Annons

EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS, ZoomBrowser visar inte IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Den här frågan skulle kunna höra hemma i minst tre olika forum, men jag tyckte det här var det lämpligaste.
Jag har köpt en 40D med ett EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS. Jag använder det medföljande ZoomBrowser EX 5.8.0.74 för att granska bilder. Jag gick in under Tools > Preferences > Shooting Information för att anpassa vad som ska visas. Alternativet Image Stabilizer är inte ikryssat default. Jag lade till bl a det.
Men ingen information om IS visas i ZoomBrowser. Jag har kollat flera gånger på objektivet att det verkligen är påslaget. Däremot visar ZoomBrowser korrekt information om AF Mode, som inte heller var ikryssat default.

Därför undrar jag vad som är troligast. Är det IS på objektivet som inte fungerar eller är det något fel i ZoomBrowser som gör att informationen om IS inte visas?
Hur gör jag för att ta reda på om IS på objektivet verkligen fungerar, vilket ju är huvudsaken?
Jag kan ju alltid ta lite provbilder med och utan IS, och med riskabelt långa slutartider, men den metoden ger ju inte något säkert svar.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Ta 2 bilder med 1/4 och kör ena med is och andra utan, om ena blir suddigare än den andra så funkar is.
 
55 mm är i kortaste laget för att det ska synas tydligt, men om IS fungerar ska du även där kunna se det i sökaren. Försök hålla kameran stilla, så märks det bäst.

Dessutom brukar IS höras som ett svagt surrande. För vissa objektiv får man lägga örat intill, men då brukar det höras.
Allt detta gäller förstås under förutsättning att du har avtrycket nedtryckt halvvägs.
 
Hej!

Tack för era tips! Jag provade nyss att fokusera mot en dörr i lägenheten med längsta brännvidd. Sedan gjorde jag små, små ganska hastiga rörelsere i sidled med kameran, simulerad skakning ungefär, och tittade på hur fokuspunkternas rörde sig i förhållande till ena dörrkarmen.

Utan IS rörde sig fokuspunkterna på ett tvärt och tydligt sätt i förhållande till dörrkarmen. Med IS märktes det tydligt att dörrkarmen i viss grad följde med i fokuspunkternas små rörelser, att skillnaden i rörelse mellan fokuspunkterna och dörrkarmen jämnades ut litegrann.

Så jag kan nog med stor säkerhet dra slutsatsen att IS fungerar som den ska.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
"Hopp-san hade vi glömt det" typ

Jag har också bockat för rutan med Image Stabilizer.
Om man sen tittar på Shooting Information i ZoomBrowser( det kan man göra under View eller Properties) så finns inte Image Stalizer med som något alternativ.

Dom orkade nog inte hela vägen fram på Canons mjukvaruavdelning den dagen.
 
Enicar skrev:
Dom orkade nog inte hela vägen fram på Canons mjukvaruavdelning den dagen.
Ha ha! Nej, jag tror du har rätt. Nu när jag vet att det inte bara är i mitt Zoombrowser som IS inte visas är det säkert en bugg någonstans.

Det lustiga är att det inte ens visas någonting överhuvudtaget om IS i metadata för bilder jag tagit med 40D, vare sig IS är på eller av. Metadata för bilder tagna med S3 IS däremot innehåller information om IS. Om jag minns rätt så visades också IS-information om S3 IS-bilder i den äldre version av ZoomBrowser som följde med den kameran. Så kanske har Canon "buggat" i mjukvaran för 40D. Får se hur det blir när jag har uppdaterat firmware.

Robin Gyllander skrev:
Ta 2 bilder med 1/4 och kör ena med is och andra utan, om ena blir suddigare än den andra så funkar is.
Jag gjorde ditt test också. Inomhus en sen kväll, så det var tyst och lugnt i huset. Jag var medvetet lite lagom ostadig på handen. Eftersom det var tyst kunde jag höra när IS arbetade, och bilden tagen med IS var klart skarpare än den andra, så IS fungerar säkert precis som den ska.

Mvh.
Lasse C
 
Inget surr..

Hej, jag har en liknande frågeställning om min nyinköpta 450D med kitobjektiv (18-55 IS). Är lite orolig att det medföljande objektivets IS-funtion är trasig, det hörs varken ett surrande ljud eller syns något i sökaren när man fokuserar. Har även fotat med 1/4 slutartid med och utan IS utan att se någon direkt skillnad på resultatet.

Någon som har erfarenhet av detta objektiv som vet huruvida det hörs ett surrande ljud eller inte? Tycker att det borde vara det enklaste sättet att få veta om IS fungerar eller ej.

Tacksam för svar. /Johan
 
Johan hur gammal är du?
Min mamma kan ej höra pipet från gluggen men jag kan.
 
Jag har bara lånat ett sånt och tagit två bilder eller så, så jag lyssnade inte så noga.
Men det brukar höras om man är i en tyst omgivning, har IS påslaget på optiken (Stabilizer ON), sätter örat till objektivet och trycker in AF-ON.

Nähä, du har en 450D, men då är det avtrycket till hälften som gäller.

Så länge du har avtryckaren halvvägs nere, och en sekund efter att du släppt den, ska det höras ett svagt "malande" från objektivet. Du kan med fördel koppla ur autofokus (sätt den på MF), så du inte blandar ihop ljuden. Den sortens kitobjektiv är rätt ljudliga när autofokus går, jämfört med exempelvis EF 24-105 mm f/4L IS USM.
 
Vänligen svara i strl 34..jag ser lite dåligt också..:)

Nej då..Men jag var dock av uppfattnignen att det sökta surret kom från ett snurrande gyro som sitter i objektivet, inte pipet som bekräftar att kameran hittat fokus. Mer surr än pip alltså, men jag kanske är ute och cyklar?
 
Nä, du cyklar inte (eller ja, det vet ju inte jag, men du har inte fel om detta, i alla fall). IS hörs som ett lite malande ljud. Det har inget med fokuspipet att göra. IS fortsätter ju gå så länge du trycker halvvägs på avtryckaren.

Dock är malandet ganska högfrekvent, så folk som är långt inne på den s.k. dödshalvan kan ha svårt att höra det.
 
Om IS-objektiv nu kan vara mer eller mindre ljudliga, finns det någon som har specifik erfarenhet av just 450D:s kitbojektiv?

Jag har god hörsel och hör inget "surr" alls, men det är ju möjligt att denna modell är supertyst. Men om inte så finns ju risken att mitt objektiv är defekt och då borde jag nog skicka tillbaka det snarast..
 
Pröva att ta 2 bilder på 1/20 på 55mm kör ena med is på och andra utan. Ena bilden skall vara skarpare.
 
Jag kom nyss på att det finns ett mycket enklare sätt att kolla om IS fungerar eller ej.

Sätt optiken på 55 mm, sätt igång Live view, tryck på förstoringsknappen två gånger och titta på sökarbilden. Fokusera så det ser skarpt ut.
Det du nu ser motsvarar en brännvidd på 550 mm, vilket i sin tur ger en bildvinkel motsvarande 880 mm i en kamera för film. Tryck nu ner avtrycket till hälften.

Om du inte ser någon skillnad på bildens skakande är antingen IS inte igång eller du gravt berusad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.