Annons

ef-s, ljusstark vidvinkel/standardzoom

Produkter
(logga in för att koppla)
har en eos 500D och nu skall jag köpa ett objektiv för landskap och nattfoto. jag tänker att 17mm borde vara vidvinkligt nog sedan vill jag naturligtvis ha så stor bländare som möjligt samt bildstabilisator. budgeten ligger på 4000-4500 max. köpråd mottages tacksamt. mvh Mange
 
hej

Ska du fota natt och landskap så behöver du ej stabilisator så mycket, utan bra stadigt stativ. Samyang 14mm vidvinkel kan du få strax över 3000kr NY, eller så kan du köpa vidvinkel 10-20 sigma 3.5 eller canons 10-22. Vill du ha 17 och uppåt så är 17-55 f2.8 bra val, och har dessutom stabilisator.

/Edin
 
Sigma 17-50 2.8 med bildstabb ligger kring 4-5 beggad som ny. Behöver du inte bildstabb så hittar du deras 18-50 2.8 ifrån 1500-2000 beggad och 3,5k ny.

Jag står och velar idag vad jag ska köpa mellan ett Sigma 10-20 3.5 eller ett 18-50. Med ett såpass ljusstarkt objektiv så anser iaf jag att du inte behöver bildstabb så kör på Sigmas 18-50, det ska jag iaf göra. :)
 
Landskap och nattfoto är bäst taget med stativ och utan bildstabilisator.
Föreslagna objektiv är bra val.

/Stefan
 
har en eos 500D och nu skall jag köpa ett objektiv för landskap och nattfoto. jag tänker att 17mm borde vara vidvinkligt nog sedan vill jag naturligtvis ha så stor bländare som möjligt samt bildstabilisator. budgeten ligger på 4000-4500 max. köpråd mottages tacksamt. mvh Mange

Jag gissar att du redan har ett objektiv till kameran. En god gissning är att det objektivet har 18mm som kortaste brännvidd. Varför funkar inte det?

Landskap och nattfoto luktar stativ lång väg, du har väl ett sådant? Om inte, tror jag att det borde stå överst på inköpslistan.

Nya objektiv är dock alltid kul, och då tror jag att du ska ta i med brännvidden! Sigma eller Canons 10-20(22) är bra grejer.

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.