ANNONS
Annons

Efterarbetar kameran bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

bateau

Medlem
Jag har märkt att när jag tar bilder med min 500D där jag är fullkomligt nöjd med exponeringen när jag ser på dem i kameran, så är de ofta felexponerade när jag sen ser på dem i datorn.

Så jag undrar: utför kameran någon typ av efterbehandling av bildfilerna mellan det att jag ser på dem i kameran och att jag lägger in dem på datorn? I så fall varför? Det tar ju lite bort hela dethär smidiga med att kunna se på sina bilder direkt när man har tagit dem. Kan isf lika gärna börja fota analogt :)

Hjälp!

Tittar du på bilden eller på histogrammet för att avgöra om du är nöjd med exponeringen? Om du bara tittar på bilden kan det vara en så enkel grej som att ljusstyrkan på kamerans display är fel inställd. Eller ... fel och fel.... Att den inte stämmer med datorskärmen i alla fall.

Tittar du på bilden eller på histogrammet för att avgöra om du är nöjd med exponeringen? Om du bara tittar på bilden kan det vara en så enkel grej som att ljusstyrkan på kamerans display är fel inställd. Eller ... fel och fel.... Att den inte stämmer med datorskärmen i alla fall.

Det händer när jag fotar JPEG. Jobbar inte alltid mot en perfekt exponering med ett histogram som ser bra ut, utan det får gärna vara partier som är över- eller underexponerade. Problemet är egentligen bara att en exponering jag är nöjd med i displayen inte ser lika bra ut på datorn.

Och det är liksom inte ljusstyrkan det är fel på, utan exponeringen. Högdagrar och skuggor.

Kan ju lösa det här enkelt genom att bara skjuta raw, finns ju andra fördelar med det också.

Men av ren nyfikenhet...

Förhandsvisningen

Förhandsvisningen på kameran, kan oftast inte jämföras med hur bilden kommer att se ut i datorn... tyvärr. Det enda säkra är att klicka fram histograminformationen...men det hjälper kanske inte dig, som är ute efter andra uttryck. Fotograferar du i RAW kan du göra just de justeringar du eftersöker, gällande skuggor och högdagrar, dessutom kan du ytterligare förstärka dem i Photoshop.

Kan ju lösa det här enkelt genom att bara skjuta raw, finns ju andra fördelar med det också.

Men av ren nyfikenhet...

Problemet kvarstår väl ändå, eftersom kamerans förhandsvisning visar en inbakad jpeg och inte rawbilden direkt. Det går ju att få fram en bild som förhandsvisningbilden ur en raw, men den är inte densamma från början om jag förstått det rätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar