Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Carlos

Aktiv medlem
Jag har inte sett någon produkt som har fått så ojämna omdömen som EF 70-300mm DO IS USM. Alltifrån superskarp, 'almost L-quality' till rent skräp.

Det finns ju en del här på fotosidan som äger detta, vad tycker ni?

Anledningen till min fråga är att jag sedan tidigare vet att jag i praktiken inte använder stor utrustning, t.ex. 70-200/4 L är klart för stor (samt saknar IS).
Även nya 70-300 IS känns för stor, dessutom uppskattar jag FTM mycket.
EF 70-300mm DO är perfekt, att den inte är helt prisvärd om man bara ser till den optiska kvaliten kan jag ta, men jag har ändå ganska höga krav på bilden.

Tidningen Foto gav ju detta objektiv mycket högt betyg, Cyberphoto skriver 'Bildkvaliteten är utmärkt...' samt ger det 'Bra köp' trots priset.

Ni som äger det, är det ett svindyrt reseobjektiv med medioker bildkvalité, eller är det riktigt bra även om man kan få bättre bild för samma pengar?

Jag kan ju tillägga att mina övriga objektiv är EF 17-40/4 L och EF 24-105/4 L, kameror 350D samt analogt.

Det har nästan blvit mitt "normalobjektiv".
Är själv mycket nöjd med kvaliteten som ojektivet ger men jag fotografera bara analogt med systemkamera. Hur den tecknar i ett fullformats digitalkamera som t.ex. EOS 5D vet jag inte.

En nackdel med objektivet ibland att det är ganska tjockt att greppa om.

Mvh. Bengt Hedberg

Det låter ju bra, Bengt.
Har du något att jämföra med (typ. väl så skarpt som xxx) eller liknande?

!

Carlos skrev:
Ni som äger det, är det ett svindyrt reseobjektiv med medioker bildkvalité, eller är det riktigt bra även om man kan få bättre bild för samma pengar?

Bildkvalitén är absolut inte medioker! Har haft det sedan januari och tagit ett par tre tusen bilder med det och 350D. Har inget att klaga på. Är förstås bara en glad amatör ;-)

För mig duger det ypperligt väl. Utan att ha satt mig ned och gjort något direkt jämförande test (med digitalen) så känns det bättre än mitt 28-135 IS. Har också ett 200/2,8L, men det är förstås något helt annat i skärpeväg. Men att jämföra de två är som att jämföra äpplen och päron. (Det ena är ju rött och det andra grönt!) Tycker de flesta klagande röster härrör från folk som hade L-skärpeförväntningar på 70-300 DO i alla lägen och från folk med fullformatsdigitaler. Självklart betalar man för hela konceptet. Litet, smidigt tele med hyfsad skärpa, skapligt snabb autofokus och grym bildstabilisering. Det svagar onekligen till sig på längsta brännvidd och lägsta bländare, men med mina mått mätt är det ändå ok även där. Testade att sätta en Kenko 1,4x PRO 300 konverter på det, men där höll det inte alls, vilket kanske var väntat.

Sedan kan man diskutera i det oändliga om det är värt sitt pris. För de flesta är det sannolikt inte det. Hade gamla varianten av 75-300 IS förut och ville uppgradera mig. Hade det nya 70-300 IS kommit för ett år sedan är det ytterst tveksamt om jag hade investerat i ett DO. Å andra sidan råkade jag komma över det billigt och tänker definitivt behålla det nu när jag har det. Det är så fantastiskt smidigt att använda!

Finns annars en massa tester av det på nätet där man kan bilda sig en uppfattning.

Finns annars en massa tester av det på nätet där man kan bilda sig en uppfattning.
Tack Svante och Bengt för svar.

Jo, jag har nog läst alla tester som finns på nätet... Utan att få någon klarhet, därför slängde jag upp frågan här.

Vissa testare verkar redan från början ha bestämt sig och ser till att rikta in solen precis så att något konstigt fenomen syns, andra kommer fram till att det är skarpt och bra och nämner inte ett ord om ev. bieffekter av DO-linsen (Tidningen Foto skriver t.o.m. 'objektivet har mycket goda motljusegenskaper').

Något test kom fram till att det är riktigt skarpt, om än snäppet under 70-200/2.8, i ett annat presenterades bilder i 100% där det presterar sämre än Canons EF 75-300mm f/4-5.6 för 2600:-.

Likadant högt och lågt i användarrecensioner, undra på att man blir förvirrad!

Senast ändrad:
Re: Re: !

Carlos skrev:

Likadant högt och lågt i användarrecensioner, undra på att man blir förvirrad!

Jo jag upplevde den förvirringen också innan jag skaffade mitt. Tvekade fram och tillbaka. Till slut bestämde jag mig för att jag ville ha ett litet, lätt och smidigt tele med tre stegs bildstabilisator, punkt! Skärpan fick bli som den skulle bli. Nu när jag har använt det ute i fält så struntar jag i vad alla testare tycker. Konstaterar bara att skärpan duger åt mig. Inte heller märkt några konstigheter. Sedan kanske inte jag precis rankas bland de mest skarpögda av fotografer och dessutom har mitt 200/2,8L att ta till när jag längtar efter extra sting. En sak vill jag dock skriva under på. 70-300 DO är grymt användarvänligt! Var ju ett sådant tele jag ville ha.

Re: Re: Re: !

En sak vill jag dock skriva under på. 70-300 DO är grymt användarvänligt! Var ju ett sådant tele jag ville ha.
Jag med!
En 2 dm lång vit bazooka skulle jag aldrig använda, hur gärna jag än skulle vilja ha en....
Grejen är bara att jag skulle drabbas av ångest om jag inser att jag trots allt inte är nöjd med skärpan, när nu objektivet är så dyrt.

Re: Re: Re: Re: !

Carlos skrev:
Jag med!
En 2 dm lång vit bazooka skulle jag aldrig använda, hur gärna jag än skulle vilja ha en....
Grejen är bara att jag skulle drabbas av ångest om jag inser att jag trots allt inte är nöjd med skärpan, när nu objektivet är så dyrt.

Kan man inte få det på öppet köp? Är ju en recensent på just detta objektiv här på fotosidan som skriver att han lämnade tillbaka det. Eller var det för att det var defekt?

Jag vet faktiskt inte hur gången är med öppet köp.

För något år sedan försökte jag köpa en ganska dyr blixt på öppet köp men blev nekad med motiveringen att det var så många fotografer som köpte grejer på öppet köp, gjorde ett jobb och sedan lämnade tillbaks dem (butik i Stockholm).

Har man alltid rätt att lämna tillbaka även om det inte är något direkt fel på varan?

Carlos skrev:
Har man alltid rätt att lämna tillbaka även om det inte är något direkt fel på varan?

Nej och ja.(c:

Nej, om du handlar i en affär så är öppet köp helt frivilligt från handlarens sida.

Ja, om du köper varan av en telefon- eller hemförsäljare, TV-shop, postorder, internetbutik eller annan "distanshandel" har du 14 dagars lagstadgad ångerrätt.

Tilläggas bör att detta endast gäller när det är du som privatperson som handlar av ett företag. Är det försäljning mellan två företag eller två privatpersoner gäller inte "konsumentlagarna".

Lästips i ämnet: http://www.konsumentverket.se

Jag är mycket nöjd med min 70-300 DO. Det är mycket skarpt upp till ca 200 mm, men tappar skärpa och kontrast efterhand vid längre brännvidder. Men jag tycker att det är fullt användbart även på 300 mm och ger riktigt bra bilder med lite behandling med oskarp mask i Photoshop. ISn är suverän. Det går att ta frihandsbilder ned till ca 1/50 med 300 mm och till och med längre tider med lite tur.

Intressant läsning för en till som funderat på detta objektiv men avstått p g a kostnaden och de skiftande betygen. Detta objektiv är väl ungefär som 17-85 IS objektivet. Väldigt blandade recensioner som där dåliga omdömmen säkert beror på väldigt höga förväntningar. Visst förväntar man sig att ett objektiv för 12.000 kr ska vara jäkligt bra men jag antar att man även betalar för "litenheten" + IS-en i det här fallet.

Men vill man ha en telezoom att fota t ex rörliga motiv med är nog säkert ett ljusstarkare objektiv bättre, för mot rörelseoskärpa hjälper ju inte IS tyvärr.

Min lite plastiga 55-200 Canonglugg får duga ett tag till...

Jag rafsade av några jämförande bilder på en promenad idag. Vill inte drista mig till att kalla det test. Var bara för att stilla min egen nyfikenhet hur mina olika objektiv stod sig mot varandra i 100 %. Inte kollat upp det förut.
Först 70-300 DO mot 28-135 IS på 135 mm (ca). Handhållet, ISO 400 f. 7,1, 1/160 s. Utsnitt från mitten av bilden. Först 70-300 DO.

Bilagor

• 70-300 utsnitt.jpg
    70-300 utsnitt.jpg
    48.9 KB · Visningar: 314
Dito 28-135 IS. Som synes ganska jämt mellan dem vad mitten beträffar. Tydligare fördel 70-300 DO på kanten.

Bilagor

• utsnitt 28-135 kant.jpg
    utsnitt 28-135 kant.jpg
    47.8 KB · Visningar: 313
Sedan bilderna jag inte borde visa i egenskap av DO-patriot ;-)
Först 70-300 DO på 185 mm (råkade bli det) ISO 400, f.8, 1/100 s, stativhjälp.

Bilagor

• utsnitt 70-300 på 185 mm.jpg
    utsnitt 70-300 på 185 mm.jpg
    46.4 KB · Visningar: 307
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto