Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efterskärpning för print

Produkter
(logga in för att koppla)

jenny_li

Aktiv medlem
Något som jag tycker är grymt svårt är att få till bra efterskärpning för tryck - alltså bilder som jag ska få ut på papper i en eller annan form (själv beställer jag vanligen från Crimson, håller inte på och printar själv).

Småbilder för webb kan man ju se tydligt på skärm precis hur det blir - det är ju så att säga rätt medium och rtt upplösning från början. Men jag har så stora problem med att se på skärm hur bilden ska bli i tryck - och då är det svårt att tweaka så det blir rätt.

Jag har gått Moderskeppets Photoshop-kurs och vet att de hade tumregler där som åtminstone var en bra utgångspunkt - men jag har glömt hur det var...

Nån här som kan hjälpa till att fräscha upp mitt minne - eller som har egna tumregler, tips och tricks för efterskärpning?

//Jenny

Något som jag tycker är grymt svårt är att få till bra efterskärpning för tryck - alltså bilder som jag ska få ut på papper i en eller annan form (själv beställer jag vanligen från Crimson, håller inte på och printar själv).

Nån här som kan hjälpa till att fräscha upp mitt minne - eller som har egna tumregler, tips och tricks för efterskärpning?

//Jenny

Finns en rätt hyfsad artikelserie här på Fotosidan (vet att den är hyfsad eftersom det är jag som skrivit den) som du hittar om du söker på skärpning.

Stefan

Aah - sorry, kunde tänkt på att söka på hela sajten istället för bara forumet (och "skärpning" istället för "skärpa", vilket gav ungefär en miljard träffar, fast på fel saker...!).

Tack för tips - ska lusläsa i mer vaket skick imorgon!

//Jenny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar