ANNONS
Annons

Ef 70-200 L F4 Is

Produkter
(logga in för att koppla)
simonbertilsson skrev:
Är man övertygad eller?
Nu gäller det bara att tjäna ihop pengarna. Hoppas man kan köpa gluggen i slutet av sommaren =D
Kampanj på Expert. Köp nu betala i slutet av Augusti/September, helt utan avgifter. Jo förresten en aviavgift på 35 kr blir det. Bara att förhandla hos lokala handlaren, ibland kan man deala till sig internetpriser även på Expert. Jag har nyligen gjort det.

paul innergård skrev:
Kampanj på Expert. Köp nu betala i slutet av Augusti/September, helt utan avgifter. Jo förresten en aviavgift på 35 kr blir det. Bara att förhandla hos lokala handlaren, ibland kan man deala till sig internetpriser även på Expert. Jag har nyligen gjort det.
Låter rysligt lockande, men osäkert då jag inte är helt säker på jobb. Man vill ju inte hamna med skulder =(
Vilka expertbutiker har förresten så dyra gluggar? Jag hittar den iaf inte på expert.se

simonbertilsson skrev:
Låter rysligt lockande, men osäkert då jag inte är helt säker på jobb. Man vill ju inte hamna med skulder =(
Vilka expertbutiker har förresten så dyra gluggar? Jag hittar den iaf inte på expert.se
Såna tar de bara hem på beställning.

Ja, den är grym. Det testet bekräftar ju att den står sig väl mot några av Canons allra skarpaste fasta brännvidder. Imponerande.

Hej hå

Jag har tittat lite på hur nya 70-200/4 is uppträder på 100mm och bl 8. 100mm är valt pga att där har jag en erkänd bra fast glugg 100mm 2,8 macro.

Ljuset skiftade lite precis när 100mm macro gluggen användes på 5d och stativ.Kontrasten skiljer därför lite.Oavsett det så kan vissa slutsatser dras.
Först hela motivet med 5 punkter. Återkommer med de 5 punkterna där vissa skillnader kan ses. Eftersom Fotosdidan bara tillåter 400pixlar stora bilder har skärmdumpsutsnitten tagits i det som motsvarar 300%
Försthela bilden med 5 utsnitt. Skärpan är satt där Nr 1 är, dvs på flaska och tändstickor. Alla objektiven nerbländade till 8

Bilagor

• objtest1.jpg
    objtest1.jpg
    44.2 KB · Visningar: 929
Siffra 2. Framför absoluta skärpeplanet ser det ut så här.
till vä 70-200/2.8 is, mitten 70-200/4 is och till höger 100mm Macro 2.8. i mitten 70-200/4 is ser ut att ha bäst upplösning följd av 100mm macro

Bilagor

• objtest2.jpg
    objtest2.jpg
    37.1 KB · Visningar: 920
Senast ändrad:
Siffra 1 Vid absoluta skärpeplanet tändstickor. Ser man på korken, streckkod mm så har här 70-200/4 is bäst upplösning

Bilagor

• objtest.tänst.jpg
    objtest.tänst.jpg
    31.5 KB · Visningar: 926
Siffra 3. Bakom skärpeplanet.Nu händer det saker. Här har plötsligt 70-200/2.8 is bättre upplösning och 70-200/4 is är sämstav de tre objektiven

Bilagor

• objtest3.jpg
    objtest3.jpg
    24.4 KB · Visningar: 920
Senast ändrad:
Siffra 4. Långt bakom skärpeplanet. Här ses ingen större skillnad mellan de tre objektiven.

Bilagor

• objtest44.jpg
    objtest44.jpg
    24.9 KB · Visningar: 578
Slutligen 5.Ut i bildens hörn
Här är bara de två zoomarna.70-200/2,8 har något bättre upplösning i hörnet

Bilagor

• objtest5.jpg
    objtest5.jpg
    25 KB · Visningar: 577
Senast ändrad:
Jag har testat ett antal objektiv sedan 1978, det är alltså svårt att dra några absoluta slutsatser eftersom objektiv uppträder lite olika..
I denna test kan jag se att 70-200/4 is är väl så bra som de två andra, tom bättre i vissa avseenden på 100mm jämfört med ett fast 100mm objektiv.
Mikael

matnyttige skrev:
Bra test. Bara en kommentar. -Har du kontrollerat att objektivet inte har bakfokus?

Jag har försökt utröna om mitt objektiv har bakfocus genom att studera flera detaljer så väl framför och bakom skärpeplanet, skulle objektivet ha ett större bakfocus så skulle detta ses i andra detaljer strax bakom eller i maskrosorna lång bakom, och framför allt inte uppvisa bätter detaljåtergivning av hörnskärpa, då denna bild ligger ungefär i samma plan som tändsticksasken. Om inte objektivet har en satans bildfältskrökning.
NÄ det har inte någon bakfocus
Mikael

Senast ändrad:
Mats undrade om mitt 70-200/is bakfocuserar, detta är inget som jag har märkt under ett års användande- Bakom tändsticksasken ca 15cm står en burk innanför fönstret, även här kan jag se lite mer upplösning i 70-200/4 is till höger

Bilagor

• bild 8.jpg
    bild 8.jpg
    26.2 KB · Visningar: 544
Mycket Intressant

Mikael!
En väldigt trevlig jämförelse...jag står o väger mellan 70-200 2,8L IS eller 70-200 4L IS och ditt test ger ju 4L IS mycket bra testresultat. Detta är helt i linje med forum på fotosidor på nätet. Jag läser om personer som säljer sina 2,8L/2.8L IS och skaffar 4L IS och vill inte gå tillbaka.
Verkar vara en fantastisk lins. Har du några kommentarer till fotografering i lite sämre ljus, t.ex kyrkor, sporthallar? Inte mina primära användningsområden men kan nog ske ibland...

Har allvarligt börjat och fundera på 70-200 4L IS
och då struntar jag i viktskillnaden...
Kan handla ett 10-22 för mellanskillnaden.

MVH
Daniel

Det enda jag kan tänka mig är att även om du kan handhålla ner på lång tid så kan du vid samma ISO vinna slutartid från 1/60sek till 1/125 sek osv med 70-200/2,8 vilket inte är oviktigt med tanke på hur fort det går i en sporthall
Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar