Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ef50 1.8 Ii

Produkter
(logga in för att koppla)

Holmberg2006

Ny medlem
Hej, jag har funderingar kring min 50 mm glugg, canons ef 50 1.8 II. Jag misstänker at jag har ett visst frontfocus på den. har provat andra obj. på min 350D men inga av dessa visar några liknande symtom. Jag är ny på det här med systemkameror och undrar därför hur sådant här med front- backfocus fungerar. Kan det vara både kameran och objektivet som behöver justeras? Kan någon tala om exakt vad som justeras på respektive i så fall?

mvh
Christian

Det kan vara både kameran och objektivet, men så vitt jag förstår är det allra oftast objektivet som behöver justeras. Att andra objektiv fokuserar rätt på kameran talar ju för detta.

Om objektivet är nytt tas det som ett garantiärende. Dock ska du göra vissa grundläggande tester för att konstatera att det faktiskt fokuserar konsekvent fel. Sök på fokusproblem eller liknande, så hittar du säkert många trådar om det.

Okay...

...Jag har testat "linjal"-metoden och där får jag konsekvent front-fokus. Just för tillfället kunde jag bara jämföra med kit-gluggen. Denna ger ju större skärpedjup vid 50mm så det är lite svårt att jämföra, men det såg i alla fall ut som om skärpan låg mitt i med kit-gluggen. Ja objektivet är i varje fall nytt så det är väl bara att gå tillbaks med det.

hej. har samma problem med mitt 50mm, och jag vet andra som upplever samma sak också.
antagligen är det något med just ef 50mm f/1.8 II och eos 350d som inte riktigt är som det ska.

det är dock inte alltid af hittar fel, men när det gör det så blir man ju en aning frustrerad. i värsta fall kan man ju alltid fokusera manuellt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar