Annons

Egen firma?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans-C

Avslutat medlemskap
Jag undrar hur ni gör som har egna studios, säljer bilder etc. För mej har det börjat röra på sig med försäljning och vill inte köra allt svart om/när det växer. Vad är bäst/lättast? Aktiebolag? Handelsbolag? Tacksam för tips!
 
Enskild firma är väl också att rekommendera, så kan du ha f- och a-skatt (dvs fortfarande lyfta lön från arbetsgivare och samtidigt kunna skicka fakturor).
 
Så länge som du arbetar själv finns det inget som talar mot enskild firma. Det finns också en liten skattemässig fördel, du får sätta undan 30 procent skattefritt av nettointäkterna till framtiden, jämfört med 28% för aktiebolag.

Glöm inte att söka så kallad FA-skattsedel, så att du både kan vara anställd och arbeta som företagare. Det kan underlätta i vissa situationer och speciellt i början om du har lönearbete sidan om.

Aktiebolag är bra om du tar in en partner eller behöver kapital.

Sedan beror det på marknaden. På vissa marknader signalerar ett AB att företaget är seriöst arbetande, men när kunderna lärt känna dig så skall det inte vara ett problem.

Momsreglerna är lika, tänk på att begära att du skall redovisa moms månadsvis. Det har två fördelar, vid stora inköp ligger du inte ute med moms under en längre tid och om du säljer mycket så ser du inte pengarna och du slipper hålla koll på din momsskuld till nästa höst. Räntevinsten är liten och skattemyndigheten hård om du inte kan betala in momsen då.:mad:
 
Enskild firma

Nu har det nog blivit något missförstånd. Handelsbolag eller Kommanditbolag, måste ha fler än en ägare. Om du är själv, är nog Aktiebolag eller Enskild Firma ända alternativet. För att kunna bilda Aktiebolag krävs minst 100.000 kr i aktiekapital, för att bilda Enskild Firma behövs ingen insatts i huvudtaget. Enklast är således att du bildar en egen firma. I en Enskild firma med F-skatt är momsen avdragsgill om du bedriver näringsverksamhet.

Ring skattemyndigheten !

De kan hjälp dig med både råd och tips, när det gäller Enskild firma.

/Pingo
 
som sagt, enskild firma eller AB är det som gäller. En stor skillnad mellan dessa är att i ett AB så är du inte personligt ansvarig om det skulle gå i putten, det är du i en enskild firma. Dvs om jag skulle starta ett företag som importerar en ny produkt från amerika och lägger upp ett lager på 500.000 kr, så skulle jag inte köra det som enskild firma. Men om du bara skall plåta och skicka lite fakturor (och köpa lite kamergrejjer) så funkar enskild firma kalas.

Likaså är det skillnad i verksamhetsberskrivningarna, som jag förstått så kan en enskild firma ha ett väldigt brett verksamhetsområde, för ett AB är det mer noggrant.

En fördel med AB skall vara avskrivningarna av inventarier. För en enskild firma är det 25% varje år (vilket innebär att en inventarie aldrig kan bli helt avskriven...)
 
Berga skriver:
"Så länge som du arbetar själv finns det inget som talar mot enskild firma. Det finns också en liten skattemässig fördel, du får sätta undan 30 procent skattefritt av nettointäkterna till framtiden, jämfört med 28% för aktiebolag."

Berga talar om Periodiseringsfond, som är en skattekredit. Avsättningen är 30% för enskild firma och 25% för AB.

Det jättebra med skattekredit - så länge du hela tiden fortsätter och jobbar och (förhoppningsvis) ökar dina inkomster från år till år. MEN: den dag du lägger av - eller det börjar gå sämre - då ska skatten betalas. Och då har du sannolikt inte några pengar kvar.

Jag brukar rekommendera att man sätter av ca 50% av summan av periodiseringsfonderna på ett särskilt bankkonto. Då kan man sova gott på nätterna!

Säger en luttrad gammal revisor.
 
Apropå det här med egen firma:
Om man är en privatperson, som tycker att man nog skulle kunna producera en och annan säljbar bild per år, trots att fotografin bara är en fritidssysselsättning, vart kan man vända sig för att sälja sina bilder?
Måste man vara professionell med erfarenhet för att våga kontakta bildbyråer?
Vilka krav ställs på verksamheten i en enskild firma? Skulle jag kunna starta en sådan, för att få möjlighet att köpa mer utrustning, utan att producera så mycket säljbart material de första åren?
Vad händer om det inte går att sälja något alls? Kommer skattemyndigheten och slår en på fingrarna då, för att man bara använt firman för att slippa betala moms på sin utrustning?

/Fredrik Israelsson
 
Det är inte förbjudet att göra dåliga affärer. Men skattemyndigheten kanske undrar hur du tjänar in pengarna som finansierar dina avdragsgilla inköp.
 
Jacob vP skrev:
Det är inte förbjudet att göra dåliga affärer. Men skattemyndigheten kanske undrar hur du tjänar in pengarna som finansierar dina avdragsgilla inköp.

- Ah, det är alltså det som är haken. Jag måste köpa mitt 300/2.8-objektiv med pengar som jag fått genom att sälja bilder?
Kan jag inte betala med pengarna från jobbet vid sidan om, om jag har en sådan där FA-skattsedel?

/Fredrik
 
Du kan ju självklart använda pengar som du satsat i firman. Och något som är vanligt (och det hoppas jag skattmasen känner till) är att det tar ett par år innan man har fått snurr på omsättning och resultat.
Men i längden ser det lite illa ut om man bara får tillbaka moms varje månad.

Det blir väl kanske ett och annat besök då på den lokala skattemyndigheten med bokföringspärmarna under armen :)

Jag har för mej att det finns en undre gräns vad gäller omsättningen, om man vill redovisa moms varje månad. Tror det är 225.000 kronor.
 
Sist jag körde enskild firma (2000) fanns det ingen undre gräns för att få momsdeklarera månadsvis... men det kanske är nytt?
 
Du kan gå med förlust som nystartad.
Jag kollade min deklarationshjälp och enligt den kan du kvitta förlust i firma som inte är äldre än -96.

Alltså, du använder minusresultatet för att kvitta mot din inkomst från tjänst (vanligt jobb).
Detta gör att du kan få tillbaka lite på skatten.

Jag tror du kan hålla på kanske två år utan att tjäna en spänn innan någon reagerar.
Men jag vet inte, det beror på handläggaren.
 
Som vanligt är det dom grundläggande sakerna jag inte fattar.... Jag har läst som en dåre men fattar fortfarande inte vad FA-skattesedel är till exempel. Jag har ett ordinarie jobb. Låt oss säga att jag startar en ensklid firma idag vid sidan om det ordinarie arbetet. Inga anställda. Jag köper utrustning och material för 30000 kr i år. Jag säljer bilder för 10000kr i år. Vad händer/vad ska jag göra? Och för att krångla till det och jag förstå ännu mindre, jag håller också en kurs och får 5000 kr betalt.:confused:
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.