Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Effekten gammal sliten bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Arwidi

Avslutat medlemskap
Hej!
Någon som har tips på hur jag får fram effekten av ett gammalt slitet foto. Såg Christel E hade en ursnygg bild.....

Tips mottages!


/Peter
 
Ha en bakgrund som påminner om ett gammalt foto, eller skanna in en baksida av ett gammalt foto. Använd det som bakgrund, i nästa lager (i PS eller liknande) lägger du din sv bild ovanpå, sedan får du ändra där det står normal till overlay.
 
OK..Typ när man lägger in en bild i en hämtad ram!......Ville ha hela bildytan lite sliten!
 
Läste faktiskt i senaste nummret av digital foto. Dom har en tutorial som handlar om hur man gör digitala bilder så dom ser ut som gamla polaroider (inklusive slitna ramar).

/Fredrik
 
Här är ett exempel som jag har gjort på några minuter.

Jag använde multiply och sedan justerade jag lite i Hue/Sat och Levels för att en bättre färg.

Man bör tänka på vilka bilder man väljer så det blir lite mer trovärdigt. Typ klädsel mm.
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    7.2 KB · Visningar: 480
Han menar lager-blandingen multiply, va den nu heter på svenska kommer ja inte exakt ihåg, gissar på multiplicera eller något i den stilen.
 

Bilagor

  • picture1.png
    picture1.png
    38 KB · Visningar: 370
Såhär gör du:

1. lägg upp en bakgrund på en gammalt foto, typ ett bokomslag, gammalt papper eller vad som helst. Jag tog en bild som jag hade fått från en tidning.
2. markera ett området där du vill lägga in bilden
3. lägg på ludd 10pxl på det markerade området 4. kopieare in bilden via ctrl shift v
5. i hue/sat väljer du en färg/ton som passar typ sepia
6. välj i lager från normal till overlay eller multiply

Jag lärde mig tekniken från Digital Photo, engelsk fototidning som jag kan varmt rekommendera.

Robert
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.