Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ef 70-200 2,8l

Produkter
(logga in för att koppla)

defiant

Aktiv medlem
undrar om någon vet hur det är med vattenskydden i objektiven?
På min extender 2x II så finns den en gummipackning som ligger an mph huset för att skydda mot vatten antar jag, fast objektivet har inte denna gummi ring och har då förmodligen sämre skydd mot vatten.

//J

Japp, stämmer bra det. Det är bara IS (L) objektiven som har tätningar mot vatten.

Samt då Mk II av extendrarna. Som du kanske har sett när du provat extendern på ditt 70-200/2.8L så har extendern en större diameter än ditt 70-200, på IS-modellen (som har gummipackning) är diametern sammas som extendern.

Äldre L objektiv är inte helt oskyddade mot damm och väta, men den nya generationen är betydligt bättre.

ok tack.. då har man lite mer pejl på detta.. dock så känner man inte riktigt för att köpa nya, eller rättare sagt att lädret inte gillar utmattnigen, personligen vill man ju alltid ha mer :eek:)

defiant skrev:
ok tack.. då har man lite mer pejl på detta.. dock så känner man inte riktigt för att köpa nya, eller rättare sagt att lädret inte gillar utmattnigen, personligen vill man ju alltid ha mer :eek:)

Man klarar sig långt med den gamla 70-200/2,8. jag har en sån själv och den har fått smaka mycket vatten. Får se när jag byter upp mig, men då ska man ju byta upp sina konvertrar också...

Jeppe skrev:
Japp, stämmer bra det. Det är bara IS (L) objektiven som har tätningar mot vatten.

Samt då Mk II av extendrarna. Som du kanske har sett när du provat extendern på ditt 70-200/2.8L så har extendern en större diameter än ditt 70-200, på IS-modellen (som har gummipackning) är diametern sammas som extendern.

Gäller alla nya "L"-objektiv inte bara is-modellerna. Mitt 17-40mm har oxå denna gummipackning!

mvh
Patrik

Håller på med en sådan lista faktiskt.. (inte bara tätade/otätade, utan all data och egenskaper)

# Canon EF 16 - 35 mm F2.8L USM
# Canon EF 17 - 40 mm F4.0L USM
# Canon EF 24 - 70 mm F2.8L USM
# Canon EF 28 - 300 mm F3.5 - F5.6L IS USM
# Canon EF 70 - 200 mm F2.8L IS USM
# Canon EF 300 mm F2.8L IS USM
# Canon EF 400 mm F2.8L IS USM
# Canon EF 400 mm F4.0 DO IS USM
# Canon EF 500 mm F4.0L IS USM
# Canon EF 600 mm F4.0L IS USM
# Canon Extender EF 1.4x II
# Canon Extender EF 2.0x II