Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Egen fotosida, på Svenska eller Engelska?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Nu när man börjat fota lite aktivt hade jag tänkt knåpa ihop en fotosida för att kunna visa upp vissa av mina "mästerverk".

Har man tur skulle det juh kanske t.om. leda till att man lyckas sälja nån bild också?

Men min fråga är, skall man knåpa ihop den på Svenska eller Engelska tycker ni?

Har nog avfärdat det här med att köra både engelska och svenska, då det kan bli mycket att uppdatera och så.

Alla tankar och idéer, även runom, är välkomna!

/Jocce

Jag körde på svenska eftersom att:
1: Det är typ 99% svenskar som tittar på sidan. Har ingen exakt statistik för det har jag inte orkat göra, men jag kollade loggen i databasen nyss och det var nästan enbart svenska hosts.
2: Syftet med den var mest att kunna visa bilder för kompisar lite snabbt också, så språket spelade ändå inte så stor roll. Vill ha fler bilder, och bli bättre, innan jag bryr mig om att göra något större.
3: Vissa bilder måste man kunna svenska för att förstå meningen med.
4: Eftersom att jag kör sidan på min egen dator och står utan server för tillfället så är den offline på natten när jag inte står ut med fläktarna, så sidan är bara online under dagtid i europa, inte amerika och asien.

I de fall jag har visat sidan för kompisar som inte kan svenska har de förstått navigationen ändå, så det har funkat helt ok på svenska även för utlänningar.

http://biber.ath.cx/

Tänk igenom vilka som är målgruppen för dina sidor och anpassa språk, ordval och layout efter dem. Undvik teknik för teknikens skull utan alla script mm skall ha ett syfte att lyfta sidan.

Det är mycket svårt och tidskrävande att skapa sidor som passar alla så börja smått.
Lycka till!
mvh Mattias

Som det skriv här ovan är ju målgruppen den intressanta för om sidan ska skrivas på svenska eller engalska. Det finns andra språk som t ex spanska, franska och portugiska som är stora världsspråk, liksom tyskan är ett dominerande språk här i Europa. Med svenskan kommer du att kunna nå ut med ditt budskap till Norge, Danmark, Sverige och till de som har svenska som modersmål i Finland och några till som kan svenska i Finland. I Island läser de danska i skolorna om jag minns rätt så där finns tvåhundrafemtiotusen möjliga mottagare av budskapet.

Samtidigt säger en bild mer än tusen ord och det är alltid trevligt att skriva på ett språk som man själv behärskar i tal och skrift.

Svenska!

Ett högst personligt svar: skriv på svenska såvida du inte har ett klart definierat syfte för att skriva på engelska. Det ser patetiskt ut när någon försöker vara internationell...

/J

Hepp!

Om du verkligen kan engelska, så tycker jag att du skall skriva på engelska.

Men är du det minsta osäker så skriv på svenska!
Det finns få saker som är så patetiska som när någon försöker påskinna att han/hon kan någon som han/hon inte kan... Det är ju *stor* risk att det uppfattas som ett tecken på dina övriga kunskaper är på samma nivå!

Vad gäller övriga europeiska språk (spanska, tyska, franska, portugisiska..).. Skit i dem!!!
Om du inte har en speciell målgrupp.

Du kommer inte sälja en jävla bild till någon japan eller amerikan om du skriver på tyska.
Om du vill vara internationell och kan skriva engelska, skriv då på engelska. Annars så tycker jag du skall satsa på svenska språket, och på svenska kunder.

/Micha (amatör)

ANNONS