Annons

Efke- ortokromatisk 25asa...hur framkalla för bästa resultat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Ja, jag har just suttit och spolat upp ett gäng rullar 35mm film och undrar nu om nåon har några tips på framkallning av dessa när de exponerats?

Av Photax fick jag inte ens med ett datablad (har mailat dem om det) så jag är helt på det gröna med hur den ska framkallas.

Jag är primärt inte ute efter lithframkallning eller liknanade utan vill använda filmen som dagsljusfilm till "normala" (så normala de nu blir med ort) bilder.

Helt enkelt hur ska jag göra för att få ut en någorlunda ok tonskala ur filmen utan att tumma för mycket på upplösning och skärpa?

Försökte hitta via sök men det var inte så resultat-fullt så om ni vet att de diskuterats tidigare så hojta gärna till.

Sök information om Adox Ort 25 (som är samma som efke).

Enligt the "Massive Dev Chart" på digitaltruth.com gäller följande tips för denna:

Rodinal 1+50 5 minuter vid 20C.

Ett annat tips är D76 (Stock) i 5-6 minuter (står på Adox hemsida adox.de)

Du kan enkelt gå in på Photax hemsida och där finner du framkallningstider med flera olika framkallare för de filmer de säljer. Fast jag är lite osäker på vilken film du köpt? Är det Efke KB25 så är det ju ingen rent orthokromatisk film utan en orthopankromatisk och då funkar D76 fint, finns tider på hemsidan. Är det däremot Efke Ort25 så är det en grafisk film som oftast kräver specialframkallare, typ Kodak technidol LC eller liknande. Då funkar inte D76 vad jag vet.

På hemsidan finns inget, jag mailade dem och frågade om det och fick detta till svar på frågan om framkallningstider och känslighet vid andra temperaturer än 15grader (som sog angiven till 25 på förpackningen):

""Nej, tyvärr det måste du själv testa fram med just din utrustning,
vid en viss typ av situation.

Till att börja med blir det ju olika EI (ASA-tal) beroende på val
av framkallare, agitering och till vilken kontrast man framkallar.
Sedan skiljer det ju flera steg i känslighet mellan Blått, Grönt
och Gult ljus. Så beroende på om man fotograferar på morgonen,
vid lunchtid eller på eftermiddagen så har filmen olika känslighet...
Och så vidare....

Med vänlig hälsning,

PHOTAX""

Tror i vart fall att du inte ska "chansa" med D76. Vad jag vet bör du använda en framkallare som ger mycket mera utjämnande och mjukt resultat för normalkontrastfotande med grafisk film, typ Technidol LC eller liknande. Men jag kan givetvis ha fel? Har själv endast använt Technical Pan som är en liknande grafisk film men som inte tillverkas längre.

Grafiska filmer har hög upplösning och kantskärpa och är oftast ortokromatiska (gul/röd är de ganska okänsliga för) och mer lågkänsliga.

Efker har ortokromatisk film på 25 asa och på 12 asa. Tecknikalpan var en som kådak körde men den fins ej mer...sen får andra fylla på med mer.

I kylen har jag en burk Agfa Cinerex, använd på sjukhuset som röntgenfilm. Mycket finkornig. Känsligheten uppskattad till ISO 50, även om jag provat den på ISO 25 med gott resultat. Hör alltså även denna film till de grafiska filmerna?

Edit: Denna har jag framkallat i D76 1+1 utan problem.

Röntgenfilm är väl känslig endast för röntgenstrålning som är osynlig för ögat? Finns röntgenstrålning naturligt förresten? Går det att fota med röntgenfilm i vanligt ljus? Kan du framkalla i D76 1+1 och få gråskala med mellantoner är väl röntgenfilm inte grafisk (som ju normalt sett delar upp gråskalan i enbart svart och vitt)?

Då är det alltså ingen grafisk film jag har. Var mest det jag var nyfiken på.

Men det är helt säkert att filmen ifråga använts till röntgen. Tydligen, enligt en annan tråd här på FS, är det fler faktorer som spelar in för resultatet än själva filmen.

Första rullen hänger nu på tork!

Saxat från mina framkallningsant:

"2008-04-18

Framkallar för första gången Efke-orth25

Framkallare D-76 (helt nyblandad)
Temp framk ca 15C

Tid 5min (början av ihällning till början av urhällning)
Agitering första 30sec ENDAST.

Första resultaten ser lovande ut, hårdare än vanliga neg men inte helt utan gråskalor.
De gråskalor som rymms inom kontrastomfånget(inte mindre än halva av vanlig tmax100 skulle jag uppskatta) verkar mycket lovande.
Antagligen gör sig filmen väldigt bra som porträtt film i mjukt eller mycket mjukt ljus."

Grattis. Kan du ladda upp ngn bild för visninge så småningom kanske?

Detta verkar vara en rätt intressant film.

Tiden stämde visst rätt bra med vad jag gissade innan :)

Förhoppningsvis...

...kan jag komma åt att scanna dem i en lite seriösare scanner nu till veckan. (den scannern krävs iaf för att göra Efkes KB50 rättvisa, så vi får se om man får ut så mycket mer ur den med denna filmen i fråga om upplösning)

Men för att visa på gråskalor räcker det nog.

Allt handlar ju om den berömda tummen som ska ur...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar