Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efke film?

Produkter
(logga in för att koppla)

adan

Aktiv medlem
Hej!Jag är nyfiken om Efke Film. Men det finns alltid vissa skilnader mellan det som stor på eget informationsblad och använderans egna erfarenheter.
Är det lätt att tala varmt om den här filmen? I så fall varför, utom pris faktor?
Jag blir tacksam för alla inlägg...
 
Rent tekniskt sett är den helt ok, har använt 25 och 100iso varianterna i både småbild och 120. Klassisk kornstruktur á la APX100 och TX.
Problemet är att de krullar och "warpar" nåt överjä-ligt, man behöver absolut glashållare både om man ska kopiera analogt eller skanna.
Ett annat problem jag haft med 120formatet är att pappersbasen läcker ljus i kanterna, har aldrig råkat ut för det med agfa/ilford/kodak, mycket irriterande. 120 filmen har också en tendens att få någon sorts konstiga fällningar, eller om det är bindemedlet för antihaloskiktet, som bara försvinner delvis i sköljningen.

Men resultatet, om man lyckas undvika ovanstående, är som sagt jättefint.
 
Har inte som Jan erfarenheten att senare års Efke-filmer krullar sig. När jag började använda Efke-film för ca 25 år sedan fanns dock det problemet. Men idag är det borta. Ljusinsläpp i kanterna på 120-film har jag också fått någon enstaka gång, även med den nya filmen. Något som jag råkat ut för vid enstaka tillfällen är att det finns små hål i enulsionen som ger svarta fläckar på bilderna. De fällningar Jan pratar om har jag inte upplevt. Men jag vet att att om man inte använder surt stoppbad (i rätt koncentration) kan man få fläckbildning och dikroitisk slöja (en svårlöslig fällning av metalliskt silver) på filmytan. Man kan också få skumbildning på filmytan av kalcium som inte kan sköljas bort om det sura stoppbadet inte används. Tror att Efke-filmerna är mera känsliga för detta än t.ex Kodaks.

Efke 25 och 50 är intresanta filmer som jag fått bra resultat med, ganska finkornigt och fin tonalitét. 100-Iso varianten är ganska kornig, ungefär som Plus-X men är en bra film som jag också gillar. De är alla av gammaldags rundkornstyp och inga moderna T-kornsfilmer vilket är ytterligare ett skäl till att jag gillar dom.
 
Efke 25 ger mycket fina tonskalor om man kan hantera att den är så långsam. Utspädd Rodinal som agiteras var 3-e minut (eller Calbe-R09) gör att kontrasten inte blir för stark.

Efke 100 kan bli ganska kornig i 35mm. Men på rätt bild kan man förstora upp till 20x30 cm ändå, tycker jag. Jag använder Calbe-R09 här ocksån men inte så utspädd.

Jag har inte haft problem med att filmen krullar sig. Jag använder i och för sig glashållare.

/matti
 
Jag har använt Efke R25 120 och har inte heller haft problem med att den krullar sig. Tycker den har ett fint korn och ett fint tonomfång. Jag har med framgång framkallat i både acutol och xtol. Jag brukar förväta filmen och använda surt stopbad och har inte märkt av några fällningar, däremot de små hålen Nils nämnde. Någon enstaka gång har jag fått lite ljusinsläpp men det kan jag nog räkna på ena handens fingrar. Överlag tycker jag det är en mycket trevlig film.
 
Som helanalog fotograf så kan jag bara rekommendera EFKE-filmerna.

Jag har testat 25,50 och 400 (som är omförpackad Ilford HP5) och jag har aldrig haft problem med dem.

Jag har även testat pressning och bla kört Efke 25 som ISO 6.Och det var sjukt kul :)

Krullningen av filmerna har jag hört talas oom, men det gällde den gamla emulusionen, märker inget av det nu.

Jag framkallar i XTOL och har inga problem , men har även testat i D76 och det gick bra.

Enda nackdelen är att de har höjt priset på photax :(


/ NIklas
www.niklaswibom.com
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.