ANNONS
Annons

Effekt på UV-lampa vid kontaktkopiering?

Produkter
(logga in för att koppla)

m_karlsson

Aktiv medlem
Vilken effekt är lämplig på en UV-lampa som ska användas för kontaktkopiering vid alternativa processer. Lampan (eller lamporna) ska vara tillräcklig för att täcka in kopior upp till 30x40 cm.

Var köper man sådana? Vad kostar de ungefär?

/Magnus
 
Har ingen aning om vilken effekt som krävs men på Photo.net pratar folk om ansiktssolarier på 75W eller fyra lysrör på 30W styck och exponeringstider på 5-10 minuter med dessa. Någon skrev att solens UV-strålning en fin dag motsvarar 100 W/m^2.

Unblinkingeye.com rekommenderas bland annat Philips Actinic . De är på 40W och ca 60cm långa. Antagligen är det inte bara att knata in på Elgiganten och säga att man vill ha sex sådana rör och jag har ingen aning om var man kan köpa dem. Elboden på Drottninggatan i Göteborg har många konstiga lampor men jag vet inte om de har dessa eller vad de kostar. Det lilla jag hittar pekar på 250-300 kr/styck. =(

Vad hade de för utrustning på Fotokompaniet? Kanske de kan hjälpa till med att hitta lamporna. Jag är själv intresserad av att köpa UV-rör för alt-processer så jag hoppas att det dyker upp något här.
 
ELFA igen . .

UV-lysrör och UV-lampor, för ljuskopiering finns på ELFA. Dessa lampor är inte för solarier!!

Sök på uv på www.elfa.se

/Anders
 
Tack för era svar!

Anledning till frågan är att jag sett en "kontaktkopieringslåda" till försäljning. Det är låda med lampor och kontaktkopieringsram i ett. Dock är jag lite tveksam om den aktuella lådan skulle rymma tillräckligt med effekt för att vara lämplig, men jämfört med ett solarium eller liknande skulle det vara smidigare att stuva en sådan låda hemma i lägenheten (i väntan på det egna mörkrummet).

När jag gick kursen hos Fotokompaniet använde vi uv-strålningen från ett halvkroppssolarium för att exponera kontaktkopiorna. Det fungerade väldigt bra. Begagnade solarier från 80-talet (de mest uv-strålande) går att köpa för en struntsumma, så om man har plats är det ett bra alternativ till att köpa dyra uv-lampor eller lysrör.

/Magnus
 
Jag håller på att bygga en UV-box. Den kommer att bli 80 cm bred, 55 cm djup och 15 cm hög. I den kommer 6 st Philips Actinic 05-rör sitta. Lådan är överdimensionerad för att kunna ta emot fler rör om jag vill göra större printar. Max bredd på kopiorna är ca 26 cm med 6 rör. Printbredden ökar med ca 46 mm per extra rör.

Jag beställde mina rör och komponenter från ETB på Linnégatan, med kondensatorer, reaktorer, rörhållare och glimtändare landade jag på 1700 kr. Den största kostnaden är rören, som kostade närmare 200 kr styck om jag inte minns fel.

Rören har en livstid på ca 2000 timmar, så jag räknar med att slippa byta på ett bra tag.

Jag borde få en exponeringstid på cyanotypier på 10-15 minuter, kortare för VDB eller gummitryck.
 
Henning, var kommer de 46mm ifrån? Är det bara hur tätt du kan montera socklarna till rören?

Elfas rör är lite kortare och billigare, 122kr+moms för 43,7cm rör på 15W och estimerad livslängd på 3000h.
 
Det kommer sig av att jag monterar rören med 10 mm mellan varandra, och att själva röret är 36 mm.

Elfas rör är nog sämre, då de har lägre effekt och mindre diameter. Det blir därför svårare att sätta dem tätt nog för att undvika randiga kopior. Actinic 05 är ju dokumenterat bra för alt-process också, det är inte att förakta. :)
 
Bara jag kan hitta Actinic-rör så skall jag använda dem. Jag har mailat Philips Norge och frågat om var man kan köpa dem, har ingen aning om det finns någon välsorterad elaffär här i Bergen.
 
Henning, ditt box-bygge verkar intressant.

Klarar en lagom ohändig byggingenjör (dvs jag) av att bygga en sådan box? Ord som reaktorer, glimtändare och kondensatorer gör att jag ryggar lite... :)


/Magnus
 
Jag kommer sätta ihop allting utan att koppla ihop alla komponenter. Det överlåter jag till en kunnig människa. Själva box-bygget är mycket enkelt. Särskilt då jag satt min pappa på jobbet! :-D

Men i ärlighetens namn: jag tror att man klarar att sätta ihop allt själv med lite tankearbete. Hittade en instruktion på nätet om hur man kopplar komponenterna, men det involverade inte de kondensatorer jag har för att stabilisera spänningen, så den funkar inte för mig.
 
Hmmm, glättningskondingar brukar man väl koppla mellan fas och nolla, dvs mellan in- och utgående ledare.

Elfa illustrerar det såhär. Krullet med en svart ruta under är drosseln/reaktorn. Den används för att minska strömmen som flyter genom kretsen.
 

Bilagor

  • elfa.jpg
    elfa.jpg
    28.3 KB · Visningar: 3,226
Emil,

Det betyder alltså:

P--->kondensatorns ena sida--->reaktor
N--->kondensatorns andra sida--->lysrör

Resten av schemat fattar jag.

En sista fråga: jag ska koppla alla tre "uppsättningarna" lysrör parallellt? Dvs,

P--->"sockerbit"--P-->
____"sockerbit"--P-->
____"sockerbit"--P-->

N--->"sockerbit"--N-->
____"sockerbit"--N-->
____"sockerbit"--N-->

Jag har letat efter en elektriker som kan göra detta åt mig, men känner mer och mer att det är roligare att göra själv. Elektrikerna vill hellre jobba åt Skanska verkar det.
 
Ultrviolett ljus

Vad är för ljus ni använder vid kontaktkopiering har egentligen ingen större betydelse bara att ljuset är kring 300 up till 420 nanometer på skalan. Det är alltså UV ljus man använder och då är det ingen mening med att skaffa ljuskälla under det för att det kostar och att det vanliga glaset man använder till kontaktkopiering absorberar allt ljus under 300 nanometer. Så topparna av en sådan belysning borde ligga vid 350- 360 nanometer. Den flödande energin (watt) från lampan har enbart betydelse på längden av exponeringen. Det finns inget ideal det går att kopiera med allt bara att den ta längre tid.
Vad som är viktigt att alla dessa lampor måste bli varmt för att producera full energi. (cirka 3 minuter) Det har mycket betydelse om man vill föra en statistik över längden av exponeringar vid en viss teknik. Sen finns det andra faktorer som inverkar så som negativets densitet, tjocklek på pålagt emulsionen och färg som kräver olika tid blandat med emulsionen innan den härdas. Jag använder en mycket kraftigt så kallad "Mercury wapor" ljuskälla men det finns "Carbon Arc" eller "Pulse Xenon" som används i tryckindustrin och är svin dyrt. Så själva verket sollampor går att köpa på loppmarknad för en tia funkar lika bra som en Carbon Arc för 3500 kronor.

Den absolute snabbaste ljuskälla för kopiering är fortfarande solen! Och det är fortfarande helt gratis ! :)

WARNING!

UV ljus kring 260-300 är farligt för ögonen så skyddsglasögon ska användas!!!!!!!!
 
Senast ändrad:
Precis som Frank skriver så absorberar vanligt glas en stor mängd av UV-ljuset. Man kan köpa kvartsglas som inte har denna beskaffenhet. Troligen kan man även använda acryl (typ Plexiglas) då det inte heller absorberar UV-ljus. Det är dock mera repkänsligt.

Man kan aldrig bli solbränd bakom en glasruta. Glasets absorbtion av UV-ljus är kraftig.

/AnWi
 
Lysrören vi pratar om toppar vid 400-420nm. Ett lysrör behöver inte heller värmas upp på samma sätt som en glödlampa för att få rätt spektralfördelning och intensitet. En annan fördel med lysrör är att de bara avger en bråkdel av kvicksilverlampans värme.

Det vore intressant att se en jämförelse över glasets inverkan på kopieringstiden. Själv har jag inte någonstans sett eller blivit rekommenderad att använda kvarts- eller plexiglas framför vanligt glas.

Henning: Rimligen stämmer det du skissar upp men jag skall dubbelkolla det när jag kommer hem till Sverige imorgon. Jag skulle dock inte rekommendera att skruva tre ledare i samma sockerbit utan hellre använda vanliga eluttag i sådana fall. En sladd från väggen till ett (eller två) eluttag monterade på lådan, sedan en sladd från eluttaget till varje lysrörspar.
 
Emil-G skrev:
Lysrören vi pratar om toppar vid 400-420nm. Ett lysrör behöver inte heller värmas upp på samma sätt som en glödlampa för att få rätt spektralfördelning och intensitet. En annan fördel med lysrör är att de bara avger en bråkdel av kvicksilverlampans värme.
Strålningen som sådant har en kurva och då det absoluta värdet på en ljuskälla som är nämnvärt att kopiera med är mellan 350-360 nanometer DVS kurvan är högst för UV strålningen där (Se bilden.) men lägre än 350 har stor betydelse med.

Den lysrör du nämner är nästan intill det synliga området och kurvorna där överlappar varandra DVS har högsta kurvan vid 400-420 och då är det är väll svårt att tänka mig att ändvända som UV belysning framgångsrikt.

Det är också viktigt att veta att olika kopieringsmetod kräver olika intensitet av UV strålning och 400-420 nanometer skulle omöjliggöra användandet i samband med till exempel gummitryck som skulle då resultera långa exponeringstider och medföra missfärgade papper. Vidare skulle föga funka med Cyanotype och Van Dyke liksom båda är mycket intensivt UV krävande processer. Såna misslyckade glädjeyror har jag sett massor av på siten "alternativ någonting".

Det ända lysrör som med fördel kan användas är "Sylvanias flourescent blacklight"

Någon (jag tror Anders) nämnde nåt om kvartsglas. det är en fint glass och den filtrerar upp till 150 nm av UV ljuset och det byggs objektiv av dessa för speciella ändamål. när man använder UV för kopiering då är det viktigt att kunna utnyttja allt man kan få i UV svängen och inte i det synliga.

Några glas typer som
Flusspatglas 200 nm
CACO3 230 nm
Fosfatglas 240 nm
Corning glas Cs-9-30 255nm
Uviolglas 270 nm
Wratten 0 290 nm
Jena GG1 340nm
Fösterglas 340nm

Bilden visar en typisk "blacklight" kurva som är mycket bra.

Mercury wapor kommer längre ned så alla sollampor de anses vara bland rikaste av UV källor

Jag har aldrig haft något problem med värmen som bekant vi bor nära till nordpolen.:) Att använda Mercury ljus är inget större problem eller att vänta ut de 3 minuterna all eftersom man ändå inte har bråttom när man håller på med processer. Men den ger kvalité.
 
Senast ändrad:
Den borttappade bilden

Jag har naturligtvis glömt bilden! men här kommer det!
 

Bilagor

  • nano.jpg
    nano.jpg
    32.9 KB · Visningar: 204
Det verkar som om du har varit inne på Unblinking Eye där Sandy King skriver om olika typer av lysrör för alt-processer. Det intressantaste röret, Philips Actinic 05, testar han dock inte då det är svårt att få tag på i USA. Jag tycker dock du är lite hård i bedömningen när du säger att Sylvania-rören är de enda som duger. Sandy King skriver ju "The GE BLB, Phillips BL, and Sylvania BL gave virtually identical results."

Jag är inte ute efter att göra stora pt/pd-kopior utan mer experimentera med cyanotypi och van dyke för skojs skull. Mitt problem är dock inte att välja vilka rör jag skall köpa utan att hitta en butik som kan ta hem dem överhuvudtaget, må det vara blacklight-rör eller kvicksilverlampor. Philips tillverkar fortfarande sitt Actinic 05-rör men det verkar inte importeras till Norden =(
 
Emil-G skrev:
Det verkar som om du har varit inne på Unblinking Eye där Sandy King skriver om olika typer av lysrör för alt-processer. Det intressantaste röret, Philips Actinic 05, testar han dock inte då det är svårt att få tag på i USA. Jag tycker dock du är lite hård i bedömningen när du säger att Sylvania-rören är de enda som duger. Sandy King skriver ju "The GE BLB, Phillips BL, and Sylvania BL gave virtually identical results."

Jag är inte ute efter att göra stora pt/pd-kopior utan mer experimentera med cyanotypi och van dyke för skojs skull. Mitt problem är dock inte att välja vilka rör jag skall köpa utan att hitta en butik som kan ta hem dem överhuvudtaget, må det vara blacklight-rör eller kvicksilverlampor. Philips tillverkar fortfarande sitt Actinic 05-rör men det verkar inte importeras till Norden =(

Du, jag behöver verkligen inte gå in i andras sidor! Jag tror att jag besitter tillräckligt med kunskaper i fotografi med tanke på mina utbildningar och erfarenheter så jag har rätt så mycket att luta mig på i egen hand! :)
 
Emil!

Varför jag nämde sylvania är för att det var relativt lätt att inskaffa i sverige, det var i alla fall några år sen. GE är givetvis svårare eftersom det måste bli import. Philips hade jag inget vetskap om att de tillverkade lysrör av den typen men det spelar inget roll så länge är det blacklight.

Och förresten lycka till med experimentet. Det är adelles för lätt att fastna för nåt utav de!:)

Ett litet tips för alla som ska börja. De flesta av kopierinsmetoden av det gamla är svårt och komplicerat att bli bra alltså bemästra proffsigt. De snyggaste som carbon och gummi är svårast även om man tycker att gummi verkar vara lätt och simpelt men i sin enkelhet är det mycket svårt att bli bra.

Skit kan man producera massor av. Det vet ju alla att praktik och hårt arbete skapar en mästare så ge alldrig upp.

Fastna inte i dileman att lära dig med alla, välj ett eller högst två utav de gamla metoden och se till att du lär dig de ordentligt!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar