Annons

Ef 75-300 Is Usm Vs Ef 70-300 Is Usm

Produkter
(logga in för att koppla)

Ilves

Aktiv medlem
Hej
har ringt på ett EF 75-300 IS USM och undrar hur detta är i förhållande till EF 70-300 IS USM?

Hittar inte EF 75-300 IS USM nytt.. e detta en föregångare till det andra objektivet?

Skulle få ge 3000 för EF 75-300 IS USM. Tycker det låter helt ok eller?
Ni som har ett sånt eller har haft får gärna träda fram. Har redan läsr recensionerna men ni får gärna träda fram som itne skrivit=)



MvH Henrik Ilves
 
Ok, en högst personlig åsikt då:
Jag hade ett 75-300 IS under ett antal år men sålde det för ca 1½ år sedan för just 3000 kr. Men detta var innan nya 70-300 IS hade kommit. Nu tycker jag att den nya modellen borde sänkt beg priset på den gamla en del. För det intryck jag fått av 70-300 IS (bara testat ett ex som hastigast) är att det är mycket bättre på precis allt. Bättre optiskt, bättre IS, bättre AF. Autofokusen är riktigt, riktigt seeeeeeg på den gamla modellen. Var huvudanledningen till att jag sålde det. Blev helt enkelt less på det till slut och köpte något rappare.

Går att läsa om den på

Canon Camera Museum

Som du ser är modellen från 1995.
 
aha okok
jag förstår.... för egentligen vill ja ha en 70-300
men har inte 5700 å lägga på en glugg nu.
så ja har tittat på ett sigma 70-300 me fuskmakro för 2200 kr....

e det värt å köpa den beggad för 3000 eller köpa ett nytt sigma för 2200? Personligen e ja lite sugen på det där me IS

va tycker du?
 
Har du tålamod att vänta? Ibland dyker det upp beg 70-300 IS i fotosidans radannonser.
Hur viktigt är IS för dig? Är det som är enda grejen med 75-300 IS faktiskt. I övrigt är det, om jag fattat saken rätt, inte ett bättre objektiv än de vanliga 75-300 zoomar som kostar ett par tusenlappar nytt och som man kan finna för någon tusenlapp beg.
Hur bra Sigman är känner jag inte till. Får någon annan svara på.
 
ska ja nog göra isf... vänta ut dem. eller lägga in en köpes annons. Har ingen sån panik bara det att vill inte nöta ut farsans objektiv så länge till hehe
 
hur mycket sjunker priserna på ojektiv när de beggade? lite så man man vet? ny kostar den 5700 ca



Jalong skrev:
Har du tålamod att vänta? Ibland dyker det upp beg 70-300 IS i fotosidans radannonser.
Hur viktigt är IS för dig? Är det som är enda grejen med 75-300 IS faktiskt. I övrigt är det, om jag fattat saken rätt, inte ett bättre objektiv än de vanliga 75-300 zoomar som kostar ett par tusenlappar nytt och som man kan finna för någon tusenlapp beg.
Hur bra Sigman är känner jag inte till. Får någon annan svara på.
 
Allt handlar ju om tillgång och efterfrågan! Skulle t.ex. tro att man måste betala mer för ett beg Canon 50/1,8 typ I än för ett nytt typ II beroende det sistnämnda är så akut fragilt att det går i två delar om man tappar det.

Annars tycker jag ca 60-70 % av nypriset kan vara ett riktmärke om objektivet är i skapligt skick och av hyfsad kvalitet. Mer om det är populära L-objektiv och mindre om det är slit&släng konsument. Köpte själv ett Tamron 28-75/2,8 på annons igår för 1900. Kostar nytt ca 3500. Tyckte var riktigt billigt och det var också många som hade svarat på annonsen. Fick göra en snabb utryckning för att vara först till kvarn ;-)

Är väl annars bara att börja lusläsa annonserna och skapa sig en uppfattning.
Minns inte exakt vad de 70-300 IS gick för som jag såg. Kan det ha varit 3500 eller lite däröver?
 
Jag råkar äga ett 75-300 IS USM som jag inte använder eftersom jag köpt ett 70-200/4. Är du intresserad kan vi diskutera ett bra pris. Objektivet är i bra skick. Mejla till lmelin (at) home.se om intresse finnes.

/Lasse
 
Om vi börjar att jämföra 75-300mm och nya70-300mm så finns det några skillnader:

Snabbare AF.
Effektivare IS.
Nya linser, bättre skärpa överlag framförallt på långa brännvidder.

Jämfört med Sigmat som är ett prisvärt objektiv med fuskmacro så:
USM gör stor skillnad.
Optiskt är Canon klart bättre på längre brännvidd. (Fullt användbar på bländare 5,6 och riktigt bra nedbländat på 300mm)

Jag tycker väl att 5700kr för IS 70-300mm är i saftigaste laget, men det är faktiskt ett mycket bra objektiv.

Mvh J O
 
Jag gissar att en och annan kommer vilja byta upp sitt 70-300 IS till Canons nya 70-200/4L IS som är på gång ut i handeln, och att det så småningom bör synas i radannonserna här på fotosidan.
 
Blanda inte ihop äppel och päron.
Jämför beg.priser med beg.priser och nypriser med nypriser.
70-200 är inte och kommer aldrig att bli 70-300mm.

Jag tror att begagnatpriser på såna här populära och vanliga gluggar beror mest på nypriset på samma glugg.

Efter ett tag så "lär" sig konsumenterna vilka gluggar som är bra och har ett bestående värde. Förmodligen kommer både 75-300mm IS och nya 70-300mm IS att "landa" på ett relativt högt andrahandsvärde. Den nya gluggen har varit ute ett tag och fått lite dåligt rykte pga av ett konstruktionsfel hos vissa exemplar. Det rättar nu Canon till kostnadsfritt så det bör inte vara något problem längre.
 
Jag har ett sigma 70-300 och det är ok men jag skulle gärna ha ett med IS. Är i samma situation som dig att jag inte vill lägga 6000 eller vad det nu kostar för detta objektiv. Du får oftast vad du betalar för tyvärr. Sigmat är billigare och tyvärr sämre :-( För mig funkar dock sigmat tills jag har råd med det jag vill ha.
 
låter som om ja satsar på ett 75-300 å pressar priset på den.

för om vi kör sigmat vs 75-300 så e canon objektivet bättre?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.