ANNONS
Annons

Ef 75-300 Is Usm Vs Ef 70-300 Is Usm

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du inte behöver IS.
Om du inte behöver USM dvs. snabbare och tystar AF. Då kan du fundera på Sigma 70-300mm.

Vill du ha den bästa optiken med avseende på bildkvalitet ska du välja nya 70-300mm.

Alla tre objektiven är bra för sin prisklass.

Det finns beg 70-300mm ute på annons då och då.

Min personliga åsikt är att 70-300mm är bästa köp. Trots att det kostar mer än de andra.
 
70-300 canon objektivet är bättre än sigmat med samma brännvidd. Prisskillnaden är 5700 på cyberfoto för 70-300 IS och 2200 för sigma 70-300 på cyberfoto. Som sagt tidigare man får vad man betalar för.

Fotar du mycket på frihand utan stativ då kanske canonobjektivet är rätt för dig. Kör du mycket med stativ då är skillnaden lite mindr5e eftersom Is:en stängs av när du sätter den på ett stativ.

Själv kommer jag att sälja mitt sigma framöver och satsa på något liknande 70-300 gluggen från canon. Vi får väl se vad canon kommer ut med framöver.
 
jo har fattat det me sigmat å 70-300


men om vi gör samma paralell mellan 75-300 den gamla gluggen och sigmat... för de ligger lite i samma pris nytt vs beggat iofs.

jag är inte tvungen att ha macro funktionen det ja vill ha e att ta bra bilder på långt håll.
 
Känner inte till 75-300 gluggen men är det Is på den och du har det behovet och de ligger i samma klass som sigmat nytt så varför inte? Jag skulle i och för sig försöka spara ihop till ett 70-300 men det är jag det;-)

Finns säkert någon smarting här på fs som känner till 75-300.
 
lutar mer å mer att ja ska spara
hur man äån vänder sit har man rumpan där bak=)

tack för alla tålmodiga svar hittils
 
OK.

Lite mer expertutlåtande finns här. Läs om 70-300mm IS. Det finns en bra jämförelse och synpunkter för/emot gamla 75-300mm IS.:
http://www.photozone.de/8Reviews/index.html

Angående begagnat. Jämför i så fall ett beg. Sigma 70-300 APO för ca 1500-1700 kr med beg. Canon.

På långt håll, brännvidd 250-300 måste man blända ned Sigmat ordentligt annars är skärpan inte bra. Objektivet har dessutom ganska kraftig kromatisk felteckning (konstiga färger vid skarpa konturer). Men allt är relativt.

70-300mm är däremot optiskt mycket bra.

Ett sätt är att köpa ett begagnat Sigma eftersom de är lätta att få tag i och prova om man gillar det. Annars kan man byta upp sig och kanske tom. få tillbaks pengarna när man säljer Sigmat vidare. Att köpa begagnat är alltid en risk men det kan det vara värt att utsätta sig för den risken.
 
JanOlofHärnström skrev:
OK.

På långt håll, brännvidd 250-300 måste man blända ned Sigmat ordentligt annars är skärpan inte bra. Objektivet har dessutom ganska kraftig kromatisk felteckning (konstiga färger vid skarpa konturer). Men allt är relativt.

70-300mm är däremot optiskt mycket bra.

Det där med sigmat viste jag själv inte så där tackar jag för uppgifterna. Har kännt att i brännvidden 250-300 så är det lite oskarpt nu vet jag varför.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.