kan ställa skärpan exakt. Sökaren blir dock mörkare, och kontrasten är ganska låg, så det är inte helt enkelt att ställa skärpan ändå. Med tejp ser ju naturligtvis sökarbilden inte särskilt snygg ut heller...

Exaktheten är det jag primärt är ute efter, då jag planerar att bygga om ett av de gamla husen till ett rent manuellt hus (Pentax K10) och jag gärna fotar med stora bländare.

Jag återkommer med mer information om hur fortsatta tester går, samt hur de etsade skivorna fungerar (efter att jag fått etsmedlet levererat).
 
Ett tips är att kolla efter gamla mattskivor till manuella kamerahus, går ibland att hitta för struntsummor eller rent av ett gammalt hus som man knycker mattskivan från.

Sedan är det bara att ta fram såg och fil för att få den att passa sitt kamerahus, jag använde en gammal mattskiva för Olympus som jag filade till till min EOS 10D.
 
Ett tips är att kolla efter gamla mattskivor till manuella kamerahus, går ibland att hitta för struntsummor eller rent av ett gammalt hus som man knycker mattskivan från.

Sedan är det bara att ta fram såg och fil för att få den att passa sitt kamerahus, jag använde en gammal mattskiva för Olympus som jag filade till till min EOS 10D.

Har redan haft ögonen på det senaste halvåret, men brukar oftast kosta rätt mycket. Dessutom har jag försökt plocka ut mattskivan ur någon kamera med ej utbytbar skiva. Ett väldigt meckande. Om allt går som jag tror så skall jag kunna göra en mattskiva från början på 15-30 minuter. Jag kan dessutom testa med olika mängd mattering och få fram en skiva som är perfekt för ändamålet. Sedan tillkommer ju nöjet att ha gjort skivan själv :) Men det vore enklare att göra större skivor, otroligt pilligt att skära till så små glasbitar, funderar på att såga dem istället.
 
Jag köpte en billig mattskiva med snittbild och mikroprismor från virtual-village (förvisso till Canon EOS 20D) för ca 300kr inkl frakt. Den fungerar utmärkt.

Jag skulle gissa att de skurit till den från en mattskiva till en gammal analog kamera.

Men lycka till med experimenteringen om du inte vill köpa något, det är intressant läsning :)
 
Jag köpte en billig mattskiva med snittbild och mikroprismor från virtual-village (förvisso till Canon EOS 20D) för ca 300kr inkl frakt. Den fungerar utmärkt.

Jag skulle gissa att de skurit till den från en mattskiva till en gammal analog kamera.

Men lycka till med experimenteringen om du inte vill köpa något, det är intressant läsning :)

Den siten var intressant. 300 kan jag betala osett, framförallt om någon säger att det funkar bra. Om jag inte lyckas få till det som jag vill ha det köper jag kanske en eller två därifrån. Men än så länge tror jag på idén om att göra själv. Att skära till glaset funkar nu, och med tanke på hur bra det funkar med tejp, lär det blir riktigt bra med etsade skivor. Planerar att etsa 5, 10, 15 och 20 minuter för att se vad det blir för skillnad. Jag har en annan idé också som jag skall testa. Om den funkar som jag hoppas kanske den revolutionerar manuell fokus framöver :)
 
Den siten var intressant. 300 kan jag betala osett, framförallt om någon säger att det funkar bra.

:) Jag plockade bort den lilla koppardistans som satt mellan originalmattskivan och sökaren och det blev bra (har inte testat med). Jag har läst om andra som fått lägga till en extra distans för att fokus ska hamna helt rätt. Det är möjligt att det är mer sådant pyssel man riskerar när man köper en billig mattskiva. Sen ska man vara medveten om att risken för smuts i sökaren är rätt stor, mitt ingrepp gav några prickar här och där, men det är inget jag stör mig på.

