Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF-S 60/2,8 macro för porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

StS

Aktiv medlem
Går och grubblar på vad jag ska satsa på för objektiv till min 400D..

Vill ha:
- något bra för portträtt.
- gärna något bra för macro.
- något ljusstarkt.

Tittade lite på Canons EF-S 60/2,8.. men läste sen lite på http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_60_28/index.htm, där man ser att den ser ut att vinjettera en hel del vid f2,8. Inte vid fokusering i "macro-läge", men annars. Inte så kul. Dessutom är jag osäker på om en 60/2,8 räcker för att få ordentlig "bakgrundsoskärpa"..

Så, nu har jag blivit lite osäker.. Kanske bättre att satsa på ett 50/1,4 och sen komplettera med ett 100/2,8 macro?...

Någon med mycket erfarenhet av 60:an? Hur stort problem är vinjetteringen?

// Stefan

60 mm har svårt med fokusering vid dåligt ljus, om du någon gång funderar på att ta porträtt vid dåligt ljus. Med 50/1.4 är du lite mer allround samtidigt som det fungerar som porträttobjektiv. Jag brukar använda 85/1.8 för att man behöver inte stå så nära men ändå få intima bilder, vilket jag gillar med porträtt. Är dock ingen porträtträv. Skulle jag köpa macro idag så skulle det bli 100 mm.

Är mkt nöjd med mitt EFS-60mm på min hemsida:

www.nordicpictures.se
är alla porträtt tagna med ett sådant objektiv. Anser att det är ett bra allround objektiv då det för mig täcker in macro,porträtt & reportagebilder som är mina huvudsakliga arbetsområden.

Kan varmt rekomendera den. skärpan färgerna är i definitivt i L klass. Dessutom känns den gedigen och har den trevliga Ring-USM funktionen!

Kan rekommendera Sigma 70/2.8 macro, och ett vanligt enkelt Canon 50/1.8 som optiskt håller samma klass som 50/1.4

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar