Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF eller EF-S

Produkter
(logga in för att koppla)

Bsba

Medlem
Behöver ett nytt objektiv till min dotters EOS400D.
Har sett att det säljs beg. EF objektiv som påstås passa. Vad är skillnaden mot EF-S, tappar man nåt?
Funderar annars på ett likadant som orginalet (18-55) fast med bildstabilisering.
 
Skillnaden är att EF-S bara passar på kameror med liten sensor, exempelvis nämnda EOS 400D.
EF objektiv kan användas på både kameramodeller med liten sensor och på de med stor sensor.
 
EF objektiven brukar vara lite större och tyngre, annars är det mest fördelar då man slipper problem med mörka hörn och svag skärpa i kanterna.
 
EF-S 18-55 IS är ett bra men ganska dyrt objektiv när man köper det löst. Om man hittar ett begagnat Sigma 17-70, Sigma 18-50, eller Tamron 17-50 kan det vara ett mkt bra alternativ. EF-s objektiv ska det vara om man ska ha möjlighet till vidvinkel för en överkomlig summa mindre än 7000 ungefär. Alla nämnda objektiv är i mitt inlägg är EF-s objektiv.
 
EF-S 18-55/3,5-5,6 IS kostar inte så förtvivlat mycket tycker jag. Lätt begagnade kan man hitta för 1000.- eller så.

Jag var nog inne på det billigare. Verkar ju prisvärt om man vill gå upp från kitobjektivet utan att lägga sig på allt för hög nivå, Lutar åt ett begagnat sådant. Verkar vara dålig kvalitet på orginalet, har redan förbrukat 2 st på 2 år (visserligen var det ena beg.).
Det andra objektivet ligger nog lite utanför min budget tror jag....
 
tveksam på att 18-55 IS har bättre byggkvalité. kolla på ett EF 17-85 IStället (där fick jag till det). ligger på 3000kr bg.
Då får du snabbare och tystare AF med USM-motor. bättre byggkvalite, IS, och större zoom omfång som gör dig flexiblare. blidkvalite blir bättre men inte så mycket. fast jag tror de blir värt att lägga 2000 extra.

ha de bra!

/gatica
 
17-85 är inte lysande nära 17 mm brännvidd, men annars är det väl användbart. Byggkvalitén är ett bra steg upp från de billigaste kitobjektiven.
 
Har själv ett 17-50 tamron och är mycket nöjd med det. C:s 17-85 ger klart sämre bilder och är dyrare.
Nya C 18-55 is är inte så tokig, men sägs ändå vara ett sämre alternativ både optiskt och mekaniskt jämfört med tamron.

/Janne
 
Skillnaden mellan kitobjektiven EF-S 18-55 med eller utan IS är betydande. EF-S 18-55 med IS är bättre och är inte dyrt i förhållande till vad man får. Satsa hellre på en 18-55/3,5-5,6 IS än en 17-85/4-5,6 IS. Iofs har 17-85:an ett trevligare zoomomfång men ger lite buktiga bilder mellan 17 o 24.
/Lars
 
17-85 har också ring-USM med därtill följande "Full Time Manual Focus" och icke roterande frontlins vid fokusering.
För sånt som jag ofta fotograferar är det viktigare än lite distortion hit eller dit.
Ett exempel är denna bild, som förvisso inte är tagen med 17-85, men med ett objektiv med motsvarande konstruktion (EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM). Gräs och annat gör att fokuseringen ofta måste flyttas jämfört med vad autofokus säger. Däremot finns det inget rakt, som avslöjar om distortionen gör det krokigt, så det spelar ingen roll.
 

Bilagor

  • PatrikS.JPG
    PatrikS.JPG
    27.5 KB · Visningar: 358
Tänkte bara rapportera.
Det blev ett EF-s 18-55/3,5-5,6 IS , hittade ett nytt på Tradera för dryga tusenlappen.
Dottern blev förtjust och tyckte bilderna blev otroligt mycket skarpare än med standardobjektivet (hon är ganska kräsen).
Tack för alla tipsen.
 
Japp, det objektivet har fått fina betyg för den klassen, avevärt bättre än modellen utan IS.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.