Annons

Egen firma, a-kassa etc?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Nu behöver jag verkligen hjälp och tips.

Promblem 1.
Idag har min man en enskild firma. Den har dock ej varit aktiv på 1 1/2 år. Han har ej anmält det för "vila" eller liknade.
Sedan 1 1/2år sen blev han anställd på ett företag och tjänar idag väldigt bra.

Frågan är, vilken a-kassa kan han vara med i? Blir han arbetslös står han där utan någon som helst inkomst.
Vad jag har förstått så är det lite problem med A-kassa och ersättning när man har enskild firma.

Borde han avregistrera sig för att få rätt till A-kassa eller finns det någon a-kassa som tillåter enskilda firmor.

Problem 2.
Jag hade nu tänkt börja frilansa som fotograf assistent. Detta betyder att jag nu borde starta en enkild firma.

Borde jag och min man göra om hans företag så vi båda står som ägare? Eller kan han anställa mig? Drabbar inte detta då hans a-kassa?
Han har idag FA-skattsedel.

Hans inkomst är den viktigaste i familjen och därför vill vi vara extra noga i våra val. Men vi har verkligen ingen koll på hur detta fungerar.

Alla svar uppskattas!!!!!!!!!

Driver man den enskilda firman passivt kan man ha den ordinarie a-kassan. Aktiv firma och A-kassa nekas.

Det går alltså inte att göra några ev förluststdrag på en passivt driven firma.
Endast momsavdrag!

Sök här på forumet så hittar du en hel del ang a-kassa och enskild firma.

Vilken A-kassa rekomenderas till min man? Alfa-kassan eller småföretagarnas a-kassa?
Han jobbar som flashutvecklare på en reklambyrå.

Har faktiskt ingen aning, kör min firma passivt och drar endast av momsen för tillfället och har kvar vanliga A-kassan än så länge.

Har du kollat för och nackdelar på respektive kassas hemsidor el dyl?

Om han inte använder sin enskilda firma skulle jag nog personligen ha avregistrerat den för enkelhetensskull, Vänsterkartellen gillar inte direkt företagare och det är dumt att riskera något i onödan, starta istället en egen firma och om han behöver fakturera någon gång kanske han kan ta det via din firma istället?

Fast för allra bäst råd ta kontakt med en revisor som kan ge bäst svar.

När jag själv var yngre och jobbade som vanlig anställd utan ägarintresse i min fars aktiebolag så fick jag inte ens gå med i a-kassan.

wico skrev:
Om han inte använder sin enskilda firma skulle jag nog personligen ha avregistrerat den för enkelhetensskull, Vänsterkartellen gillar inte direkt företagare och det är dumt att riskera något i onödan, starta istället en egen firma och om han behöver fakturera någon gång kanske han kan ta det via din firma istället?

När jag själv var yngre och jobbade som vanlig anställd utan ägarintresse i min fars aktiebolag så fick jag inte ens gå med i a-kassan.

Vi ska låta våra föräldrar prata med deras revisorer och ge oss tips. Men ditt förslag lät rimligt. Med tanke på att hans nuvarande inkomst som anställd betyder så mycket för vår familj.
Blir han arbetslös har vi nästan inget alls nu när jag ska börja köra eget.

Ang A-kassa, vad är att rekomendera till honom? http://www.gf.se/ eller något mer allmänt?

Re: A-kassa

EKA skrev:
Det finns en a-kassa för småföretagare. Kolla http://www.smakassa.se/ . Min sambo är medlem där, då hon driver ett cooperativt dagis tillsammans med ett par andra.

Det måste ju betyda att om hon blir arbetslös så utgår a-kassan från den inkomst hon hade som egen företagare eller? Vilket ej lönar sig för vår del då han har sin enskilda firma passiv sen 1 1/2år tillbaka.

Är det så att man kan ringa runt till A-kassorna och få ordentliga svar om vad som gäller, inte som när man ringer till en del andra ställen och får olika svar av olika personer ;-)

Den perfekta a-kassan vore om han fick ha sin enskilda firma kvar men passiv och fick stämpla om han blev arbetslös varav dags/månadspenningen är baserad på den lön han har idag som anställd.

wico skrev:

Högeralliansen gillar inte A-kassa heller..

några skrev:

person1. Tänk på också att vid uppstart av egen firma försvinner i regel allting vad a-kassa eller dylika bidrag. person2. Inte nödvändigtvis. Kolla med Småföretagarnas A-kassa .
person3. Men det krävs nog en skaplig årsinkomst från företaget för att alls kunna ha ut något ur småföretagarnas den dagen det inte fungerar väl?

Betyder detta att småföretagarnas a-kassa utgår från hur företaget och inkomsten där är/var?

Re: Re: A-kassa

Linis skrev:
Det måste ju betyda att om hon blir arbetslös så utgår a-kassan från den inkomst hon hade som egen företagare eller? Vilket ej lönar sig för vår del då han har sin enskilda firma passiv sen 1 1/2år tillbaka.
Det stämmer numera, då hon jobbat ett par år, men tidigare, innan nya verksamheten hunnit gå över året, gäller tidigare anställningslön under förutsättningen att man varit ersättningsberättigad tidigare. (Hade starta eget sex mån. och sen gick över från annan A-kassa till Små-A). Se mer regler kring ersättning på http://www.smakassa.se/ersattning.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar