Carlos
Aktiv medlem
Ok, jag brukar inte skriva inlägg av typen 'vilken lins...', men nu har jag så mycket huvudbry att jag inte kan hålla mig.
Kamera: 350D.
Existerande gluggs: Sigma 12-24, Canon EF 70-300DO. Jag är mycket nöjd med båda men telet är till salu för att jag tänkte köpa ett 24-105L, men nu börjar jag vackla...
Andra kombattanten: Canon EF-S 17-85.
Jag vet att det är delade åsikter om 17-85, men jag har testat det för ett tag sedan och tyckte nog att det var ok.
Jag har även testat 24-105L och det är suveränt, om än något stort på lilla 350D.
17-85:
+ billigare
+ mindre
+ antagligen mindre objektivbyten p.g.a. mer vidvinkel
- mindre tele
- sämre bildkvalitet (kommer jag bli missnöjd?)
24-105L:
+ mer tele
+ bättre bildkvalitet
+ ljusstarkare
- dyrare
- större
- mindre vidvinkel
- måste nog sälja mitt 70-300DO för att finansiera, men jag klarar mig kanske ändå med 24-105L's räckvidd
OCH, jag uppskattar IS & USM mycket så FS-favoriten Sigma 18-50, kommande Sigma 17-70 eller fasta gluggar är inget alternativ tror jag.
Ej heller 17-40 som jag hade men sålde p.g.a. att 40mm är för lite för en normalzoom i mitt tycke.
Någon som händelsvis har båda och kan ge någon vägledning?
Kamera: 350D.
Existerande gluggs: Sigma 12-24, Canon EF 70-300DO. Jag är mycket nöjd med båda men telet är till salu för att jag tänkte köpa ett 24-105L, men nu börjar jag vackla...
Andra kombattanten: Canon EF-S 17-85.
Jag vet att det är delade åsikter om 17-85, men jag har testat det för ett tag sedan och tyckte nog att det var ok.
Jag har även testat 24-105L och det är suveränt, om än något stort på lilla 350D.
17-85:
+ billigare
+ mindre
+ antagligen mindre objektivbyten p.g.a. mer vidvinkel
- mindre tele
- sämre bildkvalitet (kommer jag bli missnöjd?)
24-105L:
+ mer tele
+ bättre bildkvalitet
+ ljusstarkare
- dyrare
- större
- mindre vidvinkel
- måste nog sälja mitt 70-300DO för att finansiera, men jag klarar mig kanske ändå med 24-105L's räckvidd
OCH, jag uppskattar IS & USM mycket så FS-favoriten Sigma 18-50, kommande Sigma 17-70 eller fasta gluggar är inget alternativ tror jag.
Ej heller 17-40 som jag hade men sålde p.g.a. att 40mm är för lite för en normalzoom i mitt tycke.
Någon som händelsvis har båda och kan ge någon vägledning?