Jag har en annan idé också som jag skall testa. Om den funkar som jag hoppas kanske den revolutionerar manuell fokus framöver :)

Låter mycket spännande :)
 
Till exempelvis Canon 40D tillhandahåller Canon en mattskiva som ger möjlighet till noggrannare skärpeinställning än vad originalskivan ger. Nackdelen är att den noggrannare skivan blir mörkare, så Canon rekommenderar inte att man använder den om man har optik som inte har minst f/2,8 som största öppning.

Bytet är en baggis, eftersom kameran är konstruerad för att man ska kunna byta mattskiva själv.
 
Hämtade ut etsmedlet idag. Tyvärr kom jag inte hem förrän sent och har bara hunnit göra en första slarvetsning. Etsade lite drygt 15 minuter och det blev en ganska mörk skiva. Dessutom måste jag förbättra metoden att lägga på etsmedel så att det inte skapas möster (det gjorde det idag). Jag tror definitivt på en kortare etsning vid näste försök. Upptagen hela degan imorgon också, så det får bli någon kväll i nästa vecka (måste skära till nytt glas också).
 
Hm... Ger tejpen ett kortare skärpedjup och lägre ljusstyrka eftersom plasten är genomgående halvopak och ganska "tjock" - och alltså har en ganska extrem spridningsvinkel på genomfallande ljus? Betyder det alltså att man kan styra exaktheten (på bekostnad av ljusstyrkan) med hur djupt man etsar glaset?

Bara en ide... Var tvungen att skriva ett inlägg så att jag inte glömmer att kolla upp tråden lite ibland. :)
 
Undrar om mönstret kommer av föroreningar i glasytan, eller kanske att glasytan är olika "perfekt" i sin ytstruktur. Har själv funderat på det här, tänkte ge mig på att rotobrilbehandla glaset innan nästa gång jag ger mig på att etsa.
 
Hur funkar mattskivorna och vilka typer finns? Jag minns när Minolta började med sina ljusstarka skivor på åttiotalet. Innan dess var alla skivor blästrade eller etsade verkar det som.
Jag misstänker att moderna skivor bryter ljuset kontrollerat mot prismat och bryter mindre ljus åt sidorna direkt i skivan, men varför blir skärpedjupet så stort?
Jag har heller aldrig kunnat använda skärpedjupsknappen vettigt bl.a. på grund av detta, men tillverkarna envisas att ha knapp på nästan alla modeller. Helt otroligt.
 
Hm... Ger tejpen ett kortare skärpedjup och lägre ljusstyrka eftersom plasten är genomgående halvopak och ganska "tjock" - och alltså har en ganska extrem spridningsvinkel på genomfallande ljus? Betyder det alltså att man kan styra exaktheten (på bekostnad av ljusstyrkan) med hur djupt man etsar glaset?

Bara en ide... Var tvungen att skriva ett inlägg så att jag inte glömmer att kolla upp tråden lite ibland. :)

Så tänker jag i alla fall. Jag misstänker dock att etsningen inte blir så mycket djupare om man etsar längre, säkert en logaritmisk funktion eller nåt sånt. En kort etsning borde bli ljusare, en lång etsning mörkare. Den mörkare etsningen är säkert också aningen djupare, men tror inte det är någon större skillnad.

När det gäller tejpen så är skärpedjupet kort. Jag är oklar över om det är själva tejpen som är matt, eller om det är klistret.
 
Undrar om mönstret kommer av föroreningar i glasytan, eller kanske att glasytan är olika "perfekt" i sin ytstruktur. Har själv funderat på det här, tänkte ge mig på att rotobrilbehandla glaset innan nästa gång jag ger mig på att etsa.

Mönstret övernstämmer helt med hur jag gned in etspastan med en träpinne. Jag kommer att bre på pastan utan att vidröra glaset nästa gång, ALternativt skygga ena sidan med tejp och doppa hela glaset.
 
