Annons

ef-s 60 mm, svagt skrapljud i fokusringen?

Produkter
(logga in för att koppla)

d4erla

Medlem
Hej!

Har precis köpt ett ef-s 60 mm macro, och tycker inte fokusringen går helt mjukt. När det är tyst i rummet hör man ett tydligt men svagt skrapljud vid fokusering. Dessutom är "trögar det till sig" en aning när man närmar sig oändligt avstånd.

Ni andra som har objektivet - skall det vara så? Det är inte särskilt markant, men känns inte så gediget som jag trott. Vet inte vilken kvalitétskänsla man kan förvänta sig, men har sett i recensioner att ringen skall kännas mjuk.

mvh Erik
 
Ok, tack för ditt svar. Dåligt på ett så dyrt objektiv tycker jag. Hade väntat mig bättre. Får nog lämna in det - så himla trött på att man aldrig bara kan köpa nåt o så är det bra sen...
 
Mitt EF-S 60 mm är blixtsnabbt och fokuseringen låter inte. Däremot låter bländarlamellerna(heter det så?) Det är en jädra högt skrapljud när man gör skärpedjupskontroll.
 
d4erla skrev:
Ok, tack för ditt svar. Dåligt på ett så dyrt objektiv tycker jag. Hade väntat mig bättre. Får nog lämna in det - så himla trött på att man aldrig bara kan köpa nåt o så är det bra sen...

EF-S 60mm är väl varken dyrt eller billigt? Men helt klart är att objektivet öär otroligt långsamt, me ndet är ingen nyhet, det står nog i alla recensioner om objektivet här på fotosidan eller på andra ställen. Skrapdjud eller andra missljud har jag däremot aldrig stött på... Ett visst ljud hörs ju när motorn driver runt fokus, men inget skrapljud.

Kvaliten känns faktiskt helt ok ialla fall på mitt exemplar, men det viktigaste är bildresultatet som är tiptop och ruggigt skarpt
 
det är väl tillräckligt dyrt för att det skall vara mjukt och utan missljud i fokuseringen tycker jag
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.