Annons

EF-S 17-55/2,8 IS oskarp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Miccha

Medlem
Jag tycker 17-55:an är lite väl oskarp på största bländare. Visst tappar man lite skärpa på full öppning men om man jämför med en lite nedbländad bild tycker jag att skillnaden är lite väl stor. Nedan är två 100% crops med bländare 2,8 respektive 5,6 tagna utan IS på stativ. Skärpan är placerad i mitten på bollen.

Kan det vara ett fel på mitt objektiv?
 

Bilagor

  • 2,8.jpg
    2,8.jpg
    62.4 KB · Visningar: 924
Testade med mitt och det är då lika skarpt på 2.8 som 5.6 och då testade jag både med helt manuellt med fokusering i liveview, samt med autofokus. Så om bilderna är korrekt tagna tycker jag det verkar helt oacceptabelt.
 
IS är ju bara ett hjälpmedel för att kompensera för små skakningar, exempelvis vid handhållet. Kör du på stativ som du gjort så skall det bli skarpt utan IS.
Fortsätt att köra med stativ, använd spegeluppfällning och tidutlösare (eller trådutlösare). Då elliminerar du eventuella vibrationer från spegeln också. På f/2.8 är ju skärpedjupet hyfsat kort och då får det stor inverkan.

Om du trycker av manuellt finns det risk att du orsakar vibrationer när du trycker plus att spegeln under vissa förhållanden kan vibrerar och ge oskärpa. Även om jag inte tycker detta ser ut så, men testa..

/Arne
 
Jag tror som någon längre upp. Frontfokus. Antingen det eller "handhavande fel" på något sätt. Men du verkar ha koll på läget... Enligt min erfarenhet så är 17-55 oerhört skarp i ALLA lägen.
 
Nu har jag provat lite och skifta mellan autofokus och manuell. Skärpan blir bättre om jag fokuserar manuellt med liveview, dock blir det väldigt oskarpt med autofokus. Möjligtvis fel på autofokuseringen? Vad gör man åt det?
 
Miccha skrev:
Nu har jag provat lite och skifta mellan autofokus och manuell. Skärpan blir bättre om jag fokuserar manuellt med liveview, dock blir det väldigt oskarpt med autofokus. Möjligtvis fel på autofokuseringen? Vad gör man åt det?
Ringer till återförsäljaren.
 
Måste va frontfokus!
Testa lägg en annan boll brevid, 2cm närmare kameran. Å fokusera på den längst bak... nu bör du få fokus nånstans på den framästa bollen.
 
Att fota en rund boll när man skall avgöra skärpa måste väl vara helt galet? Skärpedjupet på 2.8 är ju väsentligt kortare än vid 5.6.

Nu vet jag inte vilken brännvidd och avstånd som använts men om det tagits på nära håll, 2.8 och 55 mm så rör sig ju skärpedjupet bara om några millimeter.

Detta sagt, skillnade verkar ju påtaglig, jag känner inte riktigt igen det från min glugg...

Mvh
Anders
 
tec skrev:
Testade med mitt och det är då lika skarpt på 2.8 som 5.6

Hmm, nog blir det väl lite skarpare om man bländare ner?

Visst är det ett fantastiskt bra objektiv men att det skulle leverera max skärpa redan vid full öppning känns inte realistiskt.

Mvh
Anders
 
Tack alla för engagemanget!

Som ni säger verkar det vara den frontfokusera. Tog en bild på ett måttband med samma inställningar som tidigare; stativ, timer, spegeluppfällning och f2,8. Fokus ligger på 93 cm strecket, men på bilden ser det onekligen ut som att skärpan ligger närmare tycker jag. Är det kameran eller objektivets fel?

Ska jag ta kontakt med Canon? Vad ska jag säga? Kan nämnas att både kameran och objektivet ca 1 vecka gammalt.
 

Bilagor

  • band.jpg
    band.jpg
    58.5 KB · Visningar: 454
AFJ skrev:
Hmm, nog blir det väl lite skarpare om man bländare ner?

Visst är det ett fantastiskt bra objektiv men att det skulle leverera max skärpa redan vid full öppning känns inte realistiskt.

Mvh
Anders

Om det skulle bli skarpare nedbländat, så kan i alla fall inte jag se någon skillnad. Då pratar vi om skärpan i mitten av bilden, kantskärpan är däremot lite bättre nerbländad.

http://www.photozone.de tycker väl ungefär samma sak.
 
Här är en annan
TEST

Beroende på val av brännvidd så får man lite olika resultat men en viss skärpeförbättring tycker jag mig se vid nedbländning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.