Hej, inom storformatsfotografi har det diskuterats in absurdum vilken typ av mattskiva som ger de bästa fokusmöjligheterna och ljusstyrka (jmfr pixel/brus här på fs). Konsensus brukar vara att etsning inte är det optimala. Istället brukar man snacka om handslipade skivor. Som slipmedel använder man gärna kiselkarbid (ett pulver) som man blandar med lite vatten (direkt på skivan) sen polerar/slipar man med en glasskiva uppepå (för att få det så plant som möjligt. 800 kornigheten på kiselkarbiden anses vara bra.

Ska man få en ännu ljusare bild kan man använda fresnellinser och liknande, men det tycker jag är omständligt och dyrt.

Jag gjorde min nuvarande mattskiva i 2.0 mm ramglas som glasmästarn skärde ut åt mig för en struntsumma.

För fortsatta efterforskningar kan jag tipsa om att googla på large format ground glass DIY med lite variationer.
 
Tack för tipsen, Olle... :)

Skillnaden är väl att inom storformat så är de "ljusstarka" objektiven F/5.6-F/8 - vilket ger helt andra förutsättningar än att försöka optimera en skiva mot F/2...

Iaf jag använder F/2 som genomsnitt på mina objektiv - de är ganska jämnt fördelade mellan F/1.4 och F/2.8. F/4 tillhör den "långsamma" sektorn enligt mig, så att en skiva mörknar lite med långsamma objektiv stör mig inte speciellt mycket. Jag har hittat en Contax-skiva med fresnel/snitt som är optimerat mot F/4 (mörknar HELT vid F/5.6 - det är det mest nogranna jag kunnat hitta än så länge...)
 
Tack för tipsen, Olle... :)

Skillnaden är väl att inom storformat så är de "ljusstarka" objektiven F/5.6-F/8 - vilket ger helt andra förutsättningar än att försöka optimera en skiva mot F/2...

Iaf jag använder F/2 som genomsnitt på mina objektiv - de är ganska jämnt fördelade mellan F/1.4 och F/2.8. F/4 tillhör den "långsamma" sektorn enligt mig, så att en skiva mörknar lite med långsamma objektiv stör mig inte speciellt mycket. Jag har hittat en Contax-skiva med fresnel/snitt som är optimerat mot F/4 (mörknar HELT vid F/5.6 - det är det mest nogranna jag kunnat hitta än så länge...)

Jo, sen så ser man ju glasstrukturen på ett helt annat sett när man fokuserar med lupp, och det är väl det som är den största skillnaden mellan etsning och slipning. Man kanske inte ser skillnad i ett dslrhus riktigt. Jag tänker iaf inte göra nått nytt till min stackars nikon :)
 
Hej, inom storformatsfotografi har det diskuterats in absurdum vilken typ av mattskiva som ger de bästa fokusmöjligheterna och ljusstyrka (jmfr pixel/brus här på fs). Konsensus brukar vara att etsning inte är det optimala. Istället brukar man snacka om handslipade skivor. Som slipmedel använder man gärna kiselkarbid (ett pulver) som man blandar med lite vatten (direkt på skivan) sen polerar/slipar man med en glasskiva uppepå (för att få det så plant som möjligt. 800 kornigheten på kiselkarbiden anses vara bra.

Ska man få en ännu ljusare bild kan man använda fresnellinser och liknande, men det tycker jag är omständligt och dyrt.

Jag gjorde min nuvarande mattskiva i 2.0 mm ramglas som glasmästarn skärde ut åt mig för en struntsumma.

För fortsatta efterforskningar kan jag tipsa om att googla på large format ground glass DIY med lite variationer.

Jag har hört talas om att slipa mellan två glasskivor. Jag har några burkar kiselkarbid hemma sedan ett projekt för tiotalet är sedan. Jag har iofs för mig att det finaste jag har är 600, men det borde kunna funka. Skall testa även detta och jämföra.
 
Nu har jag etsat ett glas i en minut med ny påläggningsmetod. Matteringen blev helt jämn, och känns lagom, jag har dock inte skurit till några mattskivor ännu och testat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.