Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM ?

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexandraX

Aktiv medlem
Är tok idiot när det gäller objektiv. Jag behöver ett nytt till min 20D för att fota interiörer men vill kunna andvända till mer...
Är EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM bra och vad kan jag fota mer med den?

Kommer att sakna bildstabilisatorn jag har nu :)

Tacksam för hjälp/
Alexandra
 
-Ja, det är bra.
-Ja, du kan givetvis fota vad som helst med den.

Om det sen är lämpligt att fota vad som helst med är en annan femma.
Det är en ganska extrem vidvinkelzoom, och 22 mm som längsta brännvidd är ganska kort. Men om du har en normalzoom som kompletterar så är det ju inget problem.
Det finns inga bildstabiliserade vidvinklar, så du har inte så mycket val på den fronten. Fotar man i mörka lokaler så blir det till att ta fram stativet, vilket kanske ändå är att rekommendera för interiörfoto, för att få räta vinklar och så.

Glöm inte de andra alternativ som finns på marknaden:

Tokina 12-24/4
Tamron 11-18/4,5-5,6
Sigma 10-20/4-5,6

Sen finns också Sigma 12-24, men den är för 24x36, vilket gör den onödigt stor och tung.

Edit: Det är ingen höjdare att skriva samma sak på olika ställen. Be nån flytta tråden istället.
 
Re: Tack!

AlexandraX skrev:
Vad är den lämplig att andvändas till då? Bara intrriör och natur?
Det är som att fråga vad man kan använda en moped till. Man kan åka till jobbet, eller så kan man åka till Kina. Eller varför inte som ankare till båten? Eller som värmeaggregat i garaget?
Ingen annan än du kan tala om vad gluggen kan användas till. Fotografera, är det enda vi kan komma överens om;-)
 
Jag använder mitt 10-22 till det mesta! Bilder hemma, när jag fotade dokumentära bilder till ett band som spelade in musikvideo, festbilder, roliga porträtt etc.

Det är ett roligt objektiv som får en att tänka kreativt!
 
Du kan använda den till mycket . . bara fantasin sätter gränsen . . så jag hoppas du har fantasi :)
Har ett själv som jag använder ofta.
Man får tänka till lite extra i vidvinkel-läget . . helt plötsligt är det väldigt mycke som kommer med i bild!
Tror inte du kommer sakna bildstabilisering vid interiörfoto. Då har du väl stativ? Har aldrig haft bildstabilisering själv, det är väl en vanesak om man saknar det.
//rob
 
Från min synvinkel är 10-22 ett tokbra objektiv. Troligen mitt mest använda när det kommer till kritan. Interiör borde fungera, beroende på hur raka linjer du behöver och kan korrigera i efterhand. Annars är det lite allt möjligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.