Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Effektivt arbetsflöde i photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Håller mycket på med skönhetsretuschering inom photoshop, har tänkt att effektivisera mitt arbetsflöde, och vara mer nogrann med att skapa mappar, döpa dom osv, tex Städa upp, Ta bort ögonpåsar, hudutjämning, vitare leende, ljusa upp ögon mm.
Började med att göra kopia på bakgrunden, som jag sedan städa upp med lagningspensel, kloning osv, gjorde en mapp som jag döpte till ögonpåsar där jag ska tona ner ögonpåsar, men när jag nu går in på nästa grej, tex hudutjämning och gör en mapp för detta, för att jag lätt ska kunna tända och släcka olika lager för att se före och efter, men nu när jag gjort detta så blir det ju ingen skillnad när jag släcker och tänder det undre lagret för ögonpåsar, eftersom jag gjort en kopia av lagret från ögonpåsar och byggt vidare på med hudutjämning, hur ska jag bära mig åt för att strukturera upp det så jag kan gå tillbaka i efterhand och justera opacitet tex? jag måste göra något fel, hur brukar ni smartast strukturera upp det?
 
Jag börjar med att kopiera bilden till ett nytt lager eftersom jag då kan ha kvar en oförstörd bild genom hela arbetsflödet. Jag skapar sedan tomma lager att utföra arbete med verktyg i, som jag döper till något vettigt, tex "finnar" eller "rynkor". För att du ska kunna använda tex healing brush i det tomma lagret så får du se till att "all layers" är valt till det aktuella verktyget så att du kan hämta information till markeringar i alla lager. "Målar" man sina förändringar till olika tomma lager är det lättare att ändra eller ta bort förändringarna om det skulle visa sig att man inte är nöjd.

Vidare så är lagermasker oumbärligt när det gäller att kunna gå tillbaka och ändra graden av olika justeringar så använd dem ofta!

Jag är själv nybörjare på PS men så här jobbar jag. Ett tips är att köpa dig DVD'n "Skönhetsretusch" från moderskeppet.se, den har hjälpt mig att komma igång.

Mvh Johan
 
Tack för ditt svar, jag har Moderskeppets "Skönhetsretuschering" dvd, men där utför han ju istort sett bara en retuschering på varje moment, blev lite klurigare när man gör massa olika på en och samma bild, vissa moment slår han ju ihop lagren med "Shift", "Ctrl","Alt", "E", vill jag då gå in i ett lager under detta nu och ändra något som jag gjort så går ju inte detta eftersom jag slagit ihop lagren högre upp, hur brukar du lösa detta?
 
I många fall klarar man sig bra att antingen gruppera lagren i en grupp (om man bara vill slå ihop dem för att det skall se snyggt ut) eller genom att kombinera dem till ett smart objekt.
 
I många fall klarar man sig bra att antingen gruppera lagren i en grupp (om man bara vill slå ihop dem för att det skall se snyggt ut) eller genom att kombinera dem till ett smart objekt.

Ja det var lite så jag tänkte gruppera in dom olika momenten jag gör, tex då "Hud", "Ögon", "vitare tänder"osv, för att lätt kunna gå in i en grupp och ändra i efterhand om det behövs, men får inte till det riktigt, ibland måste man ju slå ihop lagren för att få all information från underliggande lager, det är då det skiter sig, då kan jag inte ändra längre i ett underliggande lager ju.
 
Hm, om man kopierar lager efter lager så är det ju bara det översta som är giltigt i normalt blandningsläge om man inte har lagermasker. Jag gör inte så komplicerat. Jag slår ihop lager jag är nöjd med och för varje steg kopierar jag lager och kladdar i det nya lagret för att slå ihop det neråt när jag är nöjd. En brasklapp är att jag är inte så pretantiös med mitt redigerande och redigerar endast för hobbybruk.

När jag vill köra bråttom, så använder jag justeringslager för allt som finns som justeringslager. Allt man måste klona, filtrera och greja gör jag i ett kopielager, skapar lagermasker och plattar neråt allteftersom. Min dator är inte så snabb, så många lager verkar äta upp mitt minne. Har jag för många lager börjar jag få lite svårt att hålla reda på vad som gör vad. Fast å andra sidan är jag rätt sparsam med effekterna. Ärr och märken skall inte bort tycker jag, bara reduceras lite.
 
Okej så om jag fattar det hela rätt så direkt man slår ihop underliggande lager kan du inte gå in och ändra i efterhand på underliggande lager, jag använder också i största möjlighet justeringslager, men vid vissa grejjer kanske man måste slå ihop, tex användning av filter osv... det kan ju vara så att jag retuscherat en bild och så tycker kanske modellen att jag behöver ändra något i ett tidigt skede i retuscheringen, det blir ju svårt då när man slagit ihop lager
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.