Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Egen fjärrutlösare till systemkameran
- Trådstartare d-one
- Start datum
romhav
Aktiv medlem
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=51665
Nu vet jag inte vad du har för kamera eller så...men jag har gjort en egen ( eller snarare fått hjälp - tack Hugo och mamma =))
Det finns en del trådar och ovan är en länk.
MVH Romana
Nu vet jag inte vad du har för kamera eller så...men jag har gjort en egen ( eller snarare fått hjälp - tack Hugo och mamma =))
Det finns en del trådar och ovan är en länk.
MVH Romana
SWEGibbon
Aktiv medlem
Jag kåpte min helt ny på tradera för 112 kr inkl. frakt. Tror knappt att det går att tillverka en för dem pengarna, om det nu inte är så att man vill ha känslan att man har gjort den själv.
Har kollat och sett att det finns kvar att bjuda på dem.
Kolla upp det och lycka till jag håller tummarna!
Roger
Har kollat och sett att det finns kvar att bjuda på dem.
Kolla upp det och lycka till jag håller tummarna!
Roger
perkaby
Avslutat medlemskap
Kontakten heter N3 och är tillverkad av Canon. Verkar inte finnas att köpa löst.
Här är en beskrivning på hur man kan tillverka en egen kontakt med hjälp av en limpistol:
http://www.diff.net/peter/photography/canon_n3_connector_info.shtml
/Pär
Här är en beskrivning på hur man kan tillverka en egen kontakt med hjälp av en limpistol:
http://www.diff.net/peter/photography/canon_n3_connector_info.shtml
/Pär
Jocce
Aktiv medlem
Köpte en original trådutlösare till min 30D.
Dock lite besviken på kort kabel, skulle vilja ha längre, men förlängningskabeln är juh dyrare än själva utlösaren.
dock fick jag ett tips i en annan trååd att man kan klippa av kabeln och göra förlängningen själv, dock lite synd o göra detta på en original kontroll.
Skall kika efter dessa billiga på tradera, kan man juh kanske göra med dem då, kostar inte lika mycket om man misslyckas...
/Jocce
Dock lite besviken på kort kabel, skulle vilja ha längre, men förlängningskabeln är juh dyrare än själva utlösaren.
dock fick jag ett tips i en annan trååd att man kan klippa av kabeln och göra förlängningen själv, dock lite synd o göra detta på en original kontroll.
Skall kika efter dessa billiga på tradera, kan man juh kanske göra med dem då, kostar inte lika mycket om man misslyckas...
/Jocce
SWEGibbon
Aktiv medlem
Polariserade kontakter, låter bra men vet inte vad det är (erkänner)? Jag tror att det kan var så att man sätter typ en hona och en hane i mellan och på så vis får man mäjlighet att använda en "förlängnings sladd? Är det rätt?
Var kan se hur en sån Polariseringskontakt, var införskaffar man det?
Många frågor men man blir ju helt ivrig!
Är det som jag skrev ovan är det en lysande idè. Så bra Lennart att man retar sig på att man inte har kommit på det tidigare, he, he!
Var kan se hur en sån Polariseringskontakt, var införskaffar man det?
Många frågor men man blir ju helt ivrig!
Är det som jag skrev ovan är det en lysande idè. Så bra Lennart att man retar sig på att man inte har kommit på det tidigare, he, he!
Arctic
Aktiv medlem
Som någon skriver, Tradera. Just nu ligger det en fjärrutlösare som fungerar till EOS 20D där med ett köplosspris på 219:-. Ingångsbudet ligger på 179:- och ingen har bjudit än med strax över en dag kvar.
(Jag har handlat av honom och den fjärrutlösaren fungerar helt ok men det kan ju röra sig om en annan modell. Det extrabatteri jag köpte är dock inget jag skulle rekomendera någon att köpa men det får följa med som backup till backupbatteriet. Det kostade mig dock inte mer än 1/8 originalbatteri, ibland vinner man och ibland förlorar man.)
(Jag har handlat av honom och den fjärrutlösaren fungerar helt ok men det kan ju röra sig om en annan modell. Det extrabatteri jag köpte är dock inget jag skulle rekomendera någon att köpa men det får följa med som backup till backupbatteriet. Det kostade mig dock inte mer än 1/8 originalbatteri, ibland vinner man och ibland förlorar man.)
Arctic
Aktiv medlem
tannler skrev:
Polariserade kontakter är kontakter som man bara kan vända åt ett håll.
Nåja... Har du sett försvarets hjälpstartkontakt till motorfordon?
Det är en ca 5 cm grov rund kontakt i metall som man skruvar ihop. I den sitter det två centimetergrova kontaktstift ur centrum så att om man vänder den fel så trycker dessa stift mot en yta utan hål på den andra halvan. Bara det borde omöjliggöra felkoppling.
Icke så. När jag gjorde lumpen så var det något nöt som lyckades koppla den fel. Han hade förmodligen använt spett och slägga men fel blev det...
Arctic
Aktiv medlem
SWEGibbon skrev:
Kan man förlänga den så är man ju intresserad.
Om du går in på www.clasohlson.se, väljer El & Elektronik -> Kablar & kontakter -> Kontakter -> Audiokontakter så borde 3,5 mm steroplugg och sladdkontakt fungera.
Lite klumpigt kanske men du förstår idén.
Senast ändrad:
tannler
Aktiv medlem
Under mina 33 år i Försvarsmakten, har jag sett ett ganska stort antal idioter gå lösa. Det finns inga sanktionsmekanismer att tillgå mot idioti - man får t.ex. inte kastrera dem, bara placera dem på ofarliga platser - ex.vis att trava ärtor.Arctic skrev:
Nåja... Har du sett försvarets hjälpstartkontakt till motorfordon?
Det är en ca 5 cm grov rund kontakt i metall som man skruvar ihop. I den sitter det två centimetergrova kontaktstift ur centrum så att om man vänder den fel så trycker dessa stift mot en yta utan hål på den andra halvan. Bara det borde omöjliggöra felkoppling.
Icke så. När jag gjorde lumpen så var det något nöt som lyckades koppla den fel. Han hade förmodligen använt spett och slägga men fel blev det...