ANNONS
Annons

Efke100

Produkter
(logga in för att koppla)

VW-55

Aktiv medlem
Hej!
Har lite "efke 100" att framkalla, exponerad efter 100ISO. Har lite tider från Digitaltruth och Photax om framkallning. Men undrar mer hur gör ni som använder denna eller har använt denna film. Använder D76 och Calbe R09 att framkalla med, men om ni använder annat så berätta hur ni gör, tider, agitering och så vidare. Om något sätt får finnare korn eller grövre får ni gärna berätta.
Inget räknas som rätt eller fel i denna diskution utan bara olika ideér, erfarenheter och åsikter och som bör respekteras. Alla är välkommna.
MVH David.

Tror inte Calbe R09 med Efke 100 är en bra kombination om man vill få mindre markant korn. Då blir det istället ganska skarpt och tydligt korn. D76 passar bättre i så fall tror jag, men räkna inte med jättefint korn för det. Efke 100 tycker jag ger ett relativt tydligt och "rått" korn ändå. Faktiskt ganska snyggt för snapshots och gatufoto. Ungefär som Plus-X eller något lite "skarpare" korn. Allt givetvis under förutsättning att filmen framkallas och exponeras rätt.

Senast ändrad:
Tack Nils för tipsen.
Det var som jag tänkte att R09 ger lite grövre korn. Har nyblandad D-76 så det får bli det.
/David.

Jag har soppat ganska så många Efke 100 och den kan bli ganska så grovkorning om man agiterar för mkt.
Jag brukar agitera första minuten och sedan en agitering varannan minut.

Rodinal-liknande framkallare som din celbe kan med fördel spädas ganska mycket för att ge mer finkorniga resultat. 1:100 är inte alls fel så länge du kan stå ut med 20min framkallningstid.

D76 och efke tycker jag blir aldeles för grovt. D76 använder jag bara till 400 och 3200.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar