Annons

efterbehandling i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

blixten2222

Aktiv medlem
Hej!
Jag undrar hur man lägger in copyright i metadatan?

Sen hur man sk" neutraliserar " bilden efter tex det svarta.
Som sagt är jag grön inom området :)
Men jag menar som vid gråkortsanvändning?
 
Gå in i "Bibliotek" bläddra långt ned bland fälten till höger, så htttar du fältet copyright.

På en del kameror kan man lägga in copyright information, så att detta fält blir ifyllt automatiskt redan vid tagningsögonblicket, om inte så är fallet får du fylla i det manuellt i LR.

Om du är grön på LR finns det massvis med bra instruktionsfilmer på youtube. Sök efter filmer med Juleanne Kost som är en bra lärare vad det gäller LR
 
Gå in i "Bibliotek" bläddra långt ned bland fälten till höger, så htttar du fältet copyright.

På en del kameror kan man lägga in copyright information, så att detta fält blir ifyllt automatiskt redan vid tagningsögonblicket, om inte så är fallet får du fylla i det manuellt i LR.

Om du är grön på LR finns det massvis med bra instruktionsfilmer på youtube. Sök efter filmer med Juleanne Kost som är en bra lärare vad det gäller LR

Okej tack så mycket!
 
Hej!
Jag undrar hur man lägger in copyright i metadatan?

Sen hur man sk" neutraliserar " bilden efter tex det svarta.
Som sagt är jag grön inom området :)
Men jag menar som vid gråkortsanvändning?

Frågan om copyright såg jag att du redan fick svar på och även tips om att leta på youtube. Jag tänkte bara svara på din fråga om att använda ett gråkort, för det är superlätt. Du går bara in i framkallamodulen och letar upp pipettverktyget uppe i högra panelen. Klicka sedan med pipetten på det som ska vara neutralt i din bild (tex det gråa på gråkortet, eller något annat som du vet kan funka - ibland fungerar ögonvitorna om man inte har nåt annat). Så fort du klickat på något i bilden så ändras vitbalansen.
 
Frågan om copyright såg jag att du redan fick svar på och även tips om att leta på youtube. Jag tänkte bara svara på din fråga om att använda ett gråkort, för det är superlätt. Du går bara in i framkallamodulen och letar upp pipettverktyget uppe i högra panelen. Klicka sedan med pipetten på det som ska vara neutralt i din bild (tex det gråa på gråkortet, eller något annat som du vet kan funka - ibland fungerar ögonvitorna om man inte har nåt annat). Så fort du klickat på något i bilden så ändras vitbalansen.

Ja de var det jag undrade med ja.
Tackar för tipset!

Har du eller någon annan tips på hur många steg man bör gå igenom vid retusch av porträtt i LR och isåfall vilka?
 
Www.moderskeppet.se har en del gratis videokurser om adobes olika program där får bl a grunderna i lightroom. Betalkurserna kostar 99 kr/mån så ifall du inte har annat för dig så hinner du en hel del för en hundring.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.