Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF 50mm 1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

domherre

Aktiv medlem
Har precis lagt en beställning på ovan nämda objektiv.
Sitter och funderar lite om det hela.

Visst, objektivet har fast brännvidd och kräver då ett visst fotarbete för att täcka in det man vill ha på bild.
Min tanke var då:
Varför inte skita i exakt vad som kommer med på bilden vid fototillfället och sedan lägga energin på att beskära i PS???
Är jag ute och cyklar i snöfallet?
Blir kvalitetsförlusten så himla stor vid beskärning?
Eller resonerar jag fram något som redan är självklart för alla andra?
Kameran jag använder är en Eos 400D.

Konstig fråga från en förvirrad nybörjare med dåligt fotarbete.
 
Senast ändrad:
Det beror på vad du ska ha bilden till...

För internet räcker ju en 640x420 bild långt och skär du ut den ytan från den bild en 400D med 50mm objektiv ger så motsvarar de ett objektiv på ca 300mm, men skriver du ut den beskärningen på en skrivare i 300ppi så blir den bara lite drygt 5 cm bred...

/Leif
 
Ok Leif. Här var det snabba svar!
Det där var kanske lite för avancerat för mej men jag tror jag förstår vad du menar...

Men om jag beskär bilden i PS så blir väl "formatet" lika stort som innan beskärningen???
Alltså att samma pixlar ska rymmas på en "större" ,eller i det här fallet samma yta som innan beskärningens yta???
Eller tänker jag fel???
Vi snackar givetvis inte om några extrema beskärningar...
 
beskärningen funkar på samma sätt som om du tar ett foto och klipper bort lite av kanterna med en sax, bilden blir mindre (färre pixlar)

ju färre pixlar du har, desto sämre kvalité får du på utskriften. (väldigt förenklat)

ska du göra 10x15-kopior av dina 10 megapixlar så kan du beskära ganska duktigt innan det märks i utskrift.

jag skulle rekommendera dig att i första hand använda fötterna.
 
Skär du av bilden till hälften på båda hållen, har du reducerat arean till 1/4. Det är samma sak som att gå från storlek L till S på din kamera. Storlekarna i sin tur (S, M och L) anses passa bra till utskrifter i storlekarna A5, A4 och A3.

Den långa sidan på en A3 är 420 mm. Med storlek L på din kamera är bilden 3888 pixlar lång. Det ger drygt 9 pixel/mm, eller 235 dpi (dots per inch). En utskrift på 300 dpi brukar man anse är av bra kvalité. En utskrift på 72 dpi är i dagstidningsklass. En sådan utskrift av en L-bild råkar bli exakt 36*54 tum stor, något som säkert inte är en slump. Det motsvarar alltså ungefär 90*130 cm.

Detta var förstås inte riktigt ett svar på din fråga, men ett försök att beskriva att det spelar stor (all) roll vad du ska ha din bild till.

Ett annat exempel är Picasawebs webalbum. Som standard reducerar de bilderna vid uppladdning till 1200*1600 pixlar, kompaktfixerade som de är. "Rätt" format från en DSLR skulle ju vara 1200*1800. Men det sämsta formatet du kan ställa in på din 400D är 1288*1936 pixlar, så redan det överträffar alltså Picasawebs standardinställning.
 
För mig var bekantskapen med 50mm f/1.8 en väldigt bra upplevelse. Dels fick jag väldigt fina bilder, kunde ordna porträtt med fint oskarp bakgrund och så vidare, men framför allt kompositionen. Jag tycker jag har lärt mig otroligt mycket av att bara ha med den när jag är ute och plåtar och inte någon zoom att falla tillbaka på.

Jag hoppas du upplever den lika trevlig som jag gör.

Trots flera inköpta objektiv sedan dess är det fortfarande lilla plastburken som oftast sitter på kameran. :)


Håkan
 
Halkade in på denna tråd av en slump.
Intressant va den! Tackar för upplysningen.

Har ännu inte tagit steget till fast optik. Min Canon 17-85 sitter på för jämnan (eftersom det är enda gluggen jag har...)

Funderar på va nästa ska bli. Troligtvis blir nästa ett tele typ Canon 70-200/4L eller Canons underbara 10-22.

Efter det blir det nog till att byta ut min 17-85 mot en eller två fasta gluggar...
 
Funderar starkt på detta objektiv för att fota främst porträtt inomhus tillsammans med min SB400 blixt.

Fungerar det bra? Vad är det för avstånd som gäller då? bara ca 4½m att röra mig på.
 
johnnynu skrev:
Funderar starkt på detta objektiv för att fota främst porträtt inomhus tillsammans med min SB400 blixt.

Fungerar det bra? Vad är det för avstånd som gäller då? bara ca 4½m att röra mig på.

HUr får man både canon glugg och nikon blixt.
 
Mitt 50mm 1,8 har räddat mig flera gånger när det har varit taskigt ljus förhållande och fel film i kameran.

Problemet med 50 1,8 är att den väcker behov av bättre optik och själv så slutade det med att jag köpte en 24-105 L IS för jag var så missnöjd över kvaliten med min Kitt glugg.

Så akta dig för 50 1,8 även om den känns plastig och mycket billig så ger den mycket bra resultat och skapar behov för bättre optik....
 
Nöjd

Jag har inte hängt med riktigt i disskutionen men jag har i allafall ett 50mm 1,8 och är supernöjd, det kostar en tusenlapp och enligt vissa experter så har det en skärpa som ett objektiv i 10.000 kronors klassen!
 
Re: Nöjd

brosun skrev:
Jag har inte hängt med riktigt i disskutionen men jag har i allafall ett 50mm 1,8 och är supernöjd, det kostar en tusenlapp och enligt vissa experter så har det en skärpa som ett objektiv i 10.000 kronors klassen!

Skärpan är extremt fin men det är ingen 50/1,2 när det gäller snygg oskärpa, skärpa vid f/1,8 eller byggkvalite. En fördel är dock storleken och vikten med den billigare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.