Jonn Nilsson
Aktiv medlem
Såå.. har hållt på med ett jobb åt en resturang vari jag har plåtat och designat deras nya meny, samt skapat ett bildspel för användning i lokalen på tv.
Kort sammanfattning av jobbet:
Plåta 43 olika maträtter, 2 bilder på varje, (1 till menyn och 1 till bildspel som ser helt olika ut, meny bilderna tagna rakt uppifrån och de till bildspel i en ~45 gradig vinkel), med olika ljus för båda.
Därefter designa menyn från scratch, med en ganska lös idé vi pratade om då vi skrev avtalet, jag letar och hämtar bakgrundsbilder, gör all text osv osv i photoshop, samt även bildspelet i videoform med allt vad det innebär.
För att sedan maila över vad jag gjort till dem för godkännande, input och revisering.... tills de är nöjda.
Där ^ är misstaget,,, vilket vi sa muntligt, framgår dock inte på avtalet, står dock "uppdragets art och omfattning", där vi skrev 3-4 dagar, för att det var så lång tid jag räknade med att det skulle ta... ack så fel jag kunde ha, Damen som chefar på resturangen, som även ger mig feedbacken på vad jag gör, visar det sig, har EXTREMT specifika önskemål om hur både menyn och bildspelet skall se ut, vilket hon inte specifierade i förhand, när vi diskuterade och när jag frågade om sådant..
kort sagt så har hon åsikter om precis allt jag gjort, och det skall göras om 17 gånger om osv, i både menyn och bildspelet, vari hon även skyller på mig om saker som 100% är hennes / deras egna fel, som t.ex att bilderna som är tagna till bildspelet, är tagna från fel vinkel, vilket jag inte hade en susning om spelade nån roll i Sushivärlden, (t.om efter jag visat hur bilderna såg ut på baksidan av kameran under fotograferingen), samt skyller på mig för en missad rätt etc...
Vad som detta resulterat i som kanske är uppenbart nu, är att det har tagit vääldigt mycket längre tid och mycket mer jobb än vad jag räknade med, så min fråga är denna, hur bör man gå till väga i en situation som denna? Det är ju inte vidare realistiskt att jobba i oändlighet tills de är nöjda liksom, utan att priset för jobbet höjs.. och det är heller inte på kartan i denna situation att höja priset, eftersom vi sagt att vi "bollar fram och tillbaka tills de är nöjda"...
Ursäktar för wall of text, och uppskattar verkligen lite input ^_^
mvh
Kort sammanfattning av jobbet:
Plåta 43 olika maträtter, 2 bilder på varje, (1 till menyn och 1 till bildspel som ser helt olika ut, meny bilderna tagna rakt uppifrån och de till bildspel i en ~45 gradig vinkel), med olika ljus för båda.
Därefter designa menyn från scratch, med en ganska lös idé vi pratade om då vi skrev avtalet, jag letar och hämtar bakgrundsbilder, gör all text osv osv i photoshop, samt även bildspelet i videoform med allt vad det innebär.
För att sedan maila över vad jag gjort till dem för godkännande, input och revisering.... tills de är nöjda.
Där ^ är misstaget,,, vilket vi sa muntligt, framgår dock inte på avtalet, står dock "uppdragets art och omfattning", där vi skrev 3-4 dagar, för att det var så lång tid jag räknade med att det skulle ta... ack så fel jag kunde ha, Damen som chefar på resturangen, som även ger mig feedbacken på vad jag gör, visar det sig, har EXTREMT specifika önskemål om hur både menyn och bildspelet skall se ut, vilket hon inte specifierade i förhand, när vi diskuterade och när jag frågade om sådant..
kort sagt så har hon åsikter om precis allt jag gjort, och det skall göras om 17 gånger om osv, i både menyn och bildspelet, vari hon även skyller på mig om saker som 100% är hennes / deras egna fel, som t.ex att bilderna som är tagna till bildspelet, är tagna från fel vinkel, vilket jag inte hade en susning om spelade nån roll i Sushivärlden, (t.om efter jag visat hur bilderna såg ut på baksidan av kameran under fotograferingen), samt skyller på mig för en missad rätt etc...
Vad som detta resulterat i som kanske är uppenbart nu, är att det har tagit vääldigt mycket längre tid och mycket mer jobb än vad jag räknade med, så min fråga är denna, hur bör man gå till väga i en situation som denna? Det är ju inte vidare realistiskt att jobba i oändlighet tills de är nöjda liksom, utan att priset för jobbet höjs.. och det är heller inte på kartan i denna situation att höja priset, eftersom vi sagt att vi "bollar fram och tillbaka tills de är nöjda"...
Ursäktar för wall of text, och uppskattar verkligen lite input ^_^
mvh